Daňové a účetní aspekty u poskytovatelů cestovních služeb

Služby cestovního ruchu jsou velmi specifickou oblastí podnikání. To potvrzuje i zákon o dani z přidané hodnoty, který obsahuje speciální ustanovení upravující zvláštní režim pro cestovní služby. Z hlediska správného uplatnění DPH je v první řadě nezbytné identifikovat, zda se jedná o cestovní službu tak, jak ji definuje zákon, a na tomto základě následně stanovit, kdy vzniká poskytovateli povinnost uplatnit zvláštní režim. Vysvětlíme si základní principy a aplikaci tohoto režimu dle úpravy platné pro rok 2021. Zaměříme jsme se i na účetní zachycení vybraných případů, včetně účtování voucherů.

Datum publikace:16.09.2021
Autor:Ing. Milena Otavová, Ph.D., doc. Ing. Patrik Svoboda, Ph.D., Mgr. Ing. Lucie Formanová, Ph.D.
Právní stav od:01.01.2021
Právní stav do:31.12.2021

1. Uplatňování DPH u poskytovatelů cestovních služeb

Přistoupením České republiky k Evropské unii dne 1. 5. 2004 byla do českého právního řádu implementována legislativa Evropské unie, aby byla zajištěna jednotná pravidla u všech členských států při uplatňování daně z přidané hodnoty. Problematika daně z přidané hodnoty v Evropské unii je již plně harmonizovanou oblastí a česká právní úprava by tak měla být v souladu s evropskými směrnicemi. Odchýlení by mělo být pouze tam, kde to směrnice připouští. Z daného důvodu vstoupil v platnost k 1. 5. 2004 nový zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), který se dotkl změn při uplatňování daně z přidané hodnoty nejen u poskytování cestovních služeb. V souladu s evropskou směrnicí byl proto pro oblast cestovních služeb v ZDPH od 1. 5. 2004 vymezen tzv. zvláštní režim po poskytovatele cestovních služeb, který je upraven v rámci § 89 ZDPH. V ustanovení jsou uvedeny podmínky, za kterých se uplatňuje postup při uplatňování daně z přidané hodnoty při poskytování cestovní služby. Za dobu své platnosti byl § 89 jen minimálně novelizován.

Zvláštní režim patří mezi speciální ustanovení ZDPH, která mají přednost před obecnými pravidly obsaženými na jiných místech tohoto zákona. V § 89 ZDPH jsou uvedeny podmínky, za kterých se použije postup při uplatňování daně z přidané hodnoty při poskytování cestovní služby, kdy v rámci zvláštního režimu bude proveden výpočet daně z přidané hodnoty z marže (neboli přirážky) poskytovatele cestovní služby. Zvláštní režim pro cestovní služby je povinen použít poskytovatel cestovní služby, který jedná se zákazníkem vlastním jménem, při poskytnutí cestovní služby zákazníkovi.

Na úvod je zapotřebí vymezit základní pojmy, tj. poskytovatele cestovní služby, cestovní službu, zákazníka, a také přirážku poskytovatele cestovní služby.

Poskytovatelem cestovní služby je chápána osoba povinná k dani, která poskytuje zákazníkovi cestovní službu. Z uvedeného jasně vyplývá, že se tedy nemusí jednat pouze o cestovní kancelář případně cestovní agenturu. Ve Směrnici o DPH je omezeno použití zvláštního režimu pouze na cestovní kanceláře, nicméně na základě judikatury Soudního dvora Evropské unie C–308/96 a C–94/97 je zvláštní režim platný i pro subjekty, které formálně nejsou cestovními kancelářemi, ale uskutečňují činnosti stejného charakteru.

Cestovní služba je služba poskytnutá zákazníkovi, která zahrnuje kombinaci služeb cestovního ruchu, popřípadě zboží, pokud jsou jednotlivé služby cestovního ruchu a zboží nakoupeny od jiných osob povinných k dani. Za cestovní službu se považuje i poskytnutí služby zákazníkovi, které zahrnuje pouze jednu nakoupenou službu cestovního ruchu, pokud se jedná o ubytování nebo dopravu osob.

Zákazníkem je chápána osoba, které je poskytnuta cestovní služba. Jedná se tedy o konečného spotřebitele cestovní služby nebo také jiného plátce, který nakupuje cestovní službu za účelem dalšího prodeje. Na tomto místě je vhodné zmínit fakt, že takto definuje zákazníka ZDPH, Směrnice o DPH chápe zákazníka poměrně odlišně, uvádí, že zvláštní režim pro cestovní služby by se měl uplatňovat jen tehdy, je-li zákazníkem cestující. Nesoulad ve vymezení pojmu zákazníka v českém ZDPH a dle Směrnice o DPH Evropská komise napadla. Ta požádala Českou republiku, aby pozměnila svůj právní předpis, který není v souladu se Směrnicí o DPH a v květnu 2011 dokonce Českou republiku zažalovala u Soudního dvora Evropské unie. Zajímavé je, že Soudní dvůr EU tuto žalobu na ČR 26. září 2013 zamítl, čímž potvrdil, že zákazník má být chápán v širším smyslu než „konečný zákazník, tj. cestující“, což je v souladu s českým ZDPH.

Přirážkou poskytovatele cestovní služby je chápán rozdíl mezi celkovou peněžní částkou, kterou jako úplatu obdržel nebo má obdržet plátce od zákazníka nebo třetí osoby za poskytnutou cestovní službu, a součtem částek, které plátce uhradil nebo má uhradit za jednotlivé služby cestovního ruchu a zboží nakoupené od jiných osob povinných k dani, které jsou přímo zahrnuty do cestovní služby (více bude o přirážce pojednáno v dalším textu).

Stanovení obratu pro registraci k DPH

Obratem se dle § 4a odst. 1 ZDPH rozumí souhrn úplat bez daně, které osobě povinné k dani náleží za uskutečněná plnění s místem plnění v tuzemsku, jde-li o úplaty za:

  1. zdanitelné plnění,
  2. plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně, nebo
  3. plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně podle § 54 až § 56a, jestliže nejsou doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně.

Při poskytnutí cestovní služby se do obratu započítává celá částka (nikoliv pouze hodnota přirážky poskytovatele cestovní služby), kterou má poskytovatel cestovní služby za svoji službu obdržet. Do obratu se zahrnuje i úplata za cestovní službu osvobozenou od daně s nárokem na odpočet daně. V případě poskytnutí služby zajištění se do obratu započítává úplata za poskytnutou službu zajištění, tj. provize. Dále se nezahrnují přijaté zálohy na cestovní službu, jelikož do obratu se započítává úplata za zdanitelné plnění. Tzn., že se zálohy započítávají do obratu až dnem zdanitelného plnění cestovní služby, na kterou byly přijaty. Den zdanitelného plnění nastává u cestovní služby až v okamžiku, kdy je uskutečněna. Jedná se o den, kdy byla poskytnuta poslední služba cestovního ruchu zahrnutá v cestovní službě.

Storno poplatky, pokud jsou pokutou, nejsou příjmem za uskutečněné plnění, nejsou předmětem daně ve smyslu § 2 ZDPH a nevstupují do obratu pro registraci. Tzv. stornopoplatky nepodléhají dani (DPH), protože nejsou úplatou za poskytnutou službu (příp. ani za dodání zboží). Předmětem daně v případě poskytovatelů cestovních služeb je poskytnutí služby (cestovní služby) za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, s místem plnění v tuzemsku. V případě stornopoplatku se nejedná o úplatu za poskytnutí služby, proto se neuplatní DPH. Na tomto místě je důležité doporučit, aby stornopoplatky byly jednoznačně definovány ve smluvních podmínkách, v cestovní smlouvě apod.

Příklad: Stanovení obratu pro registraci k DPH

Cestovní kancelář, s. r. o. byla zapsána do obchodního rejstříku 12. 5. 2020. Společnost se dobrovolně nezaregistrovala k dani z přidané hodnoty. K 31. 3. 2021 ověřuje, zda tuto povinnost nemá ze zákona dle § 6 odst. 1 ZDPH, jestliže jsou známé následující údaje:

  1. Od 1. 6. 2020 do 31. 3. 2021 přijala úplaty za uskutečněné zájezdy na území Evropské unie ve výši 730 000 Kč, dále obdržela storno poplatky (pokuta) ve výši 20 000 Kč.
  2. V lednu 2021 přijala úplaty za uskutečněné exotické zájezdy do třetích zemí ve výši 250 000 Kč, které se uskutečnily v lednu 2021.
  3. V únoru 2021 prodala také budovu za 2 500 000 Kč.
  4. V březnu 2021 přijala zálohy na zájezdy konané v květnu 2021 ve výši 100 000 Kč.
  5. V únoru až březnu 2021 zajišťovala jako provizní prodejce pro letecké společnosti prodej letenek, za což obdržela v březnu 2021 provizi ve výši 30 000 Kč.

Pořadí

Období

Měsíců

Úplata (komentář)

Výše úplaty

Kumulovaný obrat

1.

1. 6. 2020 až 31. 3. 2021

10

Poskytované služby v EU - § 4a odst. 1 písm. a)

730 000 Kč

730 000 Kč

1.

1. 6. 2020 až 31. 3. 2021

10

Storno poplatky – nejsou předmětem daně

20 000 Kč

730 000 Kč

2.

Leden 2021

8

Zájezdy třetí země - § 4a odst. 1 písm. b)

250 000 Kč

980 000 Kč

3.

Únor 2021

8

Prodej budovy - § 4a odst. 2

2 500 000 Kč

980 000 Kč

4.

Březen 2021

10

Přijaté zálohy – není předmětem daně (předmětem daně se stane až v okamžiku poskytnutí poslední služby ze zájezdu) - § 89 odst. 5

100 000 Kč

980 000 Kč

5.

Březen 2021

10

Provize - § 4a odst. 1 písm. a)

30 000 Kč

1 010 000 Kč

Společnost k 31. 3. 2021, tj. za 10 kalendářních měsíců, přesáhla 1 000 000 Kč (výše obratu vymezena v § 6 odst. 1). Je proto povinna podat do 15. 4. 2021 přihlášku k registraci (§ 94 odst. 1 ZDPH) a od 1. 5. 2021 se stává plátcem DPH (§ 6 odst. 2 ZDPH).

1.1. Použití zvláštního režimu pro cestovní služby

ZDPH vymezuje, co je chápáno jako cestovní služba, dále však již už nehovoří, co všechno patří mezi služby cestovního ruchu. Výjimkou je služba cestovního ruchu v podobě nakoupeného ubytování a dále dopravy osob, kdy zákon tyto služby považuje za cestovní službu, i když jsou poskytnuty samostatně. Mezi služby, které jsou zahrnovány do cestovní služby, patří dále např. průvodcovské služby, vstupenky, pojištění, služby tlumočníků aj. Ostatní služby mohou být součástí služby cestovního ruchu jen v případě, že jsou poskytovány v kombinaci se službou ubytování nebo dopravy osob.

Rozpoznání cestovní služby je velmi důležité s ohledem na následné uplatnění zvláštního režimu dle § 89 ZDPH. V případě, že se o cestovní službu nejedná, je uplatňován režim běžný.

Příklady služeb cestovního ruchu

1. Plátce DPH nakoupí služby v podobě ubytování, stravování, dopravy. Následně je prodává v podobě zájezdu jako jednu službu.

Jedná se o poskytnutí cestovní služby s povinností uplatnit zvláštní režim. Nakoupené služby ubytování a dopravy jsou službami cestovního ruchu, nakoupené stravování se stane službou cestovního ruchu, protože je prodáváno společně s nakoupenými službami ubytování a dopravou.

2. Plátce DPH nakoupí dopravu a vstupenky na hokejové utkání české reprezentace konající se na stadionu v Praze. Doprava zahrnuje cestu z Brna do Prahy a zpět. Dopravu a vstupenky prodává jako jednu službu.

Jedná se o poskytnutí cestovní služby a musí zde být uplatněn zvláštní režim. Poskytnutí služby dopravy se dle zákona považuje za službu cestovního ruchu a nakoupené vstupenky se tak také stávají službou cestovního ruchu, protože jsou prodávány společně s nakoupenou službou dopravy.

3. Plátce DPH nakoupí pouze vstupenky na utkání a prodává je zákazníkovi.

Nejedná se o poskytnutí cestovní služby, a proto plátce při poskytnutí služby, kterou je prodej nakoupených vstupenek na sportovní utkání, uplatňuje „běžný režim“, tj. uplatňuje daň na výstupu. Nákup samotných vstupenek se nepovažuje za nakoupenou službu cestovního ruchu.

4. Plátce DPH nakoupí pouze službu ubytování a prodává ji zákazníkovi.

Jedná se o poskytnutí cestovní služby s povinností uplatnit zvláštní režim, protože nakoupená služba ubytování je službou cestovního ruchu, i když je prodávána samostatně.

5. Plátce DPH (cestovní agentura) prodává zákazníkům zájezdy jiných cestovních kanceláří (zprostředkování).

Zde se o poskytnutí cestovní služby nejedná, jelikož cestovní agentura neprodává zájezdy vlastním jménem, ale pouze tyto zájezdy zprostředkovává. Příjmem cestovní agentury je provize ze zájezdů. Cestovní agentura uplatní režim běžný. Naopak u cestovní kanceláře, jejíž zájezdy cestovní agentura prodává, se jedná o poskytnutí cestovní služby, proto se řídí zvláštním režimem.

1.2. Stanovení místa plnění a povinnost přiznat daň

Určení místa plnění při poskytnutí cestovní služby dle § 89 odst. 4 ZDPH je místo, kde má poskytovatel poskytující cestovní službu sídlo. Místem plnění pro subjekty se sídlem v tuzemsku je tedy vždy Česká republika. Pokud je však cestovní služba poskytnuta prostřednictvím provozovny, je místem plnění místo, kde je tato provozovna umístěna. Dle ZDPH se provozovnou rozumí organizační složka osoby povinné k dani, která může uskutečňovat dodání zboží nebo poskytnutí služby, neboť je dostatečně stálá a má vhodné personální a technické zdroje. Specifické vymezení provozovny pro účely DPH slouží právě k určení místa plnění při poskytování služeb pro registraci k DPH.

Příklad: Stálá provozovna v tuzemsku a povinnost stát se plátcem DPH

Cestovní kancelář, která má sídlo v Rakousku, je osobou registrovanou k dani v Rakousku, se rozhodla zřídit si v tuzemsku prodejní místo zájezdů se zaměstnanci.

Rakouská cestovní kancelář tedy začne uskutečňovat ekonomickou činnost s místem plnění v tuzemsku prostřednictvím provozovny a stává se dle § 6f odst. 1 ZDPH plátcem daně, a to ke dni vzniku provozovny. Místně příslušným finančním úřadem je úřad podle adresy provozovny.

Daň se přiznává dle § 89 odst. 5 ZDPH ke dni, kdy je poskytnuta poslední služba cestovního ruchu zahrnutá v cestovní službě (tzn. poskytnutí poslední služby ze zájezdu, např. zpáteční přeprava osob). Zde je nutné brát zřetel na vymezení definice cestovní služby, ta se totiž skládá pouze z nakoupených služeb od osob povinných k dani (nemusí být plátce DPH), a nikoliv z vlastních služeb. U cestovních služeb se pak vždy uplatňuje na výstupu dle § 89 odst. 6 ZDPH základní sazba daně. Z uvedeného lze také dovodit, že na přijatou zálohu na cestovní službu se daň nepřiznává.

Příklad: Povinnost přiznat daň z cestovní služby

Cestovní kancelář, s.r.o., měsíční plátce DPH – poskytovatel cestovní služby realizuje cestovní službu v termínu od 21. ledna do 5. února 2021, přičemž všechny služby nakoupil od osob povinných k dani.

Plátce je povinen přiznat daň z cestovní služby k poslednímu dni zdaňovacího období, ve kterém jsou cestovní služby uskutečněny, tzn. v měsíci únoru dle § 89 odst. 5 ZDPH.

Jestliže poskytuje poskytovatel cestovní služby také vlastní službu cestovního ruchu, například dopravu vlastním autobusem, nesmí ji v žádném přídě zahrnout do ceny cestovní služby pro zjištění daně z přirážky. V daném případě se daň z poskytnuté vlastní služby přiznává podle § 20a odst. 1 a 2 ZDPH, tzn., že je uplatněn běžný režim a zdanění přijaté zálohy na službu cestovního ruchu je zachováno. Sazba daně je určena podle jednotlivých zdanitelných plnění.

Poskytovatel cestovní služby je povinen přiznat daň ke dni, kdy je poskytnuta poslední služba cestovního ruchu zahrnutá v cestovní službě (§ 89 odst. 5). Je nutno dát si pozor na definici cestovní služby, kdy platí, že cestovní služba zahrnuje pouze nakoupené služby od osob povinných k dani. Pokud je tedy zájezd složen jak z vlastních, tak nakoupených služeb, je povinnost přiznat daň z cestovní služby stanovena na den, kdy byla poskytnuta poslední nakoupená služba cestovního ruchu. V případě, že poskytovatel cestovní služby poskytuje i vlastní služby, nesmí je zahrnout do cestovní služby s ohledem na zjištění daně z přirážky. Z vlastních služeb je pak daň přiznána na základě běžného režimu. Sazba daně je poté odvislá dle jednotlivých zdanitelných plnění.

Příklad: Povinnost přiznat daň z cestovní služby a vlastních služeb

Cestovní kancelář, s.r.o., měsíční plátce DPH, prodává zájezd, který zahrnuje služby nakoupené od jiných plátců DPH. Přepravu osob na místo zajišťuje vlastním autobusem, zpáteční dopravu však realizuje externí dopravce. Zájezd se uskuteční v době od 27. ledna 2021 do 3. února 2021.

Vlastní služba (přeprava vlastním autobusem):

Plátce je povinen dle § 89 odst. 11 ZDPH přiznat daň v měsíci lednu 2021, tj. ke dni poskytnutí přepravy (běžný režim dle § 20a ZDPH).

Cestovní služba nakoupená od jiných plátců DPH:

Plátce je povinen dle § 89 odst. 5 ZDPH přiznat daň z uskutečněné cestovní služby k poslednímu dni zdaňovacího období, ve kterém je cestovní služba uskutečněna, tj. v měsíci únoru 2021.

Povinnost přiznat daň z cestovní služby, jak už bylo výše uvedeno, vzniká podle § 89 odst. 5 ZDPH poskytovateli cestovní služby vždy až ke dni uskutečnění cestovní služby. Poskytovatel cestovní služby tedy nemá povinnost přiznat daň k datu přijetí platby, např. zálohy na cestovní službu. Je nutno tedy zjistit, z jakých položek se skládá celý zájezd. Problém může nastat u zájezdu, který je tvořen jak službami, které tvoří cestovní službu, tak službami, které jsou poskytnuty z vlastních kapacit. Zde totiž platí, že z části přijaté zálohy, která se váže k cestovní službě, není povinnost přiznat daň, ale ze zbývající části zálohy, která se váže k poskytnutým službám z vlastních kapacit, by mělo být DPH odvedeno.

1.3. Základ daně a výpočet daně na základě přirážky

Při použití zvláštního režimu pro cestovní služby je základem daně dle § 89 odst. 3 ZDPH přirážka poskytovatele cestovní služby snížená o daň z přirážky. Tato přirážka se stanoví jako rozdíl mezi celkovou peněžní částkou, kterou jako úplatu obdržel nebo má obdržet plátce od zákazníka nebo třetí osoby za poskytnutou cestovní službu, a součtem částek, které plátce uhradil nebo má uhradit za jednotlivé služby cestovního ruchu a zboží nakoupené od jiných osob povinných k dani, které jsou přímo zahrnuté do cestovní služby. Přirážku je možné stanovit také jako rozdíl mezi celkovou částkou, kterou jako úplatu obdržel nebo má obdržet poskytovatel cestovních služeb za poskytnuté cestovní služby uskutečněné za zdaňovací období, a celkovou částkou, kterou poskytovatel cestovních služeb uhradil nebo má uhradit za nakoupené služby cestovního ruchu, případně zboží od jiných osob povinných k dani, které jsou přímo zahrnuté do cestovních služeb uskutečněných za toto zdaňovací období. Je-li tento rozdíl záporný, základem daně je nula. Poskytovatel cestovní služby tedy odvede DPH na výstupu pouze z marže mezi nákupem služeb a prodejní cenou (výjimku tvoří § 89 odst. 14 a 15 ZDPH). Na daňovém dokladu nesmí podle § 89 odst. 9 ZDPH plátce při použití zvláštního režimu samostatně uvést výši daně z přirážky a dále musí uvést sdělení, že byl použit zvláštní režim, tj. na dokladu uvede „zvláštní režim – cestovní služba“.

Cestovní služba je osvobozena od daně s nárokem na odpočet daně podle § 89 odst. 7 ZDPH a tím i přirážka, pokud jednotlivé nakoupené služby cestovního ruchu zahrnuté v cestovní službě jsou poskytnuty ve třetí zemi (viz dále).

V případě, že není použit zvláštní režim pro cestovní službu (za podmínek výše zmíněných), je postupováno v tzv. běžném režimu poskytnutí služby, tj. uplatňuje se daň na výstupu u jednotlivých plnění, pokud je místo plnění v tuzemsku a nejedná se o službu osvobozenou. Poskytovatel má nárok si uplatňovat daň na vstupu u jednotlivých nakoupených služeb za standardních podmínek. V případě, že služby či zboží poskytovatel nakoupil mimo tuzemsko, může požádat o vrácení DPH v příslušné zemi za podmínek stanovených touto zemí.

Poskytovatel cestovních služeb, který uplatňuje zvláštní režim a také uplatňuje daň u jednotlivých zdanitelných plnění (tzn. běžný režim), je povinen vést evidenci, a to samostatně pro zvláštní režim a samostatně pro běžný režim (§ 100 ZDPH).

Příklad: Zvláštní režim pro cestovní službu

Cestovní kancelář, s. r. o.  je plátcem DPH s měsíčním zdaňovacím obdobím. Za měsíc duben 2021 prodala 80 osobám (zákazníkům) wellness zájezd do Belgie v celkové ceně za jeden zájezd 22 999 Kč. Zájezd se uskutečnil v měsíci dubnu 2021, tj. poslední služba cestovního ruchu byla poskytnuta v dubnu 2021. Jeden zájezd zahrnuje následující nakoupené služby:

  • Ubytování včetně all inclusive za 16 000 Kč včetně belgické DPH,
  • Cestovní pojištění od Veřejné zdravotní pojišťovny za 500 Kč (bez DPH),
  • Přepravu luxusním autobusem za 3 000 Kč od českého plátce DPH (fakturováno bez DPH, osvobozené plnění dle § 70 ZDPH).

Řešení

Cestovní kancelář poskytuje cestovní služby vlastním jménem zákazníkům (přímým spotřebitelům), je proto povinna uplatnit zvláštní režim dle § 89 ZDPH. Místo plnění je v ČR dle § 89 odst. 4, takže daň platí kancelář v tuzemsku. Podle § 89 odst. 3 ZDPH se daň zjišťuje z přirážky. Přirážka by měla být spočítána za každé zdaňovací období (vychází z ustanovení § 89 odst. 3 ZDPH). A protože přirážka představuje částku včetně daně, počítá se daň dle § 37 písm. b) ZDPH. U cestovní služby uplatňujeme dle § 89 odst. 6 ZDPH základní sazbu daně.

Přirážka = příjem z jednoho prodaného zájezdu – výdaje za nakoupené služby tvořící zájezd

Výnos z prodaného zájezdu                      22 999 Kč

Náklady za služby k zájezdu                   - 19 500 Kč        (16 000 Kč + 500 Kč + 3 000 Kč)

Přirážka na zákazníka                            3 499 Kč                  

Daň 21 % na výstupu = 3 499 – (3 499/1,21) = 607,26 (zaokrouhleno na 2 desetinná místa)

Daň 21 % na výstupu celkem = 80 × 607,26 = 48 580,80 Kč

Základ daně = (3 499 Kč – 607,26 Kč) × 80 osob = 231 339,20 Kč

V souvislosti se stanovením základu daně je nutno upozornit také na možnost vypočítat přirážku jako rozdíl mezi celkovou cenou, kterou jako úplatu obdržel nebo má obdržet poskytovatel cestovních služeb od zákazníků za poskytnuté cestovní služby uskutečněné za zdaňovací období, a celkovou částkou, kterou poskytovatel cestovních služeb uhradil nebo má uhradit za nakoupené služby cestovního ruchu popřípadě zboží od jiných osob povinných k dani, které jsou zahrnuté do cestovních služeb uskutečněných za zdaňovací období. Uvedená skutečnost se jeví pro některé poskytovatele cestovních služeb jako výhodná, protože například pokud jedna cestovní služba vychází se zápornou přirážkou, sníží se celkově suma přirážek za zdaňovací období a tím se vlastně sníží daňová povinnost tohoto plátce.

1.4. Nárok na odpočet daně u nakoupené služby cestovního ruchu u zvláštního režimu

Poskytovatel cestovní služby nemá u jednotlivých nakoupených služeb cestovního ruchu, které tvoří cestovní službu, nárok na odpočet daně. Nemůže také uplatnit nárok na vrácení daně v jiném členském státě u zboží a služeb cestovního ruchu nakoupených od osob registrovaných v jiném členském státě, které následně poskytuje zákazníkovi jako součást cestovní služby. Zákaz odpočtu vyplývá z ustanovení § 89 odst. 8. Toto ustanovení úzce souvisí se zákazem uvádění daně z přirážky na daňových dokladech (§ 89 odst. 9). Na těchto dokladech je vyžadováno, aby zde byl uveden údaj „zvláštní režim – cestovní služba“, který upozorňuje na skutečnost, že byl použit zvláštní režim. Pokud by byl zákazník, tj. osoba, která spotřebovává cestovní službu, plátcem DPH, nemohl by též uplatnit nárok na odpočet daně z přirážky u nakoupené cestovní služby (§ 89 odst. 10).

1.5. Poskytnutí cestovní služby mimo území Evropské unie

Pokud služby cestovního ruchu zahrnuté v cestovní službě jsou poskytovány mimo území Evropské unie, je cestovní služba osvobozena od daně s nárokem na odpočet daně (§ 89 odst. 7 ZDPH). Letecká přeprava osob s místem určení do třetí země se zpáteční přepravou nebo bez zpáteční přepravy anebo jen zpáteční přeprava se celá považuje za službu poskytnutou mimo území Evropské unie a je tak osvobozena od daně s nárokem na odpočet daně.

V některých případech se ale cestovní služba uskutečňuje částečně na území Evropské unie a částečně na území ve třetí zemi. Služba, která se uskutečňuje na území Evropské unie, musí být zdaněna pomocí přirážky. Je tedy nutné vypočítat poměr osvobození přirážky, např. poměr, v jakém se uskutečňuje doprava osob na území Evropské unie a na území třetí země. Pokud plátce uskutečňuje tyto zájezdy, je tedy nutné stanovit poměr osvobození přirážky. ZDPH neupřesňuje, jakým způsobem má být tento poměr stanoven, je tedy na plátci, jakým způsobem ho stanoví, měl by být stanoven na základě relevantních a ekonomicky zdůvodnitelných skutečností (např. na základě poměru cen nakoupených služeb, v případě přepravy osob pak dle počtu ujetých km na území Evropské unie a mimo ně apod.). Plátce může použít teoreticky jakoukoliv relevantní metodu, ale důkazní břemeno nese on.

Příklad: Osvobození přirážky dle § 89 odst. 7 ZDPH

Cestovní kancelář, s.r.o., měsíční plátce DPH, prodává autobusový zájezd k moři do Černé Hory za 18 000 Kč pro jednu osobu. Celý zájezd byl uskutečněn v červenci 2021 v počtu 50 osob. Cena zájezdu zahrnuje nakoupené služby od jiných plátců DPH, a to: ubytování včetně plné penze za celkovou částku 10 000 Kč na osobu, přepravu autobusem za 3 500 Kč na osobu.

Délka nakoupené autobusové přepravy je celkem 1 200 km, s tím, že na území EU se ujelo 900 km a ve třetích zemích bylo najeto 300 km.

Řešení

Jestliže je v cestovní službě zahrnuta nakoupená autobusová přeprava do třetí země, je nutné propočítat podíl přepravy uskutečněné na území EU a na území třetích zemí pro stanovení osvobození přirážky u cestovních služeb (dle § 89 odst. 7). Služby, které jsou poskytnuty ve třetí zemi, jsou osvobozeny od daně s nárokem na odpočet daně. Služby, které jsou poskytnuty na území EU, jsou zdaňovány pomocí přirážky.

Podíl osvobození přepravy ve třetích zemích = 300 km / 1 200 km = 0,25 × 100 => 25 %

Výše osvobození přepravy ve třetích zemích = 3 500 × 0,25 = 875 Kč

Výše osvobození ubytování včetně penze ve třetích zemích = 10 000 Kč

Osvobození od daně s nárokem na odpočet daně celkem = 875 + 10 000 = 10 875 Kč 

Podíl na osvobození přirážky = 10 875 / 13 500 = 0,81 × 100 = 81 %

Zdanění pomocí přirážky dle § 89 odst. 3:

Výnosy z prodaného zájezdu                         18 000 Kč

Náklady na jednotlivé služby                      – 13 500 Kč        (10 000 Kč + 3 500 Kč)

Přirážka na zákazníka                                 4 500 Kč

Přirážka celkem na celý zájezd                   225 000 Kč        (4 500 Kč × 50 osob)

Přirážka ke zdanění (100 – 81) = 19 %                855 Kč

Přirážka ke zdanění na celý zájezd           42 750 Kč        (855 Kč × 50 osob)

Daň z přirážky (celý zájezd) – 21 %     42 750 – (42 750 / 1,21) = 7 419,42 Kč

Základ daně (celý zájezd)                       42 750 – 7 419,42 Kč = 35 ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.