Ve Sbírce listin byl 3. 2. 2021 po dlouhých diskusích v Poslanecké sněmovně a Senátu publikován pod částkou 17/2021 nový zákon č. 37/2021 Sb. z 19. 1. 2021, o evidenci skutečných majitelů, který od 1. 6. 2021 nahradí dosavadní úpravu evidence skutečných majitelů v zákoně č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, a zákoně č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. V tomto článku si zrekapitulujeme základní informace a upozorníme na zásadní novinky, které zákon přináší.
Historie zavedení evidence
Evidenci údajů o skutečných majitelích zavedla s účinností od 1. 1. 2018 novela výše zmiňovaného zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob (tzv. rejstříkový zákon, dále „RZ“); konkrétně se jednalo o novelu č. 368/2016 Sb. z 19. 10. 2016, jejímž prostřednictvím byla do zákona vložena nová ustanovení § 118b až § 118j RZ věnovaná tomuto rejstříku. Zároveň byla novelou č. 460/2016 Sb. ze 14. 12. 2016 do tohoto zákona doplněna další ustanovení § 65a až § 65g RZ a § 118a RZ týkající se evidence svěřenských fondů.
Nový zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů (dále „ZoESM“), byl přijat v důsledku naléhavosti transpozice směrnice Evropského parlamentu a rady (EU) č. 2018/843 z 30. 5. 2018, kterou se mění směrnice č. 2015/849 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu (tzv. 5th Anti-Money Laundering EU Directive). Tuto směrnici měly členské státy Evropské unie zapracovat do svého práva nejpozději do 10. 1. 2020, takže Česká republika splnila povinnost transpozice se značným zpožděním.
Informační systém evidence
Evidence skutečných majitelů vznikla v podobě informačního systému veřejné správy a je vedena v elektronické podobě rejstříkovými soudy. Informační systém spadá pod Ministerstvo spravedlnosti (MSP) a lze jej nalézt na webové adrese https://issm.justice.cz/.
Evidence skutečných majitelů ale nadále nebude veřejným rejstříkem ve smyslu rejstříkového zákona; § 16 ZoESM vymezuje specifický okruh osob, které budou mít plný přístup do informačního systému. Kromě samotné evidující osoby, osoby zapsané jako skutečný majitel a osoby, která podala návrh na řízení o zápisu, se jedná např. o soudy, insolvenční správce, orgány činné v trestním řízení, správce daně, Ministerstvo financí, Finanční analytický úřad, Národní bezpečnostní úřad, Ministerstvo vnitra, zpravodajskou službu, Nejvyšší kontrolní úřad, Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, Státní pozemkový úřad, ČNB či poskytovatele dotačních prostředků. Plný přístup do systému je umožněn rovněž tzv. povinným osobám podle § 2 zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále „AML zákon“), mezi které patří např. finanční a úvěrové instituce, soudní exekutoři, notáři, auditoři, daňoví poradci a účetní, osoby oprávněné k obchodování s nemovitostmi nebo ke zprostředkování obchodu s nimi či osoby poskytující služby spojené s virtuálním aktivem.
Poznámka:
Pod pojmem „evidující osoba“ ZoESM v § 2 písm. j) rozumí právnickou osobu, která má skutečného majitele, nebo svěřenského správce nebo osobu v obdobném postavení ...
Související předpisy SZČR