Na hodině účetnictví - Daň z přidané hodnoty – vyrovnání odpočtu daně – doložení zničení a ztráty obchodního majetku

Dnes navážeme na problematiku, kterou jsme začali probírat minulou hodinu. Připomenu, že se to týká ustanovení § 77 odst. 2 písm. c) a § 78 zákona o dani z přidané hodnoty – vyrovnání odpočtu daně.

Datum publikace:16.06.2020
Autor:Ing. Vladimír Hruška
Právní stav od:01.01.2020
Právní stav do:31.12.2021

„Dobrý den. Dnes navážeme na problematiku, kterou jsme začali probírat minulou hodinu. Připomenu, že se to týká ustanovení § 77 odst. 2 písm. c) a § 78 zákona o dani z přidané hodnoty – vyrovnání odpočtu daně. Řekli jsme si, že tato ustanovení se vztahují na zničení, ztrátu či odcizení obchodního majetku. Hovořili jsme o doložení těchto skutečností, jak uvádí Informace GFŘ (Generálního finančního ředitelství) k uplatňování zákona o DPH při vyrovnání odpočtu daně. Vyjmenovali jsme si dokumenty, které by měl mít plátce DPH v případě povodně, požáru a vichřice, aby nemusel provádět vyrovnání odpočtu daně.“

„Ano. Skončili jsme u likvidace obchodního majetku. Slíbil jste nám více informací…“

„A své slovo dodržím. Likvidaci obvykle provádí každý subjekt sám, takzvaně ve vlastní režii, takže by mohl nastat problém s jeho dokazováním. Z tohoto důvodu je nezbytné vypracovat likvidační protokol.“

„Takže další administrativa…“

„Pro správné doložení je to nezbytné. Řekněme si, že likvidací obchodního majetku by se z obchodního majetku měla stát zpravidla odpadová surovina. Odpadovou surovinu je dále možné v zásadě využít např. k recyklaci, ke spálení ve spalovně, popřípadě k uložení na skládku odpadů.“

„To zní logicky. Ale co musí obsahovat ten protokol?“

„Při fyzické likvidaci obchodního majetku ve vlastní režii plátce by měl být vyhotoven likvidační protokol. Likvidační protokol by měl obsahovat zejména:

  • důvody likvidace,
  • způsob likvidace,
  • čas likvidace,
  • místo provedení likvidace,
  • specifikaci předmětů likvidace (název vyřazovaného majetku, pořizovací cena, množství majetku),
  • způsob naložení se zlikvidovanými předměty,
  • pracovníky zodpovědné za provedení likvidace (osobu vystavující likvidační protokol),
  • osobu, která likvidaci majetku schválila, osobu odpovědnou za provedení likvidace majetku, nebo
  • jiné další relevantní údaje, kterými je např. fotodokumentace likvidovaného obchodního majetku (tj. jeho stavu před provedením likvidace).“

„Co se stane, pokud na něco zapomeneme?“

„Pokud likvidační protokol nebude obsahovat veškeré výše uvedené náležitosti, je na plátci, aby jinými důkazními prostředky prokázal, že došlo k reálné likvidaci obchodního majetku.“

„Co si pod tím představit?“

„Uvedenými jinými důkazními prostředky mohou být například dokumenty o likvidaci majetku v ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.