V tomto dílu si podrobně probereme § 49 zákona o DPH. Novelizovaný paragraf obsahuje sazby daně veškerých dodávek týkajících se nemovitostí, nejsou-li osvobozeny od daně. Po 1. 7. 2025 v něm najdeme sazbu jak stavebních nebo montážních prací při výstavbě či přestavbě budov pro sociální bydlení nebo při jejich dodání, tak i sazbu stavebních nebo montážních prací při rekonstrukcích nebo opravách budov pro bydlení, jež byla v předchozí úpravě v § 48. U položek, které nejsou v § 49 uvedeny se uplatní základní sazba daně.
Výstavba staveb pro sociální bydlení § 49 odst. 1
Snížená sazba daně se uplatní při poskytnutí stavebních nebo montážních prací spojených s výstavbou stavby, která je stavbou pro sociální bydlení. V této souvislosti připomínám, že výčet staveb pro sociální bydlení je třeba hledat novém ustanovení § 48a, jehož pojmy byly probrány a vysvětleny v prvním dílu tohoto článku.
Příklad č. 1:
Stavební firma, plátce DPH, bude stavět nové zděné oplocení ke staršímu rodinnému domu. Původní drátěné oplocení bylo jako nevyhovující zdemolováno. V katastru nemovitostí pracovník firmy ověřil, že rodinný dům je zapsán tak, jak bylo odběratelem (občanem) deklarováno. Z tohoto rejstříku však nelze zjistit, zda jde o rodinný dům pro sociální bydlení. Výměra jednotlivých místností zde totiž uvedena není. Dodavatel je proto nucen ve spolupráci s odběratelem zjistit, zda součet výměr podlahových ploch všech místností rodinného domu přesahuje 350 m2, či nikoli. V prvním případě uplatní na výstavbu oplocení základní sazbu daně, neboť předmětná vedlejší/obslužná stavba (tj. oplocení) není stavbou pro sociální bydlení. Proto její výstavba podléhá základní sazbě daně. Jestliže však výměra jednotlivých místností rodinného domu nepřesahuje 350 m2, jedná se o rodinný dům pro sociální bydlení a stejný status mají i jeho vedlejší/obslužné stavby (§ 48a odst. 4 ZDPH). Pak se při výstavbě oplocení, které je právě takovou vedlejší stavbou, uplatní snížená sazba daně. Stavební firma uschová záznam o výměrách místností potvrzený odběratelem a výpis z KN pro případné dokazování při kontrole správce daně. Stejně by se postupovalo při nové výstavbě jakékoli jiné obslužné stavby k rodinnému domu, např. garáže, bazénu apod.
Příklad č. 2:
Obec zadala stavební firmě, plátci DPH, výstavbu nového domu služeb, který bude sloužit vlastním občanům i občanům z okolních obcí. Na 50 % podlahové plochy budovy bude provoz domova pro seniory (tj. pobytové sociální služby), na 10 % byt správce objektu s výměrou 100 m2, ve zbývajících částech budovy se počítá s ordinacemi praktického a dětského lékaře, provozovnou pedikúry a kadeřnictví. Aby mohl dodavatel stanovit cenu výstavby, musí mimo jiné zjistit i správnou sazbu DPH. Sníženou sazbu daně může uplatnit pouze při výstavbě stavby pro sociální bydlení. Podle § 48a odst. 3 se za stavbu pro sociální bydlení nově považují i stavby, u nichž součet podlahové plochy prostorů využívaných pro účely podle odstavce 2 a podlahové plochy obytných prostorů pro sociální bydlení činí více než polovinu celkové podlahové plochy. Na 50 % plochy budovy bude provoz domova pro seniory [zařízení sociálních služeb poskytující pobytové služby dle § 48a odst. 2 písm. b)] a na 10 % pak byt správce do 120 m2, jenž je stavbou pro sociální bydlení dle § 48a odst. 1 písm. c) ZDPH. Z toho plyne, že na 60 % podlahové plochy budovy připadají stavby pro sociální bydlení, což je nadpoloviční většina. Výstavba této budovy proto podléhá snížené sazbě daně, stejně jako výstavba souvisejících vedlejších/obslužných staveb (např. parkoviště, letní altán s posezením pro seniory a jejich návštěvy apod.). Důkazem pro případnou budoucí kontrolu správce daně bude stavební dokumentace.
Příklad č. 3:
V budově, kterou bude stavět fakultní nemocnice, má být hospic. V polovině plochy budovy bude samotný provoz hospice, v druhé polovině bude ubytovna pro přechodné ubytování příbuzných a jiných návštěv pacientů hospice. Při výstavbě uplatní stavební firma základní sazbu daně, protože není splněna základní podmínka pro to, aby byla budova stavbou pro sociální bydlení. Podle § 48a odst. 2 písm. f) a odst. 3 totiž musí více než polovinu celkové podlahové plochy tvořit zařízení hospice nebo jiné zařízení (stavba) pro sociální bydlení. V tomto případě není podmínka splněna. Vzhledem k finančním možnostem investora by stálo za úvahu navýšit podlahovou plochu hospice na úkor ubytovny, případně vyčlenit část prostor určených pro ubytovnu pro vybudování bytu pro sociální bydlení (tj. do 120 m2) využitelného např. pro personál hospice. Pak by plocha stavby pro sociální bydlení převažovala nad plochou ostatní a při výstavbě by mohla být uplatněna snížená sazba daně. Stejně jako ve všech předchozích příkladech bude důkazním prostředkem pro případnou kontrolu správce daně stavební dokumentace, dokud nebude stavba zapsána do katastru nemovitostí.
Přestavba staveb, které nejsou stavbami pro bydlení § 49 odst. 2
Snížená sazba daně se uplatní také při poskytnutí stavebních nebo ...
Související předpisy SZČR