Datum publikace:14.12.2021

Přinášíme aktuální informace k 2. výzvě z programu COVID - 2021 na podporu podnikatelů postižených celosvětovým šířením onemocnění COVID-19 způsobeného virem SARS-CoV-2.
1. Věcné zaměření Výzvy a účel podpory
Cílem Výzvy je poskytnout finanční podporu na zajištění likvidity podnikatelům, kterým v důsledku pandemie nemoci COVID-19 či boji proti ní razantně poklesly tržby. Účelem podpory je pomoc státu okruhu podnikatelů nejvíce zasažených pandemií nemoci COVID‑19 vedoucí k tomu, aby nemuseli ukončit svou podnikatelskou činnost.
2. Rozhodné období
Za rozhodné období, k němuž se vztahuje výpočet výše podpory dle Výzvy, se považuje období od 1. listopadu 2021 do 31. prosince 2021.
3. Oprávněný žadatel
- Je podnikatelem, fyzickou nebo právnickou osobou, a vykonává podnikatelskou činnost na základě zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo obdobným způsobem.
- V důsledku pandemie onemocnění COVID-19 mu v rámci jeho podnikatelské činnosti poklesly tržby za srovnávané období oproti srovnávacímu období alespoň o 30 % (za účetní jednotku). Tržbami se pro účely tohoto výpočtu rozumí výnosy z vlastních výkonů a zboží. Srovnávané období je období od 1. listopadu 2021 do 31. prosince 2021. Srovnávací období je období od 1. listopadu 2019 do 31. prosince 2019. Žadatel, který vznikl nebo zahájil provoz/činnost (případně se stal se osobou samostatně výdělečně činnou) až po 1. listopadu 2019, si jako srovnávací období může zvolit kterékoliv dva po sobě jdoucí měsíce v období od listopadu 2019 do října 2021.
- Měl ke dni 1. listopadu 2021 alespoň jednoho zaměstnance, resp. spolupracující osobu, resp. osobu se smlouvou o výkonu funkce.
- Dosud nevyčerpal podporu do maximální možné výše dle bodu 3.1 Dočasného rámce Evropské komise na jednoho příjemce podpory (podnik).
- Opakovaně neporušoval mimořádná nebo krizová opatření přijatá v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19.
- Další podmínky pro oprávněnost žadatele budou upřesněny obdobně jako v předchozí výzvě.
4. Způsobilé náklady a výše poskytované podpory
Způsobilými náklady dle Výzvy jsou náklady a výdaje na provoz a udržení podnikatelské činnosti či provozovny, jako jsou např. osobní náklady, náklady na materiál, služby (vč. např. leasingu), odpisy, daně a poplatky, splátky úvěru, režijní náklady apod., vzniklé od 1. února 2020 do 31. prosince 2021.
Maximální výše podpory na jednoho příjemce je dána
- v případě poklesu tržeb o alespoň 30 %, ale méně než 50 %, jako součin 300 Kč krát počet zaměstnanců vyjádřený jako ekvivalent plných pracovních úvazků krát počet dní rozhodného období.
- v případě poklesu tržeb o alespoň 50 % jako součin 500 Kč krát počet zaměstnanců vyjádřený jako ekvivalent plných pracovních úvazků (FTE) krát počet dní rozhodného období.
Za zaměstnance se pro účely Programu považují pouze zaměstnanci v pracovním poměru a dále tzv. spolupracující osoby podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (v případě žadatelů – fyzických osob), a dále osoby se smlouvou o výkonu funkce podle zákona o obchodních korporacích. Do výpočtu se zahrnují výhradně zaměstnanci (resp. spolupracující osoby, resp. osoby se smlouvou o výkonu funkce), kteří byli přihlášení k 1. listopadu 2021 k platbě pojistného na České správě sociálního zabezpečení.
5. Ostatní podmínky Výzvy
- Žadatel může předložit pouze jednu žádost.
- Žadatel neukončí svou činnost ve lhůtě nejméně tří měsíců od vydání Rozhodnutí.
- Podporu nelze za stejné období kombinovat s podporou z programu COVID – Nepokryté náklady.
- Na způsobilé výdaje podpořené z Výzvy v rámci rozhodného období není možné získat jinou veřejnou podporu.
- Podpora se poskytuje do nevyčerpané výše podpory podle bodu 3.1 Dočasného rámce Evropské komise na jednoho příjemce podpory, dle kurzu České národní banky platného ke dni vydání Rozhodnutí.
- Na poskytnutí podpory není právní nárok.
- Další podmínky budou upřesněny ve Výzvě.
Poznámky pod čarou:
Související předpisy SZČR