Dnes navážeme na předchozí článek věnovaný souhrnným statistikám Rady pro mezinárodní účetní standardy (International Accounting Standards Board, IASB) a Nadace IFRS a zaměříme se podrobněji na používání systému IFRS jednotlivými světovými regiony a jurisdikcemi. Při popisu stavu a rozsahu používání standardů IFRS a standardů IFRS pro malé a střední podniky (IFRS pro SMEs) budeme opět vycházet z údajů zveřejněných na webových stránkách IASB a Nadace IFRS (https://www.ifrs.org).
Používání IFRS v regionu Evropa
Počet evropských jurisdikcí, které používají standardy IFRS, je poměrně stabilní. Proto zde nebudeme uvádět souhrnnou statistiku za čtyři poslední zveřejněná období (2015–2018), v nichž jedinou změnou je přijetí standardů IFRS Běloruskem s účinností od ledna 2017. Naopak se zaměříme na rozsah použití standardů IFRS domácími i zahraničními subjekty a rozsah použití standardů IFRS pro malé a střední podniky v konkrétních evropských zemích.
Tyto země je vhodné si rozčlenit do dvou skupin. První skupinu představují jurisdikce, které jsou nějakým způsobem svázané s Evropskou unií (EU) nebo Evropským hospodářským prostorem (EHP). Všech 28 členských států EU včetně 4 evropských kandidátských zemí (Albánie, Černá Hora, Severní Makedonie a Srbsko) a 3 států dotvářejících EHP (Island, Lichtenštejnsko, Norsko) podléhá v této oblasti nařízením EU, a to včetně účetních směrnic. Tyto jurisdikce používají standardy IFRS výhradně ve znění, které schválila a zveřejnila EU ve svém Úředním věstníku. Standardy IFRS pro malé a střední podniky EU nepřijala z důvodu jejich neslučitelnosti s účetními směrnicemi EU. Jistou výjimkou je Irsko a Velká Británie, v nichž mohou malé a střední podniky používat národní účetní standardy, které jsou na standardech IFRS pro SMEs založeny – byť s významnými modifikacemi.
Rozsah používání standardů IFRS a IFRS pro SMEs touto skupinou zemí zobrazuje následující tabulka (z členů EU jsou kvůli výše popsané odlišnosti Irsko a Velká Británie uvedeny samostatně). Problematice přijímání a schvalování standardů IFRS v Evropské unii se budeme věnovat v příštím článku.
Jurisdikce
| IFRS vyžadovány pro domácí subjekty veřejného zájmu
| IFRS povoleny, ale nevyžadovány pro domácí subjekty veřejného zájmu
| IFRS vyžadovány nebo povoleny pro kótování zahraničních společností
| IFRS pro SMEs vyžadovány nebo povoleny
| Zvažováno přijetí IFRS pro SMEs
|
Albánie
| A
| x
| xBurza cenných papírů byla v Albánii k datu zveřejnění statistiky neaktivní.
| x
| A
|
Černá Hora
| A
| x
| A
| x
| x
|
Evropská unie
| A
| x
| A
| x
| x
|
Irsko
| A
| x
| A
| A
| x
|
Island
| A
| x
| A
| x
| x
|
Lichtenštejnsko
| A
| x
| A
| x
| x
|
Norsko
| A
| x
| A
| x
| A
|
Severní Makedonie
| A
| x
| A
| A
| x
|
Srbsko
| A
| x
| A
| A
| x
|
Velká Británie
| A
| x
| A
| A
| x
|
Zdroj: IASB a Nadace IFRS, vlastní zpracování
Druhou skupinu představují naopak jurisdikce mimo EU a EHP, které o přijetí či nepřijetí standardů IFRS a IFRS pro SMEs rozhodují zcela samostatně. Poměrně zajímavá je situace ve Švýcarsku, které tyto standardy sice nepřijalo, ale umožňuje jejich použití domácím subjektům pro sestavení konsolidované účetní závěrky (povinnost sestavení individuální účetní závěrky podle švýcarských účetních pravidel zůstala zachována) a akceptuje je i u zahraničních subjektů operujících na lokálním kapitálovém trhu. Rozsah používání standardů opět zobrazuje tabulka níže:
Jurisdikce
| IFRS vyžadovány pro domácí subjekty veřejného zájmu
| IFRS povoleny, ale nevyžadovány pro domácí subjekty veřejného zájmu
| IFRS vyžadovány nebo povoleny pro kótování zahraničních společností
| IFRS pro SMEs vyžadovány nebo povoleny
| Zvažováno přijetí IFRS pro SMEs
|
Arménie
| A
| x
| A
| A
| x
|
Bělorusko
| A
| x
| A
| x
| x
|
Bosna a Hercegovina
| A
| x
| A
| A
| x
|
Gruzie
| A
| x
| A
| A
| x
|
Kosovo
| A
| x
| x
| A
| x
|
Moldavsko
| A
| x
| A
| x
| x
|
Švýcarsko
| x
| A
| A
| A
| x
|
Ukrajina
| A
| x
| A
| A
| x
|
Zdroj: IASB a Nadace IFRS, vlastní zpracování
Používání IFRS v regionu Afrika
Jak již bylo naznačeno v předchozím článku, velkým překvapením posledních let je africký region. Před rokem 2010 bylo v tomto regionu podle údajů IASB a Nadace IFRS jen něco málo přes 10 jurisdikcí, které vyžadovaly použití standardů IFRS pro všechny nebo většinu finančních institucí a společností kótovaných na lokálních burzách (Ghana, Jihoafrická republika, Keňa, Lesotho, Malawi, Mauricius, Namibie, Rwanda, Svazijsko, Tanzanie, Uganda, Zambie a Zimbabwe). Poté přijaly systém IFRS i Botswana, Nigérie, Gambie, Sierra Leone, Angola a Libérie, a tak v tomto regionu stoupl do konce roku 2018 počet jurisdikcí vyžadujících užití standardů IFRS pro všechny nebo většinu domácích subjektů veřejného zájmu o 140 % (tj. skoro 2,5krát) ve srovnání s rokem 2015. V počtu 36 jurisdikcí této kategorie rozsahu použití IFRS jsou již obsaženy země, které zavedly systém IFRS do své legislativy do konce roku 2018, avšak s účinností až v roce 2019; konkrétně jde o Benin, Burkina Faso, Čad, Demokratickou republiku Kongo, Gabon, Guineu, Guineu-Bissau, Kamerun, Komorské ostrovy, Konžskou republiku, Mali, Niger, Pobřeží slonoviny, Rovníkovou Guineu, Senegal, Středoafrickou republiku a Togo.
Souhrnné údaje o rozsahu používání IFRS domácími subjekty veřejného zájmu v tomto regionu v průběhu posledních 4 sledovaných letech zobrazuje následující tabulka:
Rozsah používání IFRS
| Počet jurisdikcí v letech
|
09/2018
| 03/2017
| 09/2016
| 06/2015
|
Jurisdikce vyžadující standardy IFRS pro všechny nebo většinu domácích subjektů veřejného zájmu
| 36
| 19
| 19
| 15
|
Jurisdikce vyžadující nebo umožňující používání standardů IFRS alespoň některými domácími subjekty veřejného zájmu
| 1
| 1
| 1
| 1
|
Jurisdikce nevyžadující ani neumožňující používání standardů IFRS žádným domácím subjektům veřejného zájmu nebo na používání IFRS teprve přecházející
| 1
| 3
| 3
| 3
|
Celkem
| 38
| 23
| 23
| 19
|
Zdroj: IASB a Nadace IFRS
Rozsah používání standardů IFRS domácími i zahraničními subjekty a rozsah používání standardů IFRS pro malé a střední podniky (IFRS pro SMEs) v jednotlivých jurisdikcích lze srovnat v tabulce níže. Za zvláštní povšimnutí stojí Egypt a Madagaskar; standardy IFRS nejsou v Egyptě domácími subjekty veřejného zájmu používány, to je umožněno pouze zahraničním společnostem kótovaným na burze v Káhiře. V případě Madagaskaru je používání standardů IFRS umožněno pouze domácím finančním institucím. Standardy pro malé a střední podniky jsou používány v 18 zemích tohoto regionu (tj. 47 %), Madagaskar jejich přijetí v současné době zvažuje.
Jurisdikce
| IFRS vyžadovány pro domácí subjekty veřejného zájmu
| IFRS povoleny, ale nevyžadovány pro domácí subjekty veřejného zájmu
| IFRS vyžadovány nebo povoleny pro kótování zahraničních společností
| IFRS pro SMEs vyžadovány nebo povoleny
| Zvažováno přijetí IFRS pro SMEs
|
Angola
| A
| x
| x
| x
| x
|
Benin
| A
| x
| A
| x
| x
|
Botswana
| A
| x
| A
| A
| x
|
Burkina Faso
| A
| x
| A
| x
| x
|
Čad
| A
| x
| A
| x
| x
|
Demokratická republika Kongo
| A
| x
| A
| x
| x
|
Egypt
| x
| x
| A
| x
| x
|
Gabon
| A
| x
| A
| x
| x
|
Gambie
| A
| x
| x
| A
| x
|
Ghana
| A
| x
| A
| A
| x
|
Guinea
| A
| x
| A
| x
| x
|
Guinea-Bissau
| A
| x
| A
| x
| x
|
Jihoafrická republika
| A
| x
| A
| A
| x
|
Kamerun
| A
| x
| A
| x
| x
|
Keňa
| A
| x
| A
| A
| x
|
Komorské ostrovy
| A
| x
| A
| x
| x
|
Konžská republika
| A
| x
| A
| x
| x
|
Lesotho
| A
| x
| x
| A
| x
|
Libérie
| A
| x
| x
| A
| x
|
Madagaskar
| x
| A
| x
| x
| A
|
Malawi
| A
| x
| A
| A
| x
|
Mali
| A
| x
| A
| x
| x
|
Mauricius
| A
| x
| A
| A
| x
|
Namibie
| A
| x
| A
| A
| x
|
Niger
| A
| x
| A
| x
| x
|
Nigérie
| A
| x
| A
| A
| x
|
Pobřeží slonoviny
| A
| x
| A
| x
| x
|
Rovníková Guinea
| A
| x
| A
| x
| x
|
Rwanda
| A
| x
| A
| A
| x
|
Senegal
| A
| x
| A
| x
| x
|
Sierra Leone
| A
| x
| A
| A
| x
|
Středoafrická republika
| A
| x
| A
| x
| x
|
Svazijsko
| A
| x
| A
| A
| x
|
Tanzanie
| A
| x
| A
| A
| x
|
Togo
| A
| x
| A
| x
| x
|
Uganda
| A
| x
| A
| A
| x
|
Zambie
| A
| x
| A
| A
| x
|
Zimbabwe
| A
| x
| A
| A
| x
|
Zdroj: IASB a Nadace IFRS, vlastní zpracování
Používání IFRS v regionu Střední Východ
Také počet jurisdikcí zapojených do systému IFRS na Středním Východě se v posledních 4 sledovaných letech zvýšil, standardy IFRS přijaly v těchto letech např. Spojené Arabské Emiráty či Irán. Zvláštností tohoto regionu je Turecko, které jako kandidátská země na členství v EU přijalo standardy IFRS vydané IASB resp. přejalo je do národní účetní legislativy, jež je se standardy IFRS plně v souladu. Rozsah použití standardů IFRS a IFRS pro SMEs uvádí následující tabulka:
Jurisdikce
| IFRS vyžadovány pro domácí subjekty veřejného zájmu
| IFRS povoleny, ale nevyžadovány pro domácí subjekty veřejného zájmu
| IFRS vyžadovány nebo povoleny pro kótování zahraničních společností
| IFRS pro SMEs vyžadovány nebo povoleny
| Zvažováno přijetí IFRS pro SMEs
|
Bahrajn
| A
| x
| A
| A
| x
|
Irák
| A
| x
| A
| A
| x
|
Irán
| A
| x
| x
| x
| A
|
Izrael
| A
| x
| A
| A
| x
|
Jemen
| A
| x
| x
| A
| A
|
Jordánsko
| A
| x
| A
| A
| A
|
Katar
| A
| x
| x
| A
| x
|
Kuvajt
| A
| x
| x
| x
| x
|
Omán
| A
| x
| x
| x
| A
|
Saudská Arábie
| A
| x
| x
| A
| x
|
Spojené Arabské Emiráty
| A
| x
| A
| A
| x
|
Sýrie
| A
| x
| x
| x
| x
|
Turecko
| A
| x
| A
| x
| x
|
Zdroj: IASB a Nadace IFRS, vlastní zpracování
Používání IFRS v regionu Asie a Oceánie
Mírné navýšení počtu jurisdikcí zapojených nějakým způsobem do systému IFRS se projevilo i v tomto regionu; další navýšení se očekává u Bhútánu (2021) a Východního Timoru. Údaje o přijetí standardů IFRS je třeba v tomto regionu brát s jistou rezervou, neboť je v něm zastoupeno největší množství jurisdikcí, které nepřijaly standardy IFRS v plném znění, ale s určitými lokálními modifikacemi, popř. jsou standardy IFRS přijímány postupně v několika plánovaných etapách (Filipíny, Myanmar) nebo některé z nich nejsou přijaty vůbec (Pákistán, Singapur). Region zároveň obsahuje nejvíce zemí, které nevyžadují ani neumožňují používat standardy IFRS žádným domácím subjektům veřejného zájmu. Rozsah použití standardů IFRS a IFRS pro malé a střední podniky je opět zobrazen v tabulce níže.
Jurisdikce
| IFRS vyžadovány pro domácí subjekty veřejného zájmu
| IFRS povoleny, ale nevyžadovány pro domácí ...
|