Kategorizace účetních jednotek do/od 1. 1. 2024

Přelom kalendářního roku a první měsíce roku nového jsou tradičně ve finančních účtárnách právnických osob věnovány zpracovávání účetních závěrek za uplynulé účetní období a seznamování se s legislativními novinkami.

Datum publikace:02.04.2024
Autor:Ing. Eva Nejmanová
Právní stav od:01.01.2024
Právní stav do:31.12.2024

Přelom kalendářního roku a první měsíce roku nového jsou tradičně ve finančních účtárnách právnických osob věnovány zpracovávání účetních závěrek za uplynulé účetní období a seznamování se s legislativními novinkami. Nezapomeňte však také prověřit splnění podmínek pro správné zatřídění společnosti do příslušné kategorie účetních jednotek, neboť případná změna kategorie s sebou nese další návazné povinnosti související nejen se zpracovávanou účetní závěrkou.

Tento článek je věnován popisu jednotlivých kategorií účetních jednotek a skupin účetních jednotek, a to od jejich zavedení do účetní legislativy až po změny připravované pro rok 2024. V následujícím článku „Změna kategorie účetní jednotky“ se posléze zabýváme samotným procesem této změny včetně souvisejících dopadů na účetní jednotku.

A) Legislativní rámec do 31. 12. 2023

Novelou č. 221/2015 Sb. k zákonu č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jako „ZoUCE“), zveřejněnou dne 10. 9. 2015 ve Sbírce listin pod částkou č. 92/2015, byla s účinností od 1. 1. 2016 zavedena do účetní legislativy kategorizace účetních jednotek (ÚJ). Účetním jednotkám a skupinám účetních jednotek tak vznikla povinnost zatřídit se podle určitých kritérií do některé z předepsaných kategorií a dodržovat související požadavky na vedení účetnictví a zpracování účetní závěrky.

Novela byla transpozičním zákonem, jímž byla do legislativy ČR zavedena směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2013/34/EU ze dne 26. června 2013, o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků, o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2006/43/ES a o zrušení směrnic Rady č. 78/660/EHS a č. 83/349/EHS (dále jako „Směrnice EU“), která byla 29. 6. 2013 publikována v Úředním věstníku Evropské unie a v platnost vstoupila dvacátým dnem po svém vyhlášení, tj. dne 19. 7. 2013. Tato směrnice EU uložila členským státům povinnost provést její transpozici do národních legislativ v termínu do 20. 7. 2015, přičemž účinnost těchto předpisů byla stanovena na 1. 1. 2016, resp. se poprvé měla použít na účetní závěrky sestavené za účetní období počínající 1. 1. 2016 nebo v průběhu kalendářního roku 2016.

Smyslem směrnice EU bylo zjednodušit tzv. čtvrtou směrnici Rady ze dne 25. 7. 1978 o ročních účetních závěrkách některých forem společností (tj. směrnici Rady č. 78/660/EHS) a tzv. sedmou směrnici Rady ze dne 13. 6. 1983 o konsolidovaných účetních závěrkách (tj. směrnici Rady č. 83/349/EHS), pokud jde o povinnosti v oblasti finančních informací, a omezit administrativní zátěž malých a středních podniků.

Poznámka:

Vzhledem k tomu, že tato směrnice EU od svého vydání byla několikrát novelizována, lze na webových stránkách Úředního věstníku EU nalézt také konsolidovanou verzi směrnice EU; v poslední době např. z 5. 1. 2023 nebo 9. 1. 2024. Upozorňujeme však, že konsolidované znění směrnice EU slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek.

Transpozice směrnice EU byla dále provedena novelou č. 250/2015 Sb. k prováděcí vyhlášce č. 500/2002 Sb.ZoUCE pro účetní jednotky účtující v soustavě podvojného účetnictví (dále jako „vyhláška“), zveřejněnou ve Sbírce listin dne 2. 10. 2015 pod částkou č. 102/2015. S účinností od 1. 1. 2016 tak vyhláška upravuje rozsah sestavení rozvahy, výkazu zisku a ztráty a související přílohy pro různé kategorie účetních jednotek.

Poznámka:

Transpozice byla provedena také novelami prováděcích vyhlášek č. 501/2002 Sb. pro účetní jednotky, které jsou bankami a jinými finančními institucemi (novela č. 251/2015 Sb.) a č. 502/2002 Sb. pro účetní jednotky, které jsou pojišťovnami (novela č. 252/2015 Sb.), zveřejněnými ve Sbírce listin rovněž pod částkou č. 102/2015 se shodným datem účinnosti.

Kategorie účetních jednotek

Od 1. 1. 2016 se tedy účetní jednotky na základě kritérií hodnot aktiv, ročního obratuprůměrného počtu zaměstnanců, zjištěných k rozvahovému dni, musely zařadit do příslušné kategorie účetních jednotek, popř. skupin účetních jednotek, přičemž pro zařazení musela být splněna 2 ze 3 těchto kritérií.

Následující tabulka uvádí hraniční limity kritérií pro účetní jednotky tak, jak je stanovuje směrnice EU ve svém článku 3 tj. v měně EUR.

 

Kritérium (v tis. EUR*)

Kategorie účetních jednotek

mikro

malá

střední

velká

Kritéria kategorizace:

nepřekračuje 2

nepřekračuje 2

nepřekračuje 2

překračuje min. 2

Bilanční suma

350

4 000

20 000

20 000

Čistý obrat

700

8 000

40 000

40 000

Průměrný počet zaměstnanců

10

50

250

250

*Poznámka: Vzhledem k tomu, že ČR nepřijala euro, využila v souladu s článkem 3 bodem 9 směrnice EU pro přepočet eura na koruny směnný kurz zveřejněný v Úředním věstníku EU ke dni vstupu směrnice EU v platnost. Zároveň byla využita možnost snížit nebo zvýšit v zájmu dosažení zaokrouhlených přepočtených částek v národní měně tyto hodnoty nejvýše o 5 %.

Rekapitulaci jednotlivých kategorií a podmínky jejich naplnění, tentokrát v českých korunách, shrnuje s odkazem na příslušná ustanovení ZoUCE tabulka níže:

 

Kritérium (v tis. Kč)

Kategorie účetních jednotek

mikro (§ 1b/1)

malá (§ 1b/2)

střední (§ 1b/3)

velká (§ 1b/4)

Kritéria kategorizace:

nepřekračuje 2

nepřekračuje 2

nepřekračuje 2

překračuje min. 2

Aktiva celkem (§ 1d/1)

9 000

100 000

500 000

500 000

Roční úhrn čistého obratu (§1d/2)

18 000

200 000

1 000 000

1 000 000

Průměrný počet zaměstnanců (§ 1d/3)

10

50

250

250

Shodně uvádíme v následujících tabulkách hraniční limity kritérií pro skupiny účetních jednotek tak, jak je ve svém článku 3 stanovuje směrnice EU a ZoUCE.

 

Kritérium (v tis. EUR)

Kategorie skupin účetních jednotek*

malá

střední

velká

Kritéria kategorizace:

nepřekračuje 2

nepřekračuje 2

překračuje min. 2

Bilanční suma

4 000

20 000

20 000

Čistý obrat

8 000

40 000

40 000

Průměrný počet zaměstnanců

50

250

250

*Poznámka: Podle článku 2 a 3 směrnice EU se pojmem skupina rozumí mateřský podnik a všechny jeho dceřiné podniky, které mají být zahrnuty do konsolidace provedené k rozvahovému dni mateřského podniku. V § 1c ZoUCE je pojem mateřský podnik nahrazen pojmem konsolidující účetní jednotka a pojem dceřiný podnik je nahrazen pojmem konsolidovaná účetní jednotka.

 

Kritérium (v tis. Kč)

Kategorie skupin účetních jednotek

malá (§ 1c/1)

střední (§ 1c/2)

velká (§ 1c/3)

Kritéria kategorizace:

nepřekračuje 2

nepřekračuje 2

překračuje min. 2

Aktiva celkem (§ 1d/1)

100 000

500 000

500 000

Roční úhrn čistého obratu (§1d/2)

200 000

1 000 000

1 000 000

Průměrný počet zaměstnanců (§ 1d/3)

50

250

250

Poznámka:

Pro úplnost dodejme, že za velkou účetní jednotku se podle § 1b odst. 5 ZoUCE vždy považuje subjekt veřejného zájmu a vybraná účetní jednotka bez ohledu na výše uvedená kritéria. Ustanovení § 1a ZoUCE uvádí výčet účetních jednotek, které jsou subjekty veřejného zájmu. Jedná se o obchodní společnosti, které jsou emitentem investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu (viz § 19a ZoUCE), banky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny a zajišťovny, penzijní společnosti a zdravotní pojišťovny. Vybranými účetními jednotkami jsou dle § 1 odst. 3 ZoUCE organizační složky státu, státní fondy podle rozpočtových pravidel, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace a zdravotní pojišťovny.

Podle § 1d ZoUCE se aktivy celkem rozumí úhrn aktiv ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související předpisy SZČR

  • 563/1991 Sb. Zákon o účetnictví
  • 500/2002 Sb. Prováděcí vyhláška k podvojnému účetnictví pro podnikatele
  • 501/2002 Sb. Prováděcí vyhláška k účetnictví pro banky a jiné finanční instituce
  • 502/2002 Sb. Prováděcí vyhláška k účetnictví pro pojišťovny
  • 221/2015 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
  • 349/2023 Sb. Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů
  • 443/2023 Sb. Vyhláška, kterou se mění některé vyhlášky provádějící zákon o účetnictví v souvislosti s vedením účetnictví v jiné než české měně, dorovnávací daní a vymezením čistého obratu

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.