Dne 31. 12. 2020 vyšel ve Sbírce zákonů zákon č. 609/2020 Sb. – tzv. daňový balíček 2021, který obsahuje i rozsáhlou a dlouho a komplikovaně projednávanou novelu zákona o daních z příjmů. Účinnost změn je od 1. 1. 2021. Podíváme se blíže na hlavní změny týkající se zdanění fyzických osob.
1. Zrušení superhrubé mzdy
Ruší se zvýšení základu daně z příjmů ze závislé činnosti o částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na veřejné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů podle zvláštních právních předpisů povinen platit zaměstnavatel (33,8 % z hrubé mzdy zaměstnance). Z toho důvodu dochází ke zrušení obsáhlého textu uvedeného v § 6 odst. 12 ZDP a zůstává v tomto odstavci pouze text, stanovící, že základem daně (dílčím základem daně) jsou příjmy ze závislé činnosti. Daň z příjmů ze závislé činnosti (resp. měsíční záloha na daň z příjmů ze závislé činnosti) se už počínaje měsícem leden 2021 nepočítá ze superhrubé mzdy, ale jenom z hrubé mzdy zaměstnance, tedy z výrazně menší částky.
K obdobné úpravě došlo v § 6 odst. 13 a dále došlo v § 6 ke zrušení odstavce 14 a 15 ZDP.
V souvislosti se zrušením superhrubé mzdy se upravuje ustanovení § 38h odst. 1 ZDP týkající se vybírání a placení záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Nové znění uvádí, že plátce daně vypočte zálohu na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti ze základu pro výpočet zálohy. Tato záloha se spravuje jako daň podle daňového řádu. Základem pro výpočet zálohy je úhrn příjmů ze závislé činnosti zúčtovaných nebo vyplacených poplatníkovi za kalendářní měsíc nebo za zdaňovací období, s výjimkou příjmu, který není předmětem daně, který je od daně osvobozen nebo z něhož je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Základ pro výpočet zálohy do 100 Kč se zaokrouhlí na celé koruny nahoru a nad 100 Kč na celé stokoruny nahoru.
2. Zavedení dvou sazeb daně z příjmů fyzických osob
Nově zákon v § 16 ZDP obsahuje dvě sazby daně z příjmů fyzických osob. Sazba daně činí
- 15 % pro část základu daně do 48násobku průměrné mzdy a
- 23 % pro část základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy.
Daň se vypočte ze základu daně sníženého o nezdanitelné části základu daně a o odčitatelné položky od základu daně a zaokrouhleného na celé stokoruny dolů, a to jako součet součinů příslušné části takového základu daně a sazby pro tuto část základu daně.
Zvýšená sazba daně 23 % nahrazuje dosavadní solidární zvýšení daně ve výši 7 % z kladného rozdílu mezi součtem příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle § 6 a dílčího základu daně podle § 7 ZDP a 48násobkem průměrné mzdy (dosavadní znění § 16a ZDP).
Výše průměrné mzdy pro účely uplatnění druhé zvýšené sazby daně vyplývá pro rok 2021 z nařízení vlády č. 381/2020 Sb. Všeobecný vyměřovací základ za rok 2019 činí 34 766 Kč, přepočítací koeficient 1,0194, takže průměrná mzda za rok 2019 činí 34 766 Kč × 1,0194 = 35 441 Kč.
Do částky základu daně 48 × 35 441 Kč = 1 701 168 Kč se použije sazba daně ve výši 15 %, nad tuto výši základu daně se použije sazba daně 23 %. U příjmů zaměstnance v přepočtu na 1 měsíc, půjde v roce 2021 o hraniční částku měsíční hrubé mzdy 141 764 Kč. Nad tuto výši je nutno počítat měsíční zálohu na daň se sazbou daně 23 %.
V § 16a ZDP je obsažen výpočet daně pro samostatný základ daně. Uvádí se zde, že sazba daně pro samostatný základ daně činí 15 %. Daň se vypočte jako součin samostatného základu daně zaokrouhleného na celé stokoruny dolů a sazby daně pro tento základ daně.
Způsob výpočtu daně je obsažen v novém ustanovení § 16ab ZDP. Daň poplatníka se vypočte jako součet daně podle § 16 snížené o slevy na dani a daně podle § 16a. Pokud je daňový bonus podle § 35c odst. 3 ZDP vyšší nebo roven dani podle § 16a, sníží se o tuto daň daňový bonus a daň poplatníka se rovná nule. Pokud je daňový bonus podle § 35c odst. 3 nižší než daň podle § 16a, daňový bonus je roven nule a daň poplatníka se rovná dani podle § 16a snížené o daňový bonus podle § 35c odst. 3 ZDP.
V novém znění § 38h odst. 2 ZDP se uvádí, že sazba zálohy činí 15 % pro část základu pro výpočet zálohy do 4násobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu pro výpočet zálohy přesahující 4násobek průměrné mzdy. Záloha se vypočte jako součet součinů příslušné části základu pro výpočet zálohy a sazby zálohy pro tuto část základu pro výpočet zálohy.
S ohledem na zrušení solidárního zvýšení daně dochází ke zrušení stávajícího § 38g odstavec 4 (týká se povinnosti podat daňové přiznání poplatníkem, u něhož se daň zvyšuje o solidární zvýšení daně) a ke zrušení § 38ha ZDP (týká se solidárního zvýšení daně u zálohy na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti).
Zatímco solidární zvýšení daně se vztahovalo pouze na příjmy ze závislé činnosti (§ 6 ZDP) a dílčí základ daně ze samostatné činnosti (§ 7 ZDP), pak nová progresivní sazba daně 23 % se vztahuje na celkový základ daně z příjmů fyzické osoby přesahující 48násobek měsíční průměrné mzdy. Jedná se o celkový základ daně, jehož součástí jsou i dílčí základy daně z kapitálového majetku, z nájmu a z ostatních příjmů.
3. Zvýšení základní slevy na dani na poplatníka
Zákonem č. 609/2020 Sb. dochází ke zvýšení i základní daňové slevy na poplatníka, která od roku 2008 zůstávala stejná navzdory inflaci i růstu mezd. V § 35ba odst. 1 písm. a) ZDP se zvyšuje základní sleva na dani na poplatníka z dosavadních 24 840 Kč
- na částku 27 840 Kč pro rok 2021
- a na částku 30 840 Kč pro rok 2022.
Příklad č. 1:
Občan, který pobírá starobní důchod osvobozený od daně z příjmů, pronajímá bytové jednotky v soukromém bytovém domě. Příjmy zdaňuje dle § 9 ZDP. Uplatňuje pouze slevu na dani na poplatníka. Předpokládejme, že příjmy z nájmu dosáhnou v roce 2020 i 2021 výše 600 000 Kč a poplatník k nim uplatňuje paušální výdaje.
Údaje v Kč
| Rok 2020
| Rok 2021
|
Výše dosažených příjmů z pronájmu
| 600 000
| 600 000
|
Paušální výdaje 30 % z příjmů
| 180 000
| 180 000
|
Základ daně
| 420 000
| 420 000
|
Daň 15 %
| 63 000
| 63 000
|
Základní sleva na dani na poplatníka
| 24 840
| 27 840
|
Daň po slevě
| 38 160
| 35 160
|
Rozdíl – roční úspora 2021
|
| 3 000
|
4. Příklady řešení zdanění zaměstnanců 2021 vs. 2020
Uvedeme si několik příkladů výpočtu čisté mzdy s porovnáním roku 2021 s rokem 2020 u zaměstnance s různě vysokou měsíční hrubou mzdou. ...