Sestavení účetní závěrky účetní jednotkou neznamená se této činnosti věnovat pouze určitý čas po skončení příslušného účetního období, ale pro účetní jednotku to znamená celoroční práci. Aby účetní závěrka mohla být spolehlivá, srovnatelná, srozumitelná, obsahující významné informace (§ 19 odst. 7 zákona o účetnictví), musí se této činnosti účetní jednotka systematicky věnovat a vytvořit si mj. vnitřní směrnici, podle které bude postupovat.
2.1 Harmonogram účetní závěrky
Harmonogram účetní závěrky je významnou vnitřní směrnicí každé účetní jednotky. V ní si účetní jednotka naplánuje, jak bude po celé účetní období zajišťovat potřebné informace, aby byla schopna po skončení účetního období racionálně sestavit účetní závěrku.
2.1.1 Vzor Harmonogramu účetní závěrky
HARMONOGRAM ÚČETNÍ ZÁVĚRKY
Označení účetní jednotky: ………………………………………………….
Sídlo: …………………… IČO: ......................................
Zpracoval: ...................... Kontroloval: ......................................
Platnost: ...................... Závaznost: ......................................
Datum vydání: ...................... Vydává: ......................................
Nahrazuje: ...................... Doplňuje: ........... ...........................
Počet stran: ...................... Přílohy: ......................................
Metodické vymezení: Postup prací na roční účetní závěrce
1. Přípravné práce
1.1. Kontrola převodu zůstatků z minulého účetního období
1.2. Inventarizace
1.3. Účetní analýza
1.4. Daňová analýza
2. Účetní uzávěrka – uzavírání účetních knih
3. Účetní závěrka (včetně finanční analýzy)
4. Audit účetní závěrky
5. Schválení účetní závěrky
6. Zveřejňování účetní závěrky
Čl. 1
Podstata účetní závěrky
1.1. Cílem účetní závěrky je zjištění:
- stavu majetku a závazků k rozvahovému dni,
- nákladů, výnosů, výsledku hospodaření za účetní období,
- změny finanční pozice účetní jednotky.
1.2. Povinnost vedení účetnictví a sestavení účetní závěrky
Povinnost účetní závěrky obecně a závazně stanoví § 17 a § 18–23 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění platných předpisů. Povinnosti včetně účetních metod stanovené v zákoně provádí vyhláška č. 500/2002 Sb. ve znění platných předpisů. Pro uzavírání a otevírání účtů podnikatelů platí Český účetní standard č. 002.
Čl. 2
Etapy prací (harmonogram)
2.1. Přípravné práce na provedení účetní závěrky
Provedení kontroly průběžného evidování hospodářských operací, k nimž v účetním období došlo a které jsou významně odlišné od běžných účetních případů. Jedná se o prověření správnosti účetních postupů u neobvyklých účetních případů. Cílem tohoto postupu je ujištění, že účetní jednotka ve věcných i časových souvislostech postupovala podle platných právních předpisů a v souladu s akruálním principem.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
- Zkompletování potřebné dokumentace k jednotlivým hospodářským operacím a účetním případům, které budou dokumentovat, že zvolené postupy odpovídají charakteru účetního případu a platným právním předpisům a že účetní záznamy jsou průkazné a podávají věrný a poctivý obraz skutečností, které nastaly.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
- Zhodnocení celkové úrovně účetního systému v účetní jednotce z hlediska úplnosti, srozumitelnosti, přehlednosti a trvanlivosti účetních záznamů.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
- Zhodnocení úrovně vnitřního kontrolního systému, úrovně zpracování vnitřních směrnic, jejich aktuálnost a jejich správná aplikace.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
2.2. Kontrola převodu zůstatků z minulého účetního období
Ověření a zajištění bilanční kontinuity stavu majetku a závazků podle jednotlivých syntetických i analytických rozvahových a podrozvahových účtů.
Kontrola zúčtování rozdělení výsledku hospodaření ve schvalovacím řízení v souladu s rozhodnutím valné hromady, případně fyzické osoby.
Ověření skutečnosti, že v rámci účetního období nedošlo ke změně účetní metody.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
Pokud by došlo ke změně účetní metody, je nezbytné zjistit dopad nově aplikované účetní metody na hodnotu aktiv, náklady, výnosy a výsledek hospodaření, aby bylo možné vyčíslit dopad změny metody a zajistit srovnatelnost vykázaných ...