Úvodem
V § 109 ZP upravuje zákoník práce tři druhy odměn poskytovaných za výkon závislé práce, a to mzdu, plat a odměnu z dohody. Minimální mzda je terminus technicus, kterým zákoník práce v § 111 odst. 1 ZP označuje nejnižší přípustnou výši všech odměn poskytovaných za práci v základním pracovněprávním vztahu. Minimální mzda se tedy nevztahuje pouze na případy odměňování mzdou, ale vyjadřuje také nejnižší nepodkročitelnou výši platu a odměny z dohody. S ohledem na rozsah působnosti § 112 ZP a okruh zaměstnanců, kterým přísluší odměna za práci nejméně ve výši zaručeného platu, se však v praxi uplatní minimální mzda pouze u zaměstnanců odměňovaných mzdou, jejichž mzda je sjednána v kolektivní smlouvě a u zaměstnanců činných na základě některé z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Pro účely poskytování minimální mzdy se do mzdy, platu a odměny z dohody nezahrnují ty složky, jejichž účelem je kompenzovat výkon práce ve ztíženém režimu a za ztížených pracovních podmínek (příplatek za práci ve svátek, za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí a za práci v sobotu a neděli). Do mzdy a platu se navíc nezahrnuje mzda a plat za práci konanou nad stanovenou týdenní pracovní dobu, tedy za práci přesčas.
Účelem minimální mzdy je především zajistit zaměstnancům a osobám na nich závislým základní existenční prostředky a zabránit zaměstnavatelům využívat snižování mezd ke snižování nákladů. Z celospolečenského hlediska je minimální mzda prostředkem motivace k zaměstnanosti a k upřednostňování pracovních příjmů před příjmy sociálními.
Minimální mzda
V doktríně pracovního práva je minimální mzda chápána jako nejnižší peněžité plnění, které je povinen poskytovat zaměstnavatel zaměstnancům zpravidla vykonávajícím práci nejnižší kvalifikace a výkonnosti. Je to nejnižší cena práce zajišťující zaměstnancům průměrný životní standard na minimální společensky uznatelné hranici.
Historicky je doloženo, že poprvé se minimální mzda používala v Japonsku kolem roku 1865, kdy zajišťovala životní minimum pro dělníky a ostatní zaměstnance. Jinak první právní úpravu minimální mzdy formou ústavního zákona provedlo v roce 1917 Mexiko.
Česká republika patřila k prvním zemím Evropy, kde se minimální mzda používala pro některé velmi nízko placené profese. Dne 16. 4. 1919 vydalo ministerstvo sociální péče vyhlášku č. 232 o mzdách pro švadleny v konfekci textilního zboží objednaného vojenskou správou. Jiná obecně závazná právní úprava minimální mzdy pro ostatní kategorie zaměstnanců v předmnichovské republice provedena nebyla.
V socialistickém Československu byla minimální mzda spojována s prvními tarifními třídami mzdových stupnic. Tvořila obyčejně obsahovou náplň nejnižší tarifní třídy. Z toho se odvozoval názor, že minimální mzdou se odměňují nekvalifikovaní zaměstnanci vykonávající lehkou práci. Obecně závazná právní úprava minimální mzdy však přijata nebyla, nicméně již v letech 1950 – 1964 ratifikovala naše republika tři základní úmluvy Mezinárodní organizace práce z této oblasti.
Metody pro stanovení minimální mzdy byly dosud stanoveny následujícími úmluvami Mezinárodní organizace práce:
- Úmluva MOP č. 26 o zavedení metod stanovení minimálních mezd, ratifikovaná ČSR 12. 6. 1950, č. 439/1990 Sb.
- Úmluva MOP č. 99 o metodách stanovení minimálních mezd v zemědělství, ratifikovaná ČSR 21. 1. 1964, č. 470/1990 Sb.
- Úmluva MOP č. 100 o stejném odměňování pracujících mužů a žen, ratifikovaná ČSR 30. 10. 1957, č. 450/1990 Sb.
- Úmluva MOP č. 131 o metodách stanovení minimální mzdy především v rozvojových zemích, ČSR neratifikovala
Z pohledu Mezinárodní organizace práce bylo prvotně právo na minimální mzdu chápáno jako základní faktor sociální jistoty občana. Další vývoj práva na minimální mzdu zdůrazňoval důstojnost zaměstnance a odmítal názor, že lidská práce je zboží. Tento názor byl zdůrazněn i v tzv. Filadelfské Chartě MOP z roku 1944. Každý zaměstnanec má právo dostat za svoji práci protihodnotu své práce. Hodnota vyjádřená mzdou mu má zajistit takovou mzdu, aby mohl slušně žít se svoji rodinou. Tento přístup byl motivovaný především ochranou zaměstnance. Otázka mzdy není jen otázkou rozdělení výsledků hospodaření zaměstnavatele, ale i problémem rozdělení národního důchodu, neboť bezprostředně váže na sociální síť. Záruka minimální mzdy poskytovaná zaměstnancům státem způsobila následně nový pohled na minimální mzdu, která se určuje jednak podle potřeb zaměstnance, jednak podle jeho práce. Tím se opouští tradiční koncepce, která viděla ve mzdě jen cenu práce.
Zavedení právní úpravy minimální mzdy přinesla až novela starého zákoníku práce provedená zákonem č. 3/1991 Sb., kdy bylo vloženo do starého zákoníku práce ustanovení § 111 odst. 3, že mzda nesmí být nižší než minimální mzda a že vláda stanoví nařízením výši, případně podmínky pro její určení. Na základě toho byla poprvé minimální mzda právně v naší republice upravena jednotně nařízením vlády č. 99/1991 Sb., o minimální mzdě s účinností dnem vyhlášení tj. 25. 2. 1991. Minimální mzda byla tehdy stanovena ve výši 10,80 Kčs na hodinu a 2000 Kčs měsíčně pro zaměstnance pracující 42,5 hodiny týdně.
V souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie byla starého zákoníku práce promítnuta směrnice Rady č. 75/117/EEC o sladění zákonů členských států týkajících se uplatnění zásady stejné odměny pro muže a ženy a směrnice Rady č. 76/207/EC o realizaci zásady rovného zacházení s muži a ženami, pokud jde o přístup k zaměstnání, odbornou přípravu a služební povýšení a pracovní podmínky. Zásada stejné odměny pro muže a ženy je obsažena v článku 141 Smlouvy o založení Evropského společenství, kde se stanoví, že každý členský stát zajistí uplatnění zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci, přičemž odměnou se rozumí obvyklá základní či minimální mzda nebo plat a veškeré ostatní dávky, jež zaměstnavatel přímo nebo nepřímo, v hotovosti nebo v naturáliích vyplácí z pracovního poměru. Podle judikatury Evropského soudního dvora dopadá směrnice 75/117/EC i na případy nepřímé diskriminace. Transposice cílů těchto směrnic bylo dosaženo vložením definice pojmu mzda do starého zákoníku práce - pod pojmem mzda se rozumí i plat (viz § 111 odst. 2 starého ZP). Byly tak odstraněny výkladové potíže, kdy se v minulosti muselo výkladem dovozovat, že pod pojmem „mzda“ obsaženým v tomto ustanovení myslí zákonodárce i plat podle zákona o platu.
Funkce minimální mzdy
Minimální mzda má ve vztahu k zaměstnancům i zaměstnavatelům dvě základní funkce. Jedná se o funkci sociálně-ochrannou a funkci ekonomicko-kriteriální. Sociálně-ochranná funkce minimální mzdy má zaměstnance chránit před chudobou a umožnit mu žít na úrovni skromné hmotné spotřeby a sociálních kontaktů. Zaměstnavatelům má zajistit základní rovné podmínky mzdové konkurence (zabránit mzdovému podbízení domácích i zahraničních pracovních sil). Ekonomicko-kriteriální funkce minimální mzdy vytváří předpoklady pro příjmovou motivaci občanů k vyhledávání, přijetí a vykonávání pracovní činnosti, tj. prostřednictvím pracovního příjmu zvýhodnit zaměstnance vůči osobám pouze se sociálním příjmem. Pro zaměstnavatele představuje nejnižší úroveň nákladů na mzdy jejich zaměstnanců.
Vývoj minimální mzdy od r. 1991
Číslo předpisu ve
Sbírce zákonů
| Měsíční výše
minimální mzdy
| Hodinová výše
minimální mzdy
| Účinnost ke dni
|
NV č. 99/1991 Sb.
| 2 000 Kčs
| 10,80 Kčs
| 25. 3. 1991
|
NV č. 53/1992 Sb.
| 2 200 Kčs
| 12,00 Kčs
| 11. 2. 1992
|
NV č. 303/1995 Sb.
| 2 500 Kč
| 13,60 Kč
| 1. 1. 1996
|
NV č. 320/1997 Sb.
| 2 650 Kč
| 14,80 Kč
| 1. 1. 1998
|
NV č. 317/1997 Sb.
| 3 250 Kč
| 18,00 Kč
| 1. 1. 1999
|
NV č. 131/1999 Sb.
| 3 600 Kč
| 20,00 Kč
| 1. 7. 1999
|
NV č. 313/1999 Sb.
| 4 000 Kč
| 22,30 Kč
| 1. 1. 2000
|
NV č. 162/2000 Sb.
| 4 500 Kč
| 25,00 Kč
| 1. 7. 2000
|
NV č. 429/2000 Sb.
| 5 000 Kč
| 30,00 Kč
| 1. 1. 2001
|
NV č. 436/2001 Sb.
| 5 700 Kč
| 33,90 Kč
| 1. 1. 2002
|
NV č. 559/2002 Sb.
| 6 200 Kč
| 36,90 Kč
| 1. 1. 2003
|
NV č. 463/2003 Sb.
| 6 700 Kč
| 39,60 Kč
| 1. 1. 2004
|
NV č. 699/2004 Sb.
| 7 185 Kč
| 42,50 Kč
| 1. 1. 2005
|
NV č. 513/2005 Sb.
| 7 570 Kč
| 44,70 Kč
| 1. 1. 2006
|
NV č. 513/2006 Sb.
| 7 955 Kč
| 48,10 Kč
| 1. 7. 2006
|
NV č. 567/2006 Sb.
| 8 000 Kč
| 48,10 Kč
| 1. 1. 2007
|
NV č. 249/2007 Sb.
| 8 000 Kč
| 48,10 Kč
| 1. 11. 2007
|
NV č. 452/2009 Sb.
| 8 000 Kč
| 48,10 Kč
| 1. 1. 2010
|
NV č. 246/2012 Sb.
| 8 000 Kč
| 48,10 Kč
| 1. 1. 2013
|
NV č. 210/2013 Sb.
| 8 500 Kč
| 50,60 Kč
| 1. 8. 2013
|
NV č. 204/2014 Sb.
| 9 200 Kč
| 55,00 Kč
| 1. 1. 2015
|
NV č. 223/2015 Sb.
| 9 900 Kč
| 58,70 Kč
| 1. 1. 2016
|
NV č. 336/2016 Sb.
| 11 000 Kč
| 66,00 Kč
| 1. 1. 2017
|
NV č. 286/2017 Sb.
| 12 200 Kč
| 73,20 Kč
| 1. 1. 2018
|
NV č. 273/2018 Sb.
| 13 350 Kč
| 79,80 Kč
| 1. 1. 2019
|
NV č. 347/2019 Sb.
| 14 600 Kč
| 87,30 Kč
| 1. 1. 2020
|
NV č. 487/2020 Sb.
| 15 200 Kč
| 90,50 Kč
| 1. 1. 2021
|
NV č. 405/2021 Sb.
| 16 200 Kč
| 96,40 Kč
| ... |
Související předpisy SZČR
- 218/2002 Sb. Služební zákon
- 262/2006 Sb. Zákoník práce
- 435/2004 Sb. Zákon o zaměstnanosti
- 361/2003 Sb. Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
- 230/2024 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
- 251/2024 Sb. Sdělení Ministerstva financí o vyhlášení predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství pro rok 2025
- 286/2024 Sb. Sdělení o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu a rozpětí výše příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí pro rok 2025