Právní úprava a základní principy přeměn

Problematika přeměn je koncentrována do zákona č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev.  Systém přeměny je vybudován na třech základních principech.

Obsah

Datum publikace:25.10.2019
Datum aktualizace:11.06.2023
Autor:JUDr. Michal Gembík
Právní stav od:01.01.2019
Právní stav do:31.12.2023

2. Právní úprava přeměn

Problematika přeměn v českém právním řádu dříve upravená v rámci obchodního zákoníku je koncentrována do zákona č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev (dále také zákon o přeměnách). V důvodové zprávě k zákonu o přeměnách je mezi důvody přijetí nové právní úpravy uvedena i snaha odstranit pro uživatele právních předpisů (pro podnikatelské subjekty) poměrně komplikovaný systém odkazů.

Na evropské úrovni je problematika přeměn upravena třemi směrnicemi:

  • směrnice Rady č. 78/855/EHS o fúzích akciových společností (tzv. třetí směrnice),
  • směrnice Rady č. 82/891/EHS o rozdělení akciových společností (tzv. šestá směrnice),
  • směrnicí Evropského parlamentu a Rady č. 2005/56/ES o přeshraničních fúzích kapitálových společností (tzv. desátá směrnice).

Již z názvů jednotlivých směrnic vyplývá, že na evropské úrovni jsou upraveny pouze dva způsoby přeměn, a to fúze a rozdělení. Evropská právní úprava je postupně transponována do českého právního řádu.

3. Základní principy přeměn

3.1. Vymezení základních principů přeměn

Funkčnost systému je dána základními pravidly pro jeho samotné fungování. Kvalita, přesnost, jednoznačnost, srozumitelnost základních pravidel determinuje funkčnost systému. Základní pravidla by měla být doplněna principy, na kterých daný systém stojí, aby bylo možné správně interpretovat základní pravidla. Systém přeměny je vybudován na třech základních principech:

  1. princip univerzální sukcese nástupnického subjektu do všech práv a povinností zanikajícího nebo všech zanikajících subjektů, resp. princip plné kontinuity právní osobnosti transformujícího se subjektu při změně právní formy,
  2. princip ochrany práv společníků nebo členů všech zúčastněných subjektů, a
  3. princip ochrany práv věřitelů všech zúčastněných subjektů a s tím související princip ochrany práv dlužníků při rozdělení.

Všechny principy odrážejí vlastně princip spravedlnosti, vyváženosti a vyrovnanosti. Uvedené principy musíme mít na paměti při realizaci jakékoli přeměny. Při přemýšlení nad jednotlivými kroky přeměny, nad jednotlivostmi a detaily přeměny, vždy tyto jednotlivé kroky, detaily musí být nejprve v souladu s uvedenými principy.

Výše uvedené principy vlastně odrážení základní způsob myšlení, se kterým by mělo být k samotné realizaci přeměny přistupováno.

Princip ochrany práv, ať se jedná o ochranu společníků nebo členů zúčastněných subjektů nebo o ochranu věřitelů, respektive dlužníků v případě rozdělení, vlastně svým způsobem navazuje na princip univerzální sukcese. Princip univerzální sukcese nástupnického subjektu do všech práv a povinností zanikajícího nebo všech zanikajících subjektů vlastně tím, že jde o nástup do všech práv a do všech povinností, zaručuje a implikuje obecně existenci ochrany práv společníků nebo členů zúčastněných osob i věřitelů a v případě rozdělení dlužníků.

Princip univerzální sukcese se projevuje i v účetní a daňové oblasti. Účetní princip kontinuity je vlastně odrazem obecného nebo možná principu vnímaného jako právního principu univerzální sukcese. Účetní princip kontinuity znamená lapidárně vyjádřeno rovnost jednotlivých číselných údajů, popřípadě součtu jednotlivých účetních údajů, v okamžiku, kde se časově střetává konec a začátek.

V daňové oblasti se princip univerzální sukcese projevuje například v možnosti uplatnění daňové ztráty, rezerv či odčitatelných položek, vše samozřejmě při splnění zákonných podmínek možnosti jejich uplatnění.

3.2. Vymezení základních pojmů

3.2.1. Rozhodný den

Rozhodný den – definice

Rozhodný den, jehož definice je obsažena v zákoně o přeměnách, ale i v občanském zákoníku či zákoně o účetnictví, je zásadní okamžik pro vedení účetnictví a následně pro stanovení daňových povinností či nároků. Tento okamžik nekoresponduje s okamžikem právního zániku zanikající entity, nekoresponduje tedy ani s okamžikem právního nástupnictví. Naše právní úprava rozhodného dne našla inspiraci v právní úpravě Rakouska a Německa. Na evropské úrovni – třetí a desátá směrnice EU – nejsou stanoveny povinnosti, které je nutné k rozhodnému dni splnit. Obě směrnice nechávají na jednotlivých členských státech, aby si stanovily pravidla pro ekonomické i právní účinky přeměny (respektive pouze těch forem, které jsou v směrnicích komunikovány). Obě směrnice však samotný rozhodný den popisují – třetí směrnice jako den, od kterého se jednání zanikající společnosti považuje z účetního hlediska za jednání nástupnické společnosti, a desátá směrnice jako den, od kterého se transakce fúzujících společností považují pro účely účetnictví za transakce společnosti vzniklé přeshraniční fúzí. Směrnice tedy ani neukládají, kdy má rozhodný den nastat. Ale rozhodný den, respektive jeho určení je základní náležitostí projektu a tento den musí být logicky totožný pro všechny zúčastněné společnosti.

Obecně rozhodný den je třeba posuzovat také k jinému okamžiku, a to k okamžiku vypracování projektu přeměny.

Rozhodným dnem fúze, rozdělení a převodu jmění na společníka (dále jen „rozhodný den“) se rozumí den, od něhož se jednání zanikající společnosti nebo družstva nebo zanikajících společností nebo družstev nebo rozdělované společnosti nebo družstva považují z účetního hlediska za jednání uskutečněná na účet nástupnické společnosti nebo družstva nebo nástupnických společností nebo družstev nebo přejímajícího společníka.

Při rozdělení odštěpením nastávají účinky uvedené v odstavci 1 jen ve vztahu k těm jednáním, která se týkají majetku nebo závazků, jež mají podle projektu rozdělení přejít na nástupnickou společnost nebo družstvo.

Rozhodný den přeměny nemůže předcházet o více než 12 měsíců den, v němž bude podán návrh na zápis přeměny do obchodního rejstříku. Jako rozhodný den přeměny může být stanoven nejpozději den zápisu fúze, rozdělení nebo převodu jmění na společníka do obchodního rejstříku.

V druhém odstavci je upřesnění týkající se rozhodného dne ve vztahu rozdělení odštěpením, neboť v tomto případě nelze všechna jednání zanikající společnosti či družstva považovat za uskutečněná na účet nástupnické společnosti nebo družstva či nástupnických společností nebo družstev, nýbrž jen ta, která se vztahují k té části majetku a závazků, které podle projektu rozdělení odštěpením mají přejít na toho kterého právního nástupce.

Do třetího odstavce § 10 zákona o přeměnách bylo přesunuto znění původního druhého odstavce. Dále byl třetí odstavec doplněn tak, že rozhodný den může předcházet den vyhotovení projektu přeměny. Tato koncepční změna rozhodného dne má význam v přeshraničních přeměnách. Právní předpisy v některých členských státech spojují rozhodný den až se zápisem přeměny do obchodního rejstříku. České společnosti se v rámci přeshraniční fúze vzhledem k poměrně značné flexibilitě stanovení rozhodného dne dle českého právního řádu mohou přizpůsobit společnostem z jiných členských států, čímž bezesporu získávají jistou konkurenční výhodu.

Rozhodný den je možné podle aktuálního znění zákona stanovit vůči dni vypracování projektu přeměny zpětně i do budoucna s hranicemi danými dnem zápisu přeměny do obchodního rejstříku a lhůtou 12 měsíců do minulosti ode dne podání návrhu na zápis přeměny do obchodního rejstříku.

Jako velmi výhodná se jeví varianta stanovení rozhodného dne na 1. 1., respektive k prvnímu dni hospodářského roku, a vše bude realizováno tak, aby přeměna byla do konce stejného kalendářního, respektive hospodářského, roku i účinná, tedy zapsána v obchodním rejstříku.

Z definice rozhodného dne vyplývají účetní pravidla, která dále určují i navazující pravidla daňová. Rozhodný den je mezníkem, od kterého se rozchází účetní a právní pohled na jednání osob zúčastněných na přeměně. Od rozhodného dne je třeba prakticky vést dvě účetní evidence, včetně správné alokace nákladů a výnosů z hlediska věcného (s výjimkou situace, kdy rozhodný den je dnem právních účinků zápisu přeměny do obchodního rejstříku).

Je praktické stanovit rozhodný den před tím, než nastane a vést od tohoto dne účetní evidence. To však znamená, že nejpozději v rozhodný den víme, jak bude přeměna realizována, a to do posledního detailu, protože jakákoli změna například v jiné alokaci majetku znamená změny v účetní evidenci. Je praktické se v účetní evidenci na samotný rozhodný den připravit. Je praktické před rozhodným dnem provést v účetní evidenci „úklid“, tedy projít a nejlépe zinventovat jednotlivé analytické účty, provést zápočty a co nejvíce eliminovat nevyjasněné položky a dohadné účty. V rámci procházení jednotlivých analytických účtu je praktické rozdělit samotný analytický na tolik účtů, na tolik položek tak, aby ještě před samotnou přeměnou z účtové osnovy vyplývala samotná věcná podstata přeměny.

Příklad č. 3:

V praxi je často využívána možnost zpětného stanovení rozhodného dne, což znamená zpětné vedení účetní evidence dle samotné přeměny. Tato situace je často vnímána jako formální dopracování účetní evidence a není v tom spatřován žádný problém, protože vše je přeci dáno projektem přeměny. V praxi je to však často noční můra účetních, protože se často musí vyrovnat s účetními zápisy, se kterými v projektu není logicky počítáno, protože se udály v minulosti a nemají se samotnou přeměnou nic společného.

Příklad č. 4:

Účetní část přeměny je často dávána na druhou, respektive třetí kolej. Management se zajímá, co na to právníci, popřípadě jaké přeměna bude mít daňové dopady. Vlastně účetnictví se dodělá, jak bude potřeba. V praxi se setkávám s přístupem, že právníci připraví podrobný seznam jednotlivých kroků přeměny, začnou psát projekt přeměny a prověřovat jednotlivé právní dokumenty, ale vše bez interakce s „obyčejnou paní účetní“, neboť ta má jen samé „neodborné“, jednoduché otázky. Kvalitní právní prověření jednotlivých právních dokumentů je dle mého názoru často zbytečné, když nevím, jak je tento právní dokument promítnut do účetní evidence. Jako nejefektivnější je podle mé zkušenosti si v prvním kroku projít komplet celou účetní evidenci po jednotlivých položkách a ptát se již v duchu namyšlené konkrétní přeměny, co jednotlivé položky znamenají a co vlastně zobrazují. Toto projití se po účetních položkách má velký význam pro samotné namyšlení konkrétní struktury přeměny a také umožní nápravu samotného špatného účetního zachycení skutečností nebo odhalení dalších skutečností, které ze samotných právních dokumentů nevyplývají.

Příklad č. 5:

Logicky, ale spíše teoreticky, existuje možnost, aby účetní a právní účinky přeměny nastaly ke stejnému dni, tedy situace, kdy rozhodný den je shodný se dnem právních účinků zápisu přeměny do obchodního rejstříku. Tímto zákonodárce poskytl teoretickou možnost dosáhnout ztotožnění účetních a právních účinků přeměny, čímž by odpadla velká porce starostí s rozdělováním účetnictví a zachycením všech možných vzájemných vztahů zejména při realizaci rozdělení. Proč je však tato možnost pouze teoretická?

Protože existují četné názory odborné právní veřejnosti, že rozhodný den jako takový musí být vždy určen pevným datem a nelze tak specifikovat rozhodný den jako „den zápisu přeměny do obchodního rejstříku“. To, co by tedy bylo vysoce žádoucí, se stane velmi rizikovým, neboť pokud si stanovíme rozhodný den v budoucnosti na datum, ke kterému předpokládáme, že dojde k právním účinkům zápisu přeměny do obchodního rejstříku, přičemž se nám to z nejrůznějších příčin nepodaří a právní účinky zápisu přeměny do obchodního rejstříku „netrefí“ rozhodný den byť o jediný den, bylo veškeré naše předchozí vypětí zbytečné, neboť rázem sklouzneme do původního systému oddělených účetních a právních účinků přeměny.

Příklad č. 6:

V rámci rekodifikace soukromého práva existuje možnost ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Autor: JUDr. Michal Gembík

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.