Avízo 3. výzvy z programu COVID - Nepokryté náklady

Přinášíme aktuální informace k 3. výzvy z programu COVID - Nepokryté náklady na podporu podnikatelů postižených celosvětovým šířením onemocnění COVID-19 způsobeného virem SARS-CoV-2.

Datum publikace:14.12.2021
Autor:Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO)

Avízo 3. výzvy z programu COVID - Nepokryté náklady (text)

Přinášíme aktuální informace k 3. výzvy z programu COVID - Nepokryté náklady na podporu podnikatelů postižených celosvětovým šířením onemocnění COVID-19 způsobeného virem SARS-CoV-2.

1. Cíl Výzvy 3

Záměrem Výzvy 3 programu COVID - Nepokryté náklady (dále jen Výzva 3) je pomoci podnikatelským subjektům, jejichž obrat kvůli pandemii koronaviru poklesl během rozhodného období nejméně o 30 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 (případně 2018), s úhradou části nákladů, které nejsou pokryty příjmy. Cílem podpory je zabránit zhoršování kapitálové situace podnikatelských subjektů, zvýšit jejich likviditu, zachovat jejich podnikatelskou činnost a poskytnout jim odrazový můstek pro zotavení. Dotace poskytnutá na úhradu částí nákladů znamená plošnou a současně jasně směřovanou (relevantní) podporu podnikatelským subjektům postiženým dopady pandemie COVID 19.

2. Definice základních pojmů

  1. Za Rozhodné období, k němuž se vztahuje podpora dle Výzvy 3, se považuje období od 1. listopadu 2021 do 31. prosince 2021 (dále „Rozhodné období“). V případě, že mikropodniku poklesl obrat o 80 % za 1. červenec až 31. prosinec 2021 oproti stejnému období roku 2019 (nebo 2018), může si tento mikropodnik zvolit jako Rozhodné období 1. červenec až 31. prosinec 2021.
  2. Za Srovnávací období, vůči němuž žadatel porovnává pokles obratu v Rozhodném období, se považuje 1. listopad až 31. prosinec 2019, či 1. listopad až 31. prosinec 2018. Žadatel, který vznikl, a/nebo zahájil svůj provoz či podnikatelskou činnost (případně se stal osobou samostatně výdělečně činnou) až po 1. listopadu 2019, či žadatel, jehož podnikatelská činnost byla jak v období 1. listopad až 31. prosinec 2019, tak v období 1. listopad až 31. prosinec 2018 utlumena z důvodu relevantní skutečnosti, si jako Srovnávací období může zvolit jakékoli dva po sobě jdoucí měsíce od 1. listopadu 2019 do 31. října 2021. Zvolil-li si žadatel jako Rozhodné období 1. červenec až 31. prosinec 2021, je Srovnávacím obdobím 1. červenec až 31. prosinec 2019 (nebo 2018).
  3. Výsledky hospodaření žadatele budou prokazovány upraveným výkazem zisku a ztráty na základě mezitímní účetní závěrky za Rozhodné období. Pravidla pro sestavení upraveného výkazu zisku a ztráty budou podrobně specifikována ve Výzvě 3.
  4. Nepokrytými náklady se pro účely Programu rozumí ztráta snížená o dotace poskytnuté žadateli o podporu a notifikované dle odstavce 3.1 Dočasného rámce Evropské komise, Antivirus A, B a další dotace na způsobilé výdaje. Podrobnosti budou specifikovány ve Výzvě 3.
  5. Způsobilými výdaji jsou výdaje na nepokryté náklady.
  6. Mikropodnikem se rozumí podnik, který za poslední uzavřené účetní období zaměstnával méně než 10 osob a jehož roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahovala 2 miliony EUR . Podnikem se přitom myslí každý subjekt vykonávající hospodářskou činnost, bez ohledu na svoji právní formu.

4. Oprávněný žadatel

  1. Je podnikatelem, fyzickou, nebo právnickou osobou, a vykonává podnikatelskou činnost na základě zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo obdobným způsobem.
  2. Podnikatelský subjekt doloží pokles obratu alespoň o 30 % za Rozhodné období oproti Srovnávacímu období v souvislosti s pandemií COVID 19.
  3. Podnikatelský subjekt se nachází ve ztrátě za Rozhodné období.
  4. Další podmínky pro oprávněnost žadatele:
  • Opakovaně neporušoval mimořádná nebo krizová opatření přijatá v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19;
  • k 31. 12. 2019 nebyl podnikem v obtížích ve smyslu nařízení Komise (EU) č. 651/2014, případně byl mikropodnikem nebo malým podnikem (ve smyslu přílohy I nařízení Komise (EU) č. 651/2014), vůči kterému nebylo zahájeno kolektivní úpadkové řízení a neobdržel podporu na záchranu nebo podporu na restrukturalizaci ;
  • pokud mu byla poskytnuta podpora za záchranu a restrukturalizaci, musí mít k datu poskytnutí dotace tuto podporu splacenou;
  • ke dni podání žádosti soud nerozhodl o úpadku podnikatele dle zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), s výjimkou úpadku, kdy soud mezi 1. 1. 2020 a dnem podání žádosti povolil reorganizaci;
  • ke dni podání žádosti soud nebo správní orgán nevydal usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí na jeho majetek nebo nenařídil exekuci jeho majetku;
  • ke dni podání žádosti nebyl v likvidaci;
  • ke dni podání žádosti podnik, respektive podnikatelská aktivita, nesplňuje podmínky insolvenčního zákona pro zahájení kolektivního úpadkového řízení s výjimkou těch podniků, respektive podnikatelských aktivit, které splňují podmínky pro zahájení kolektivního úpadkového řízení v důsledku šíření onemocnění COVID-19 způsobeného virem SARS-CoV-2;
  • ke dni podání žádosti není nespolehlivým plátcem nebo nespolehlivou  osobou podle zákona č. 253/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty;
  • ke dni podání žádosti nemá žádné nedoplatky vůči vybraným institucím  a vůči poskytovatelům podpory z projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. Dohoda o splátkách nebo posečkání daně podle § 156 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, nejsou stavem, kdy by byl žadatel o podporu v prodlení. Za nedoplatky se nepovažují opožděné platby daní či odvodů v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 způsobeného virem SARS-CoV-2 na základě liberačních balíčků Ministerstva financí či opatření Ministerstva práce a sociálních věcí. Za nedoplatky se nepovažují ani platby daní či odvodů, které byly přihlášeny v rámci insolvenčního řízení žadatele, kterému byla povolena reorganizace. Za prodlení s platbou se nepovažuje ani situace, kdy má žadatel stanoven splátkový kalendář v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 a je tedy považován za bezdlužného.  

4. Podmínky Výzvy 3

  1. Podpora poskytnutá prostřednictvím Programu splňuje podmínky bodu 3.12. Sdělení Komise: Dočasný rámec pro opatření státní podpory na podporu hospodářství při stávajícím šíření koronavirové nákazy COVID-19 (dále jen „Dočasný rámec Evropské komise“), dle kterého lze poskytovat podporu na nepokryté fixní náklady.
  2. Rozhodnutí o poskytnutí podpory a uvolňování prostředků podpory bude možné po vydání pozitivního rozhodnutí Evropské komise.
  3. Podpora se poskytuje do nevyčerpané výše podpory 12 mil. EUR na jednoho příjemce dle bodu 3.12. Dočasného rámce Evropské komise.
  4. Podpora se poskytuje nejpozději do 30. 6. 2022.
  5. Poskytnuté osobní údaje v rámci Programu budou zpracovávány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen „GDPR“).
  6. V případě, že žadatel uvede nepravdivé údaje s cílem získat neoprávněnou podporu, nebo neoprávněnou výši podpory, vystavuje se nebezpečí trestního stíhání pro podezření ze spáchání trestného činu dotačního podvodu podle ustanovení § 212 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
  7. Dotace je poskytována v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  8. Příjemce podpory je povinen dokumentaci spojenou s přijetím podpory uchovat po dobu 10 let ode dne vydání Rozhodnutí.
  9. Příjemce podpory je povinen do 10 let od poskytnutí dotace umožnit v plném rozsahu poskytovateli, resp. jiným kontrolním orgánům, provedení kontroly.
  10. Poskytovatel podpory si vyhrazuje právo podmínky poskytování dotace změnit. Změny poskytovatel podpory zveřejní na svém webu.
  11. Podpora nebude poskytnuta nebo nebude umožněno její čerpání, pokud příjemce využívá podporu, která byla rozhodnutím Evropské komise prohlášena za nezákonnou a nekompatibilní s evropskými předpisy, a dokud taková podpora nebude vrácena včetně odpovídající výše úroků
  12. Výše alokace Programu COVID – Nepokryté náklady může být změněna.
  13. Žadateli v programu COVID Nepokryté náklady Výzvy 3 nebude umožněn souběh žádostí týkajících se stejného Rozhodného období s dalšími COVIDovými programy typu COVID 2021.  Podpora typu Antivirus či Kompenzační bonus nevylučuje možnost u stejného žadatele podat žádost i ve Výzvě 3.

5. Forma a stanovení výše podpory

  1. Podpora je poskytována formou dotace na nepokryté náklady poskytnuté na bankovní účet příjemce podpory na základě rozhodnutí o poskytnutí dotace vydaného poskytovatelem podpory.
  2. V případě poklesu obratu o alespoň 30 % ale méně než 50 % za Rozhodné období oproti Srovnávacímu období, činí výše podpory 40 % nepokrytých nákladů za Rozhodné období.
  3. V případě poklesu obratu o alespoň 50 % za Rozhodné období oproti Srovnávacímu období  činí výše podpory 70 % nepokrytých nákladů za Rozhodné období.
  4. V případě poklesu obratu mikropodniku, tak, jak je definován dle Evropské komise, o alespoň 80 % za Rozhodné období oproti Srovnávacímu období činí výše podpory 90% nepokrytých nákladů za Rozhodné období.
  5. Podpora se poskytuje v rámci této výzvy do maximální výše 30 mil. Kč na jednoho žadatele.

6. Ostatní ustanovení

  1. Na dotaci není právní nárok.
  2. Žadatel může podat pouze jednu žádost.
  3. Vyhlášení Výzvy 3 je plánováno po skončení rozhodného období.
  4. Konkrétní podmínky Výzvy 3 mohou být oproti Avízu Výzvy 3 změněny.
  5. Pokyny pro sestavení upraveného výkazu zisku a ztráty a další podmínky budou uvedeny ve Výzvě 3.
  6. Výzva může být vyhlášena až po schválení alokace finančních prostředků ze státního rozpočtu.

Poznámky pod čarou:

Související aktuality

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.