Nízká nezaměstnanost a jak s ní pracovat

Nezaměstnanost je důležitý makroekonomický pojem, který rovněž říká mnohé o trhu práce.

Datum publikace:23.01.2023
Datum aktualizace:02.12.2024
Autor:Ing. Bc. et Bc. Eva Blechová
Právní stav od:01.01.2023

Nezaměstnanost je důležitý makroekonomický pojem, který rovněž říká mnohé o trhu práce. To, jaká je míra nezaměstnanosti, ovlivňuje rozhodnutí zaměstnanců, zda v dané práci setrvat, nebo si najít nové zaměstnání, ale ovlivňuje i zaměstnavatele v tom, zda je snadné získat nové zaměstnance, případně jak motivovat zaměstnance, aby neopouštěli stávající zaměstnání. Česká republika má velmi nízkou míru nezaměstnanosti ve srovnání s Evropskou unií či jednotlivými státy Evropské unie, a tak je třeba podívat se na situaci na trhu práce, zjistit, co vlastně zaměstnanci chtějí a čím zvýšit atraktivitu firmy pro potencionální zaměstnance.

Nabídka a poptávka po práci tvoří trh práce

Pro zopakování se nejprve podívejme na to, co to vlastně nezaměstnanost je a jak vzniká. K tomu je třeba vědět, jak funguje trh práce. Trh práce si lze představit jako „místo“, ve kterém se střetává nabídka práce s poptávkou po práci, tedy lidé nabízející práci a firmy poptávající tuto práci.

  • Poptávka po práci

Firmy tvoří poptávku po práci a mají své požadavky na pracovní místa. Personální manažeři pravidelně dělají analýzu potřeby pracovních míst, hlídají, kolik má firma zaměstnanců na dobu určitou, kolik na dobu neurčitou, kdo bude odcházet do důchodu, případně na mateřskou dovolenou. Na základě těchto a dalších informací spolupracují s manažery, kteří zase hlídají plnění pracovních plánů a množství práce, které je třeba udělat. Pokud se například firma rozhodne zvýšit produkci, je třeba zjistit, zda je možné tuto vyšší produkci realizovat při stávajícím množství zaměstnanců, nebo je třeba zaměstnat další zaměstnance. Firmy proto hledají někoho, kdo splňuje daná kritéria a požadavky na danou pracovní pozici. Za tuto práci pak nabízejí mzdu a případně další benefity.

Zjednodušeně řečeno: za to, že budou práci zaměstnanci vykonávat, musí firma platit mzdové náklady. Dokud budou náklady na vykonanou práci nižší než výnosy z této práce, budou firmy ochotny dále poptávat práci. Pokud se ale zvýší mzdové náklady, tedy zvýší se mzda zaměstnanců, dojde ke snížení výnosů. V posledních letech se pravidelně zvyšuje minimální, a tím i zaručená mzda. To znamená, že se za nezměněných podmínek pravidelně zdražuje cena práce a na zaměstnavatele se vytváří tlak na růst mezd. Při vyšších mzdách už budou firmy ochotni práci méně poptávat. To ale nelze generalizovat. Existuje totiž mnoho faktorů, které mohou snadno změnit poptávku po práci. Může se například snížit nebo zvýšit cena výrobního materiálu, kapitál firmy, atraktivita prodávaného produktu apod.

  • Nabídka ...
 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.