„Dobrý den. Dnes navážeme na problematiku, kterou jsme začali probírat minulou hodinu. Připomenu, že se to týká ustanovení § 77 odst. 2 písm. c) a § 78 zákona o dani z přidané hodnoty – vyrovnání odpočtu daně. Řekli jsme si, že tato ustanovení se vztahují na zničení, ztrátu či odcizení obchodního majetku. Hovořili jsme o doložení těchto skutečností, jak uvádí Informace GFŘ (Generálního finančního ředitelství) k uplatňování zákona o DPH při vyrovnání odpočtu daně. Vyjmenovali jsme si dokumenty, které by měl mít plátce DPH v případě povodně, požáru a vichřice, aby nemusel provádět vyrovnání odpočtu daně.“
„Ano. Skončili jsme u likvidace obchodního majetku. Slíbil jste nám více informací…“
„A své slovo dodržím. Likvidaci obvykle provádí každý subjekt sám, takzvaně ve vlastní režii, takže by mohl nastat problém s jeho dokazováním. Z tohoto důvodu je nezbytné vypracovat likvidační protokol.“
„Takže další administrativa…“
„Pro správné doložení je to nezbytné. Řekněme si, že likvidací obchodního majetku by se z obchodního majetku měla stát zpravidla odpadová surovina. Odpadovou surovinu je dále možné v zásadě využít např. k recyklaci, ke spálení ve spalovně, popřípadě k uložení na skládku odpadů.“
„To zní logicky. Ale co musí obsahovat ten protokol?“
„Při fyzické likvidaci obchodního majetku ve vlastní režii plátce by měl být vyhotoven likvidační protokol. Likvidační protokol by měl obsahovat zejména:
- důvody likvidace,
- způsob likvidace,
- čas likvidace,
- místo provedení likvidace,
- specifikaci předmětů likvidace (název vyřazovaného majetku, pořizovací cena, množství majetku),
- způsob naložení se zlikvidovanými předměty,
- pracovníky zodpovědné za provedení likvidace (osobu vystavující likvidační protokol),
- osobu, která likvidaci majetku schválila, osobu odpovědnou za provedení likvidace majetku, nebo
- jiné další relevantní údaje, kterými je např. fotodokumentace likvidovaného obchodního majetku (tj. jeho stavu před provedením likvidace).“
„Co se stane, pokud na něco zapomeneme?“
„Pokud likvidační protokol nebude obsahovat veškeré výše uvedené náležitosti, je na plátci, aby jinými důkazními prostředky prokázal, že došlo k reálné likvidaci obchodního majetku.“
„Co si pod tím představit?“
„Uvedenými jinými důkazními prostředky mohou být například dokumenty o likvidaci majetku v ...
Související předpisy SZČR