Datum publikace:27.07.2023

Zákoník práce, založený na filozofii „co není zakázáno, je dovoleno“, umožňuje zaměstnavateli poskytovat nadlimitní plnění zaměstnancům a různá plnění ve formě zaměstnaneckých benefitů, které mohou mít příznivý vliv v souvislosti se změnou pracovního trhu. Tyto benefity přežijí i návrh vládního zákona ke konsolidaci veřejných rozpočtů 2024 (sněmovní tisk č. 488), obsahující zrušení osvobození nepeněžních plnění zaměstnavatele od daně z příjmů ze závislé činnosti podle § 6 odst. 9 ZDP.
V textu se zaměříme na následující benefity, které vyplývají ze zákoníku práce – benefity ve mzdové oblasti, poskytnutí vyššího odstupného, vyšší cestovní náhrady, poskytnutí delší dovolené, benefity spojené s pracovní neschopností zaměstnance, zajištění poradenské služby zaměstnanci. V závěru se zmíníme o novém řešení práce na dálku ve smyslu projednávané novely zákoníku práce (sněmovní tisk č. 423).
Podmínky v zákoníku práce
Jak vyplývá z § 4a odst. 1 ZP odchylná úprava práv nebo povinností v pracovněprávních vztazích nesmí být nižší nebo vyšší, než je právo nebo povinnost, které stanoví tento zákon nebo kolektivní smlouva jako nejméně nebo nejvýše přípustné. V § 4a odst. 2 ZP jsou uvedeny formy právního jednání, které může práva a povinnosti upravovat odchylně. Může to být provedeno smlouvou (pracovní smlouva, manažerská smlouva, dohoda o pracovní činnosti atd.) nebo vnitřním předpisem (tento je vymezen v § 305 ZP). Zaměstnavatel může vnitřním předpisem stanovit práva v pracovněprávních vztazích, z nichž je oprávněn zaměstnanec, výhodněji, než stanoví zákoník práce.
Benefity týkající se mzdové oblasti
Ve mzdové oblasti se u podnikatelských subjektů může jednat o následující zaměstnanecké výhody poskytnuté zaměstnavatelem na základě následujících ustanovení zákoníku práce:
- příplatky ke mzdě za práci přesčas vyšší, než je 25 % průměrného výdělku (dle § 114 ZP),
- příplatky k dosažené mzdě za práci ve svátek vyšší, než je průměrný výdělek zaměstnance místo náhradního volna (dle § 115 odst. 2 ZP),
- příplatky ke mzdě za noční práci vyšší, než je 10 % průměrného výdělku (dle § 116 ZP),
- příplatky ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí vyšší než 10 % základní sazby minimální mzdy (dle § 117 ZP),
- příplatky ke mzdě za práci v sobotu a v neděli vyšší než 10 % průměrného výdělku (dle § 118 ZP),
- odměna za dobu pracovní pohotovosti vyšší než 10 % průměrného výdělku (dle § 140 ZP),
Vzhledem k tomu, že se jedná o příplatky ke mzdě, budou veškeré tyto benefity zdaněny u zaměstnance jako příjem ze závislé činnosti současně se zúčtovanou nebo vyplacenou mzdou za kalendářní měsíc a rovněž jsou součástí vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění.
Možnost poskytnutí vyššího odstupného
Poskytnutím odstupného zaměstnanci se zabývá § 67 a § 68 ZP. Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až c) ZP nebo dohodou z týchž důvodů, přísluší od zaměstnavatele při skončení pracovního poměru odstupné ve výši nejméně jednonásobku až trojnásobku jeho průměrného výdělku ve vazbě na trvání pracovního poměru u zaměstnavatele a v případě rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v § 52 písm. d) ZP nebo dohodou z týchž důvodů, přísluší při skončení pracovního poměru odstupné ve výši nejméně dvanáctinásobku průměrného výdělku.
Kromě zákonného odstupného ve smyslu § 67 a § 68 ZP může zaměstnavatel v souladu se zásadou „co není zakázáno, je dovoleno“ sjednat další – smluvní – odstupné, a to nad výši uvedenou v obou ustanoveních ZP, popřípadě z jiných než zákonných důvodů, a to na základě úpravy v kolektivní smlouvě, pracovní nebo manažerské smlouvě se zaměstnancem nebo vnitřním předpisem zaměstnavatele.
Z hlediska daňového je veškeré poskytnuté odstupné jak v zákonné, tak smluvní výši zdanitelným příjmem zaměstnance podle § 6 odst. 1 písm. a) ZDP jako příjem ze závislé činnosti. Ve smyslu § 38h odst. 1 ZDP je výše odstupného u zaměstnance zdanitelným příjmem pro účely stanovení zálohy na daň v kalendářním měsíci, ve kterém byl zúčtován zaměstnavatelem v účetnictví jako závazek vůči zaměstnanci, a to bez ohledu na to, kdy bylo odstupné skutečně zaměstnanci vyplaceno.
Podle § 5 odst. 2 písm. b) zákona č. 589/1992 Sb. se odstupné a další odstupné, odchodné a odbytné, na která vznikl nárok podle zvláštních právních předpisů, nezahrnuje do vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální zabezpečení, což platí jak pro zákonem stanovenou výši odstupného, tak pro částku odstupného, o kterou zaměstnavatel jako benefit navýšil povinnou výši odstupného. Tento postup platí pouze pro odstupné poskytnuté z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až d) ZP. Obdobné řešení platí i pro pojistné na zdravotní pojištění [§ 3 odst. 2 písm. b) zákona č. 592/1992 Sb.].
Příklad č. 1:
Zaměstnanec má u zaměstnavatele učiněné prohlášení k dani. V září 2023 je mu zúčtována kromě mzdy ve výši 61 500 Kč a výše odstupného v souladu s § 67 ZP a vnitřním předpisem zaměstnavatele ve výši 5násobku jeho průměrného měsíčního výdělku, a to v částce 306 000 Kč. Zaměstnanec uplatňuje pouze základní slevu na dani na poplatníka.
Výpočet měsíční zálohy na daň pro hrubou mzdu 367 500 Kč:
Údaje v Kč
| Měsíc září
|
Základ daně
| 367 500
|
Základ daně pro 15% sazbu daně
| 161 296
|
Záloha na daň 15 %
| 24 194,40
|
Základ daně pro 23% sazbu daně
| 206 204
|
Záloha na daň 23 %
| 47 426,92
|
Záloha na daň celkem
| 71 621,32
|
Výše zálohy po zaokrouhlení
| 71 622
|
Základní sleva na dani na poplatníka
| 2 570
|
Záloha na daň
| 69 052
|
Pokud v rámci ročního zúčtování daně za rok 2023 nedosáhne základ daně ze závislé činnosti u poplatníka výše 1 935 552 Kč, obdrží zaměstnanec dle § 38ch odst. 5 ZDP od zaměstnavatele kladný rozdíl mezi zálohově sraženou daní a daní sníženou o slevy pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob jako přeplatek daně, pokud je úhrnná výše tohoto přeplatku více než 50 Kč.
Vzhledem k tomu, že se jedná o odstupné vyplacené zaměstnanci v souvislosti se zněním § 52 písm. a) až c) ZP, nebude plná výše odstupného započítána do vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění.
Možnost delší než zákonné dovolené
Článek je uveden pouze ve zkráceném znění. Celý článek nabízíme ke čtení zde: Benefity vyplývající ze zákoníku práce

Proč si pořídit portál Daně pro lidi?
Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám. Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
Více než 30 000 aktuálních dokumentů
100+ videoškolení s top lektory
Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
Pravidelné online a video rozhovory
Osobní profil a personalizované funkce
Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy
Roční přístup: 11 950 Kč bez DPH (33 Kč / denně)
Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU
Poznámky pod čarou:
Související příklady z praxe
Související předpisy SZČR