Aplikace DPH u nemovitostí po novele 2025, díl I.

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR nedávno schválila návrh rozsáhlé novely zákona o DPH, která má nabýt účinnosti 1. ledna 2025.

Datum publikace:06.01.2025
Autor:Olga Holubová
Právní stav od:01.01.2025

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR nedávno schválila návrh rozsáhlé novely zákona o DPH, která má nabýt účinnosti 1. ledna 2025. Lze předpokládat, že Senátem projde tato novela beze změn a její účinnost tak roku 2025 opravdu nastane. Účinnost některých ustanovení novely je nicméně o několik měsíců, či dokonce let odložena, což platí i pro veškeré změny týkající se nemovitých věcí, ať už jde o jejich vymezení, výstavbu, či dodání. V těchto případech nastane účinnost změn 1. července 2025. Vzhledem k tomu, že transakce s nemovitostmi se obvykle plánují s větším předstihem, budou mít plátci operující v tomto odvětví více času se na novelu připravit. Cílem následující série článků je pomoci jim zorientovat se v nových pravidlech a snáze pochopit všechny změny. Z toho důvodu je zařazeno množství příkladů a několik výňatků z důvodové zprávy, pokud mohou pomoci k vysvětlení nové úpravy. Kompletní novelu zákona o DPH včetně přijatých pozměňovacích návrhů mohou plátci najít na webových stránkách Senátu, a to v senátním tisku číslo 13.

Stavby pro bydlení § 48

Nově jsou definice staveb rozděleny do dvou paragrafů, a to do § 48 (stavby pro bydlení) a do § 48a (stavby pro sociální bydlení). Výčet staveb pro bydlení však zůstává i v novém znění stejný. Stavbami pro bydlení jsou bytový a rodinný dům, jejich tzv. vedlejší (obslužné) stavby, obytný prostor a jeho tzv. vedlejší (obslužná) místnost. Oproti původnímu znění se však mění vymezení některých staveb. Odkaz na stavební zákon byl totiž vypuštěn a nahrazen odkazem na veřejný registr, v tomto případě katastr nemovitostí, což může mít, jak si v dalším textu ukážeme, v některých případech zcela zásadní důsledky.

Nové znění § 48 odst. 1:

„(1) Stavbou pro bydlení se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí

  1. stavba bytového domu,
  2. stavba rodinného domu,
  3. stavba, která
    1. slouží k využití stavby bytového domu nebo stavby rodinného domu a
    2. je zřízena na pozemku, který se stavbou bytového domu nebo rodinného domu podle bodu 1 tvoří funkční celek,
      1. obytný prostor,
      2. místnost užívaná spolu s obytným prostorem podle písmene d), která se nachází ve stejné stavbě pevně spojené se zemí.“

Rodinný dům § 48 odst. 3

Původní úprava definovala rodinný dům pomocí stavebního zákona. Dle stavebního zákona je rodinným domem „stavba pro bydlení, ve které více než polovina podlahové plochy slouží bydlení, a která má nejvýše tři samostatné byty, nejvýše dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví, nebo třetí nadzemní podlaží ustoupené od vnějšího líce obvodové stěny budovy orientované k uliční čáře alespoň o 2 metry.“

Příklad č. 1:

Plátce přestavěl budovu bývalé mateřské školy na dům pro bydlení své rodiny splňující definici rodinného domu dle stavebního zákona (viz výše). V katastru nemovitostí však nenechal změnu stavby zapsat. Pokud by na této budově přestavěné a zkolaudované jako rodinný dům proběhly později (tj. do konce června 2025) jakékoli případné stavební opravy, uplatnila by se snížená sazba daně (viz komentář k § 49), neboť budova by byla za rodinný dům považována i pro účely zákona o DPH. Zápis v katastru nemovitostí, který po přestavbě již neodpovídal skutečnosti, by nebyl pro účely DPH relevantní.

Jak jsem už výše uvedla, vymezení rodinného domu pomocí odkazu na stavební zákon nová úprava ruší. Stavba rodinného domu je nově vymezena zápisem v katastru nemovitostí:

„(3) Stavbou rodinného domu se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí stavba, která

  1. je zapsána v registru územní identifikace se způsobem využití rodinný dům, nebo
  2. není v registru územní identifikace zapsána, ale lze důvodně předpokládat, že do registru územní identifikace bude se způsobem využití rodinný dům zapsána.“

Znamená to, že nově bude rozhodující zápis v katastru nemovitostí, a nikoli skutečný stav. Plátci tak budou v mnohých případech nepřímo nuceni skutečný stav stavby nechat do katastru zapsat, případně mohou naopak těžit ze skutečnosti, že zápis v katastru realitě neodpovídá.

Příklad č. 2:

Plátce přestavěl budovu bývalé mateřské školy na dům pro bydlení své rodiny splňující definici rodinného domu dle stavebního zákona (viz výše). V katastru nemovitostí však nenechal změnu stavby zapsat. Pokud by na této budově přestavěné a zkolaudované jako rodinný dům proběhly později (tj. po 1. červenci 2025) jakékoli případné stavební opravy, uplatnila by se základní sazba daně (viz komentář k § 49), neboť budova nebude od uvedeného data za rodinný dům považována ani pro účely zákona o DPH. Zápis v katastru nemovitostí totiž bude hrát po datu účinnosti novelizovaného ustanovení rozhodující roli, skutečný stav již nebude pro účely DPH relevantní, nebude-li odpovídat zápisu v katastru nemovitostí.

Příklad č. 3:

Plátce přestavěl starší rodinný dům po babičce na sedlářskou dílnu. Vzhledem k časové zaneprázdněnosti nepožádal o změnu zápisu v katastru ani po kolaudaci dílny a jejího uvedení do provozu. Do dne změny zápisu v katastru tak bude u stavebních zásahů na budově dílny uplatněna snížená sazba daně (viz komentář k § 49). Pro účely DPH totiž bude stavba považována za rodinný dům, jak je uvedeno v katastru nemovitostí.

Cílem nové úpravy je dle důvodové zprávy „v maximální možné míře vázat vymezení těchto staveb na zápis stavby v základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí (dále jen registr územní identifikace nebo RÚIAN). Ten je jedním ze čtyř základních registrů ČR a v právním řádu je zakotven zákonem č. 111/2009 Sb., o základních registrech. Z charakteru RÚIANu jako veřejného seznamu vyplývá i jeho další vlastnost – skutečnosti v něm uvedené mají přednost před skutečnostmi, které v něm uvedeny nejsou. Zároveň neznalost do RÚIANu zapsaného údaje nikoho neomlouvá. Je tím umocněna role RÚIANu jako základního a veřejně dostupného zdroje informací o nemovitých věcech v něm evidovaných.“ Doplňuji, že se jedná o katastr nemovitostí, jehož správcem je katastrální úřad.

Jedinou výjimku z tohoto pravidla zakotvil zákonodárce do bodu 11 přechodného ustanovení, podle něhož se za rodinný dům považuje i dokončená stavba, jež není jako rodinný dům v katastru nemovitostí zapsána, ale splňuje parametry rodinného domu dle nového stavebního zákona.

„Pro účely daně z přidané hodnoty se za stavbu ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.