Reklama, reprezentace, sponzoring a dary z pohledu zákona o daních z příjmů

Reklama, reprezentace a sponzoring jsou z obsahového hlediska spolu velmi úzce související činnosti. Např. hranice mezi reklamou a reprezentací je tak velice nepatrná, že v konečném důsledku jejich obsah může být na jedné straně zdánlivě podobný, ale na druhé straně může mít daňový dopad naopak velice rozdílný.

Datum publikace:14.08.2018
Autor:Ing. Jiří Nigrin
Právní stav od:01.01.2018
Právní stav do:31.12.2021

Reklama, reprezentace a sponzoring jsou z obsahového hlediska spolu velmi úzce související činnosti. Např. hranice mezi reklamou a reprezentací je tak velice nepatrná, že v konečném důsledku jejich obsah může být na jedné straně zdánlivě podobný, ale na druhé straně může mít daňový dopad naopak velice rozdílný.

Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů pod pojmem reklama rozumí: „oznámení, předvedení či jinou prezentaci šířenou zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitosti, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky“.

Reklamou je takový obchodně-propagační a přesvědčovací proces, kterým je hledání uživatele zboží, služeb nebo jiných výkonů či hodnot především prostřednictvím komunikačních médií za účelem dosažení hlavního cíle, tj. zlepšení hospodářské situace firmy. Cílem reklamy je tedy vyvolat poptávku a zájem o předmět reklamy.

Sponzorováním je pak nazýván příspěvek poskytnutý příjemci s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony sponzora. Sponzorem pak zákon rozumí právnickou nebo fyzickou osobu, která takový příspěvek k tomuto účelu poskytuje. Sponzorovat lze sportovní kluby i jednotlivé sportovce, pořady v televizi, koncerty, divadelní představení, natáčení filmu apod.

Pokud jde o pojem reprezentace, není tento pojem nikde specificky definován, pod tímto pojmem však rozumíme činnost zaměřenou za účelem budování dobrého jména společnosti, značky nebo zlepšení image firmy a podobně.

Ve své podstatě se jedná o jistý druh reklamy, protože reklamou není jen přímá podpora prodeje konkrétních výrobků, zboží nebo služeb, ale i to co bylo právě uvedeno u pojmu reprezentace.

Hledisko zákona o daních z příjmů (ZDP)

ZDP v ustanovení § 25 odst. 1 písm. t) stanoví, že za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely nelze uznat také výdaje na reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary.

Za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není s výjimkou tichého vína předmětem spotřební daně.

„Tiché víno je víno, které nešumí. Není tedy ani perlivé, ani šumivé. Neobsahuje významné množství oxidu uhličitého. Termín tiché víno se používá ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Autor: Ing. Jiří Nigrin

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.