Na konci roku lidé přemýšlejí o tom, jaký vlastně uplynulý rok byl, co přinesl, co se povedlo, a naopak co se nepovedlo a na čem lze v dalším období zapracovat. Zhodnocení uplynulého roku není výjimkou ani v pracovním prostředí. Zaměstnavatelé i zaměstnanci kalkulují pozitiva i negativa. K tomu jim slouží tzv. hodnoticí pohovor. Není to žádná věda, ale zaměstnavateli i zaměstnancům to může přinést značné zlepšení vzájemných pracovních vztahů, ale i příležitosti, jak se profesně rozvíjet a posouvat dál.
Konec roku je vždy obdobím kalkulací a hodnocení. Zajímavým nástrojem v pracovněprávních vztazích je hodnoticí pohovor, díky kterému dostanou jak manažeři, tak zaměstnanci důležitou zpětnou vazbu, se kterou mohou dále pracovat. Vyspělé firmy, které dbají na zaměstnaneckou politiku, tohoto nástroje hojně využívají. „Systematické a pravidelné hodnocení zaměstnanců je jednou z nejdůležitějších činností, kterou naše společnost realizuje,“ potvrzuje pro server idnes.czhttps://www.idnes.cz/finance/prace-a-podnikani/prace-pohovor-zamestnavatel-zamestnanec-hodnoceni-mzda.A210218_133407_podnikani_daja Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.
Co je hodnoticí pohovor?
Hodnoticí pohovor lze definovat jako nástroj personálního managementu, který slouží pro řízení, kontrolu, usměrňování a motivování zaměstnanců. Jan Vymětal ve své knizeVYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada, 2008. Manažer. ISBN 8024726149. hodnoticí pohovor definuje jako „periodicky se opakující, formální a komplexní pohovor, při němž hodnotitel a hodnocený vzájemně konfrontují názory na svá přesvědčení a postoje, na vztahy ke spolupracovníkům, přednosti a nedostatky podřízeného, jeho úspěchy i chyby“.
Periodicky se opakujícím, formálním a komplexním pohovorem lze chápat, že se takový pohovor koná pravidelně, alespoň jednou ročně, a to na formální úrovni – mezi nadřízeným a podřízeným, a zaměřuje se na různorodá témata. Jeho cílem je jednak získat zpětnou vazbu zaměstnance k motivaci, odměňování i k pracovním podmínkám a pracovnímu prostředí, dále získat poznatky ...