Nezaměstnanost je důležitý makroekonomický pojem, který rovněž říká mnohé o trhu práce. To, jaká je míra nezaměstnanosti, ovlivňuje rozhodnutí zaměstnanců, zda v dané práci setrvat, nebo si najít nové zaměstnání, ale ovlivňuje i zaměstnavatele v tom, zda je snadné získat nové zaměstnance, případně jak motivovat zaměstnance, aby neopouštěli stávající zaměstnání. Česká republika má velmi nízkou míru nezaměstnanosti ve srovnání s Evropskou unií či jednotlivými státy Evropské unie, a tak je třeba podívat se na situaci na trhu práce, zjistit, co vlastně zaměstnanci chtějí a čím zvýšit atraktivitu firmy pro potencionální zaměstnance.
Nabídka a poptávka po práci tvoří trh práce
Pro zopakování se nejprve podívejme na to, co to vlastně nezaměstnanost je a jak vzniká. K tomu je třeba vědět, jak funguje trh práce. Trh práce si lze představit jako „místo“, ve kterém se střetává nabídka práce s poptávkou po práci, tedy lidé nabízející práci a firmy poptávající tuto práci.
Firmy tvoří poptávku po práci a mají své požadavky na pracovní místa. Personální manažeři pravidelně dělají analýzu potřeby pracovních míst, hlídají, kolik má firma zaměstnanců na dobu určitou, kolik na dobu neurčitou, kdo bude odcházet do důchodu, případně na mateřskou dovolenou. Na základě těchto a dalších informací spolupracují s manažery, kteří zase hlídají plnění pracovních plánů a množství práce, které je třeba udělat. Pokud se například firma rozhodne zvýšit produkci, je třeba zjistit, zda je možné tuto vyšší produkci realizovat při stávajícím množství zaměstnanců, nebo je třeba zaměstnat další zaměstnance. Firmy proto hledají někoho, kdo splňuje daná kritéria a požadavky na danou pracovní pozici. Za tuto práci pak nabízejí mzdu a případně další benefity.
Zjednodušeně řečeno: za to, že budou práci zaměstnanci vykonávat, musí firma platit mzdové náklady. Dokud budou náklady na vykonanou práci nižší než výnosy z této práce, budou firmy ochotny dále poptávat práci. Pokud se ale zvýší mzdové náklady, tedy zvýší se mzda zaměstnanců, dojde ke snížení výnosů. V posledních letech se pravidelně zvyšuje minimální, a tím i zaručená mzda. To znamená, že se za nezměněných podmínek pravidelně zdražuje cena práce a na zaměstnavatele se vytváří tlak na růst mezd. Při vyšších mzdách už budou firmy ochotni práci méně poptávat. To ale nelze generalizovat. Existuje totiž mnoho faktorů, které mohou snadno změnit poptávku po práci. Může se například snížit nebo zvýšit cena výrobního materiálu, kapitál firmy, atraktivita prodávaného produktu apod.
Související předpisy SZČR