Mgr. Markéta Hlavinová je ředitelkou odboru právního Finančního analytického úřadu, Mgr. Jaroslava Pilíková je vedoucí oddělení kontroly Finančního analytického úřadu
Cílem tohoto článku je seznámit čtenáře s povinnostmi, které jim ukládá zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (AML zákon), a to včetně poslední novely AML zákona, účinné od 1. ledna 2021. Důvodem přijetí této novely byla zejména nutnost provést transpozici tzv. 5 AML směrnice EU Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/843 ze dne 30. května 2018, kterou se mění směrnice (EU) 2015/849 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu a směrnice 2009/138/ES a 2013/36/EU. do českého právního řádu, implementovat doporučení výboru Moneyval Výbor expertů pro hodnocení opatření proti praní peněz a financování terorismu Rady Evropy. a v neposlední řadě i zapracovat poznatky z praxe, pocházející jak od příslušných orgánů, tak i z privátního sektoru od povinných osob.
Účetní jako povinné osoby
Adresáty tohoto článku jsou zejména účetní, popř. daňoví poradci/poradkyně V textu používáme četněji pojem účetní, nicméně uváděné povinnosti přísluší i daňovým poradcům/poradkyním (pokud není uvedeno jinak)., kteří jsou v České republice součástí systému prevence praní peněz a posléze i financování terorismu již od 1. září 2004. Tehdejší zákon proti praní peněz (zákon č. 61/1996 Sb.) zahrnul tyto profese mezi tzv. povinné osoby, když do té doby jimi byly výhradně finanční instituce. Rozšíření tenkrát vzbudilo mezi „nově zařazenými profesemi“ (např. i advokáty, exekutory či notáři) velké emoce a značnou vlnu nevole, a to nejen v České republice, ale i v celé Evropské unii (i tehdy se však jednalo o požadavek evropské legislativy, který bylo nutné implementovat do právních řádů členských států).
Obavy byly zcela pochopitelné, protože povinnosti kladené nově na tyto povinné osoby z důvodu prevence praní peněz byly, minimálně na první pohled, ve značném střetu a protikladu s jejich běžnou činností. Nejčastější obavou bylo, že dojde k narušení jejich vztahu s klientem, který je už z principu a ze své povahy vztahem užším a bližším než například vztah mezi klientem a bankou.
Nicméně dnes, po téměř 17 letech, jsme již v jiné situaci; účetní i daňoví poradci/poradkyně jsou po celé Evropě běžnou součástí systému prevence praní peněz a financování terorismu, tzv. Anti-Money Laundering / Countering the Financing of Terrorism (AML/CTF) a otázka již není, zda na ně mají být tyto povinnosti kladeny, ale jak mají být naplňovány, aby došlo k jejich efektivní aplikaci v praxi a zároveň nedocházelo k narušování vztahu s klientem.
Vzhledem k tomu, že stěžejní problematikou celé AML/CTF oblasti je oznamování a prověřování podezřelých obchodů, připomeneme si na úvod význam pojmu podezřelý obchod. Pojmu skutečný majitel se potom budeme věnovat hlavně proto, že od 1. června 2021 dojde v AML zákoně ke změně jeho definice.
Pojem podezřelý obchod
Jako podezřelý obchod AML zákon v § ...
Související předpisy SZČR
- 253/2008 Sb. Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
- 37/2021 Sb. Zákon o evidenci skutečných majitelů