2.7.2 Účetní operace v průběhu účetního období a při uzávěrce

Obsah

Datum publikace:08.03.2018
Autor:Ing. Blanka Jindrová
Právní stav od:01.01.2017
Právní stav do:31.12.2018

Účtování způsobem A a B

Podle ČÚS č. 015 – Zásoby si mohou účetní jednotky vybrat způsob účtování zásob, a to průběžný způsob A, nebo periodický způsob B. Při účtování podle míst uskladnění (odpovědných osob) však může být uplatněn pouze jeden z uvedených způsobů. Povinnosti v rámci sestavení účetní závěrky se tak u zásob odlišují v závislosti na tom, který z daných způsobů účetní jednotka používá. V obou případech však musí účetní jednotka provést:

  • inventuru zásob a proúčtování inventarizačních rozdílů,
  • posouzení reálnosti ocenění zásob k rozvahovému dni,
  • zaúčtování nevyfakturovaných dodávek,
  • účtování zásob na cestě.

U způsobu A se v průběhu účetního období účtuje s využitím účtů v účtové třídě 1xx – Zásoby. U způsobu B se v účtové třídě 1xx – Zásoby účtuje až ke konci rozvahového dne na základě skutečného stavu zásob podle evidence o zásobách. Způsob B mohou účetní jednotky použít pouze v případě, že zajistí průkazné vedení evidence zásob tak, že budou schopny prokázat v průběhu účetního období stav zásob včetně ocenění těchto zásob podle zákona. Například u stavební výroby je možno zajistit evidenci na základě vhodně uspořádané evidence zakázek.

Upozornění

Stav zásob při účtování způsobem B je nutné zjišťovat podle skladové evidence, nikoli podle inventury. Při inventarizaci se stav podle skladové evidence upraví o případné inventarizační rozdíly. Pokud by firma nevedla žádnou skladovou evidenci, zaúčtovala by na sklad stav podle inventury, pak by nemohla porovnat skutečný stav se stavem v účetnictví.

Při použití způsobu A nebo B je výsledný efekt, tj. konečný stav zásob na majetkových účtech i realizovaný výsledek hospodaření, včetně proúčtovaných inventarizačních rozdílů, shodný.

Oceňování nakupovaných zásob

Historickými cenami, u zásob pořizovacími cenami, se oceňují zásoby nakupované od jiných subjektů, tj. všechny nákupy uskutečněné za hotové nebo na fakturu. Do pořizovací ceny podle § 49 vyhlášky patří téměř všechny náklady (výdaje) související s pořízením zásob, tedy např. přepravné vyúčtované dodavatelem nebo provedené účetní jednotkou, komplementace, provize, clo a pojistné (u neplátců i DPH). Náklady na úpravy skladovaného materiálu nebo zboží se považují za náklady související s pořízením zásob a zvyšují ocenění zásob.

Součástí pořizovací ceny zásob nejsou zejména úroky z úvěrů a půjček poskytnutých na jejich pořízení, kurzové rozdíly, smluvní pokuty, úroky z prodlení a jiné sankce.

Pořizovací cenu lze na analytických účtech rozdělit na cenu pořízení, za niž byly zásoby nakoupeny (cena stanovená dodavatelem), a vedlejší náklady související s pořízením, které se budou pravidelně „rozpouštět“ do nákladů v závislosti na spotřebě zásob, k nimž se vztahují, způsobem závazně určeným účetní jednotkou. Cena může být také rozdělena na předem stanovenou cenu zásob a odchylku od skutečné ceny zásob a náklady s pořízením související, kdy budou do nákladů rozpouštěny nejen vedlejší náklady pořízení, ale i odchylka. Při vyskladnění zásob se tyto náklady, popřípadě odchylky rozpouštějí způsobem stanoveným vnitřním předpisem účetní jednotky.

Při takto strukturované pořizovací ceně je nutné vždy minimálně při účetní uzávěrce prověřit a případně odhalit chyby, které vznikly v důsledku nezahrnutí nákladů souvisejících s pořízením zásob do pořizovací ceny, ale přímo do nákladů. Zejména je nutno prověřit doklady za samostatně nakoupené služby typu dopravné, přepravné a prověřit, ve kterých případech se jednalo o výdaje spojené s pořízením zásob (tedy ty, které měly být účtovány na účet 111 a 131), a kdy se jedná o výdaje na rozvoz materiálu, zboží a výrobků odběratelům, účtované na účet ostatních nákladů.

Standardně může účetní jednotka hodnotu rozpuštění vedlejších nákladů pořízení a odchylky od skutečných cen pořízení vypočítat pomocí koeficientu, kterým násobí hodnotu objemu vyskladněných zásob v cenách pořízení (stanovenou pomocí FIFO nebo váženého aritmetického průměru). Tento koeficient se určí například jako poměr součtu počátečního stavu vedlejších nákladů a odchylky a jejich přírůstku za sledované období k součtu počátečního stavu a přírůstku zásob v cenách pořízení. Je potřeba koeficient stanovit na dostatečný počet desetinných míst. Samozřejmě tento algoritmus je složitější v případě, kdy vedle odchylky od cen pořízení eviduje účetní jednotka vedlejší náklady pořízení druhově na více analytických účtech.

Rovněž často účetní jednotky chybují v případě, kdy úbytek zásob nesouvisí jen s jejich prodejem, ale dochází k němu i z jiných důvodů, například v důsledku manka, darování, vlastní spotřeby pro účely účetní jednotky, vyskladnění zásob jako spotřeba vzorků a podobně. Samozřejmě i v tomto případě je nutné rozpustit pomocí koeficientu vedlejší pořizovací náklady.

Příklad č. 1 - Vedlejší pořizovací náklady, účtování způsobem A

Účetní jednotka, neplátce DPH, nakoupila materiál od dodavatele podle faktury za cenu pořízení a další faktury obdržela za dopravu a pojištění.

Č. op.

Text

MD

Dal

1.

Dodavatelská faktura za materiál v ceně pořízení

  1. základ daně
  2. 21 % DPH
  3. celkem

200 000

42 000

242 000

 

111/1

111/2

-

 

-

-

321

2.

Dodavatelská faktura za dopravu zásilky materiálu

50 000

111/2

321

3.

Faktura za pojištění zásilky

10 000

111/2

321

4.

Úrok z kontokorentního úvěru na pořízení zásob

1 700

562

221

5.

Převod materiálu na sklad

200 000

112/1

111/1

6.

Převod vedlejších nákladů k materiálu

DPH + pojištění + doprava

102 000

112/2

111/1

Celková pořizovací cena materiálu je 302 000 Kč, která je na analytických účtech rozdělena na cenu pořízení 200 000 Kč a vedlejší náklady s pořízením související 102 000 Kč.

Příklad č. 2 - Vedlejší pořizovací náklady, účtování způsobem B

Účetní jednotka, neplátce DPH, nakoupila materiál od dodavatele podle faktury za cenu pořízení a další faktury obdržela za dopravu a pojištění.

Č. op.

Text

MD

Dal

1.

Dodavatelská faktura za materiál v ceně pořízení

  1. základ daně
  2. 21 % DPH
  3. celkem

 

200 000

42 000

242 000

 

501/1

501/2

-

 

-

-

321

2.

Dodavatelská faktura za dopravu zásilky materiálu

50 000

501/2

321

3.

Faktura za pojištění zásilky

10 000

501/2

321

4.

Úrok z kontokorentního úvěru na pořízení zásob

1 700

562

221

Uzávěrkové operace – materiál nakoupený v op. 1. nebyl spotřebován a při inventuře byl zjištěn ve skladu.

5.

Materiál bude v celkovém konečném zůstatku převeden zpět na sklad

200 000

112/1

501/1

6.

Vedlejší pořizovací náklady musí být také vyloučeny z nákladů a převedeny k zásobě materiálu na sklad.

102 000

112/2

501/2

Pokud by nebyl při účetní závěrce zvýšen výsledek hospodaření o vedlejší pořizovací náklady (to znamená 501 – Spotřeba materiálu na Dal) , byl by zkreslen výsledek hospodaření, a tím i základ daně z příjmů.

Příklad č. 3 - Účtování zásob – vedlejší pořizovací náklady

Účetní jednotka, neplátce DPH, nakoupila materiál od dodavatele podle faktury za cenu pořízení a další faktury obdržela za dopravu a pojištění.

Způsob A

Při každé spotřebě materiálu se počítá i úbytek VPN

Skladová evidence materiálu – analytické účty:

112.1 – Materiál na skladě – cena pořízení

500 000 Kč

112.2 – Materiál na skladě – vedlejší pořizovací náklady

100 000 Kč (VPN)

 

Č. op.

Text

MD

Dal

1

Faktura dodavatele (FAP) za nákup materiálu

  • základ DPH

200 000

111/1

-

  • DPH 21 %

42 000

343

-

  • Celkem

242 000

-

321

2

FAP za dopravu tohoto materiálu

  • základ DPH

40 000

111/2

-

  • DPH 21 %

8 400

343

 

  • Celkem

48 400

-

321

3

Převzetí tohoto materiálu na sklad podle příjemky – cena pořízení

200 000

112/1

111.1

4

Převzetí tohoto materiálu na sklad podle příjemky – VPN

40 000

112/2

111.2

5

Faktura dodavatele (FAP) za nákup materiálu

  • základ DPH

60 000

111/1

-

  • DPH 21 %

12 600

343

-

  • Celkem

72 600

-

321

6

...
 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Autor: Ing. Blanka Jindrová

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.