Právní předpisy upravující proces kontroly
V oblasti procesu kontroly, myšleno kontroly vnější, vykonávané ze strany kontrolních orgánů vůči zejména právnickým a podnikajícím fyzickým osobám, dodržování povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů, lze identifikovat několik základních předpisů, který jsou pro její výkon ze strany orgánů inspekce práce stěžejní, přičemž níže uvedená posloupnost pro kontrolní činnost je stanovena od předpisu speciálního k předpisu neobecnějšímu, přičemž v obecné rovině platí zásada „lex secialis derogat legi generali“ (zvláštní úprava má přednost před normou obecnější, která se uplatní jen tam, kde zvláštní právní předpis věc sám neupravuje). V případě kontroly orgánů inspekce práce se spíše jedná o skutečnost, že několik speciálních oprávnění je obsaženo v právních předpisech uvedených jako první.
Uvedené zákony zakládají orgánům inspekce práce kompetence pro kontrolu v jednotlivých oblastech. Některá speciální ustanovení upravující proces kontroly oproti kontrolnímu řádu obsahuje § 7 až § 9 ZIP a v oblasti zaměstnanosti § 129 až § 138 ZZ.
Kontrolní řád je obecným předpisem pro oblast kontroly, a použije se tedy v rámci kontrolního procesu, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak. Použije se za předpokladu, že jiný právní předpis svěří některému orgánu působnost (veřejnou moc) v oblasti veřejné správy spočívající ve výkonu kontroly. U této kontroly se předpokládá formalizovaný postup kontrolních orgánů vůči kontrolovaným subjektům, který je zakončen protokolem o kontrole obsahujícím výsledky kontroly s možností podání námitek proti protokolu.
V oblasti kontroly se zásadně vychází z principu, že veškerá činnosti, kde vystupuje ve vrchnostenském postavení správní orgán, je regulována správním řádem. Nejinak tomu bude i v případech kontroly, jak ostatně vyplývá z § 28 ZK. V případě kontrol jako výkonu vrchnostenské veřejné správy vůči právnickým a fyzickým osobám mimo veřejnou správu i vůči subjektům s právem na samosprávu plyne subsidiární použití správního řádu při kontrole již ze samotného § 1 odst. 1 a § 2 SŘ. Bez dalšího musí tedy kontrolní orgán ctít zásady obsažené v § 2 až § 8 SŘ.
Zákon o inspekci práce stanovuje orgánům inspekce práce kompetence v § 3 ZIP, podle kterého tyto orgány kontrolují například, zjednodušeně řečeno, dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů, z nichž vznikají práva a povinnosti v pracovněprávních vztazích včetně právních předpisů o odměňování zaměstnanců, náhradě mzdy nebo platu a náhradě výdajů zaměstnancům, právních předpisů stanovících pracovní dobu a dobu odpočinku, právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce.
Zákon o zaměstnanosti stanoví kompetence orgánům inspekce práce v § 125 a § 126 ZZ.
Z pohledu obsahu kontroly, tedy toho, co všechno mohou orgány inspekce práce kontrolovat, je možné konstatovat, že v obecné rovině kontrolují orgány inspekce práce v rámci svých kompetencí podle § 3 ZIP dodržování povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů, včetně předpisů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, předpisů o zaměstnanosti a dalších předpisů, které mají založenou svoji působnost, přičemž z pohledu procesního postupují zásadně podle kontrolního řádu, kde je tento proces upraven.
Kontrola nad bezpečností práce
Historicky se kontrola v oblasti pracovněprávní soustředila na stav bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a prevenci před pracovními úrazy. V době existence tzv. starého zákoníku práce (zákona č. 65/1965 Sb.) je možné za určitý základní pramen práva v oblasti odborného dozoru nad bezpečností práce označit starý a četnými novelami značně dotčený zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, kterým byl v roce 1968 upraven jednotný systém státního odborného dozoru nad bezpečností práce. Na základě § 1 tohoto zákona byl (v českých zemích) státní odborný dozor nad bezpečností práce svěřen Českému úřadu bezpečnosti práce (ČÚBP) a inspektorátům bezpečnosti práce (IBP).
V souvislosti s přijetím zákona o inspekci práce v roce 2005 byla úprava problematiky státního odborného dozoru nad bezpečností práce (zákonem č. 253/2005 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce) vyňata – vyjma státního odborného dozoru nad bezpečností tzv. vyhrazených technických zařízení (VTZ) – ze zákona č. 174/1968 Sb., a je nadále upravena zákonem o inspekci práce. Vedle problematiky kontroly bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, včetně kontroly při provozování VTZ, přešla s účinností zákona o inspekci práce k 1. 7. 2005 na nově vzniklé orgány inspekce práce (Státní úřad inspekce práce a jednotlivé oblastní inspektoráty práce) i kompetence kontroly dodržování pracovněprávních předpisů v oblasti právních vztahů a podmínek, kterou do té doby vykonávaly úřady práce.
Zákon č. 174/1968 Sb. byl s účinností od 1. 7. 2022 (stejně jako jeho prováděcí vyhlášky) zrušen novým zákonem č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů, který v současné době představuje (spolu s prováděcími nařízeními vlády) základní právní úpravu pro výkon státního odborného dozoru nad bezpečností VTZ, tj. vyhrazených tlakových, zdvíhacích, elektrických a plynových zařízení. Tento dozor je i nadále zabezpečován Technickou inspekcí České republiky (TIČR), jejímž zřizovatelem je Ministerstvo práce a sociálních věcí.
K poslední velké kompetenční změně došlo k 1. 1. 2012, kdy na orgány inspekce práce přešla i kontrola dodržování zákona o zaměstnanosti, která byla do konce roku 2011 vykonávána Úřadem práce České republiky, respektive jeho krajskými pobočkami. Touto změnou došlo k absolutnímu rozčlenění orgánů vykonávajících kontrolu a sankční činnost v oblasti pracovněprávních předpisů – orgány inspekce práce, od orgánu, který by měl vystupovat jako partner zaměstnavatelů při aplikaci státní politiky zaměstnanosti – Úřad práce České republiky a jeho krajské pobočky, jehož kontrolní činnost již je ometena na nezbytné minimum (viz dále).
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce je dále rozšiřována, když podle § 3 odst. 1 písm. b) ZIP kontrolují povinnosti vyplývající z právního předpisu upravujícího péči o dítě v dětské skupině, tedy ze zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů. Další rozšíření kompetence lze zaznamenat v souvislosti se zákonem č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, kde je v § 30 odst. 7 tohoto zákona uvedeno, že Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce vykonávají kontrolu povinností stanovených v § 10 písm. e), § 19 a § 20 odst. 1 písm. a) v oblasti pracovních vztahů a pracovních podmínek, když působnost pro projednání přestupků pak vyplývá z § 40 odst. 1 písm. f) předmětného zákona. K poslednímu rozšíření kompetencí došlo v návaznosti na účinnost zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, a to od 1. 8. 2023, kde podle § 20 odst. 3 tohoto zákona orgán inspekce ...