Úvod do problematiky
V tomto úvodu je podán stručný výklad pojmů, s kterými se v oblasti likvidace korporace můžeme setkat. Nejde ale o jejich zcela přesný a vyčerpávající právní výklad.
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, hned v prvním paragrafu stanoví, že korporacemi se rozumí společnosti a družstva. Proto pokud mluvíme o pravidlech platných jak pro společnosti, tak i pro družstva, měli bychom používat pojem korporace.
Je třeba rozlišovat pojem zrušení a zánik. K zániku dochází výmazem z obchodního rejstříku. Zrušení tomuto zániku předchází a provádí se s likvidací nebo bez likvidace. Obojí se pochopitelně musí proúčtovat. Základní pravidla pro zrušení právnické osoby jsou stanovena v § 168 a následujících občanského zákoníku č. 89/2012 Sb. Doplňující ustanovení pro zrušení a zánik obchodní korporace jsou obsažena §93 a 94 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích. Kromě toho tento zákon v § 92 uvádí, kdy může soud prohlásit korporaci po jejím vzniku za neplatnou.
Zrušení korporace bez likvidace se dle § 171–173 občanského zákoníku provádí převodem jejích aktiv i pasiv na právního nástupce, kterým může být i fyzická osoba. Přitom je třeba vzít v potaz i § 93 zákona o obchodních korporacích.
Postup zrušení korporace bez likvidace se často řídí též zákonem č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních organizací a družstev. Přeměnou se dle § 1 odst. 2 tohoto zákona rozumí fúze, rozdělení, převod jmění na společníka, změna právní formy a přeshraniční přesídlení sídla. Při fúzi dojde k zániku korporace (případně i několika korporací) a přechodu jmění zanikajících subjektů na nástupnickou korporaci. Při převodu jmění společnosti (ne družstva) na společníka, pokud se převádí celé, dojde též k jejímu zániku.
Pokud dojde k zániku korporace dle zákona o přeměnách, tak se postupuje dle tohoto zákona a dle §54–54c vyhlášky č. 500/2002 Sb., s respektováním příslušných ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, především ustanovení § 17 týkajícího se otevírání a uzavírání účetních knih.
Ke zrušení společnosti bez likvidace může od 1. ledna 2021 též rozhodnout soud, a to dle § 105a zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících, pokud korporace nepředloží, a to ani po opakované výzvě, účetní závěrku za dvě účetní období po sobě jdoucí, pokud jsou splněny další, zde dané podmínky a majetek korporace nepostačuje ani na úhradu nákladů na likvidaci. Jinak může soud nařídit zrušení s likvidací.
Nucené zrušení korporace a její likvidaci může soud nařídit i z různých jiných důvodů, jako např. pokud by vyvíjela nezákonnou činnost, nemá déle jak dva roky statutární orgán, není schopná déle jak jeden rok vykonávat podnikatelskou činnost a z dalších důvodů. Soud v těchto případech rozhoduje na návrh osoby, která osvědčí právní zájem, státního zastupitelství a někdy i bez návrhu.
Ke zrušení korporace může dojít též dobrovolně, jako např. v případě, že korporace vznikla pouze na určitou dobu po jejím uplynutí, nebo vznikla za určitým účelem po jeho splnění, nebo třeba i proto, že oprávněný orgán zvolí tento způsob ukončení podnikání ...
Související předpisy SZČR