Jak využít marketingový mix v personalistice?

Marketingový mix je jedním z nejdůležitějších a základních nástrojů marketingu, které slouží k dosahování stanovených cílů.

Datum publikace:23.12.2019
Datum aktualizace:07.09.2024
Autor:Ing. Bc. et Bc. Eva Blechová
Právní stav od:01.01.2019

Marketingový mix je jedním z nejdůležitějších a základních nástrojů marketingu, které slouží k dosahování stanovených cílů. Je to však nástroj, který lze využít i jinak než v marketingu. V době, kdy je nízká nezaměstnanost a firmy často bojují o každého nového zaměstnance, je možná na čase změnit strategii. Marketingový mix funguje a dnes již patří k naprosto samozřejmým základům při tvorbě nového produktu. Proč tento nástroj nevyužít například v personalistice při tvorbě nového pracovního místa?

Na začátek trochu teorie

Za takového guru marketingu je považován Philip Kotler. Ten definuje marketingový mix jako „soubor taktických marketingových nástrojů, které firma používá k úpravě nabídky podle cílových trhů. Marketingový mix zahrnuje vše, co firma může udělat, aby ovlivnila poptávku po svém produktu. Možné způsoby se dělí do čtyř skupin, známých jako 4P: product, place, price, promotion.“ (Kotler 2007, str. 70)

Na této definici je důležité, že je to soubor nástrojů k úpravě nabídky podle cílových trhů. Neznamená to, že cílovými trhy musejí být dodavatelé, odběratelé či koncoví zákazníci, ale naším cílovým trhem může být trh práce. Nabídka nemusí znamenat jednoznačně nabídku zboží, ale nabídku volného pracovního místa, resp. poptávku po nových zaměstnancích. Proto se pojďme podívat, jak jednotlivé složky marketingového mixu využít právě v personalistice.

4P v personalistice

Product

Produktem je „cokoli, co je možné nabídnout trhu ke koupi, použití či spotřebě a co může uspokojit nějakou potřebu a přání. Zahrnuje fyzické předměty, služby, osoby, místa, organizace a myšlenky.“ (Kotler 2007, str. 70)

Z definice produktu jasně vyplývá, že je to, co firma nabízí. Z hlediska personalistiky je tedy produktem pracovní místo.  Ale stejně tak, jako má v marketingu produkt tři vrstvy, a to: jádro – vlastní produkt – rozšířený produkt (Jakubíková 2008, str. 159), stejně tak lze pohlížet na pracovní místo. To je důležité si uvědomit například při tvorbě inzerátu.

Na základě analýzy pracovních míst vznikne požadavek na obsazení dalšího pracovního místa. Právě tento požadavek, potřeba je jádrem produktu. Vlastním produktem je konkrétní pracovní místo včetně konkrétní pracovní náplně. Rozšířený ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.