V dnešní době patří bonusy a skonta k jedněm z nejčastěji používaných metod v marketingu. Bonusy a skonta jsou ve své podstatě určitým typem pobídky, která má motivovat kupujícího, aby se i v budoucnu rozhodl pro koupi zboží právě od daného prodávajícího.
Skonta a bonusy je potřeba zvládnout nejen po marketingové stránce, nýbrž je vhodné a důležité věnovat této problematice pozornost rovněž z daňové a účetní stránky, aby daný subjekt poskytující bonus či skonto v případě kontroly ze strany finančního úřadu nesplakal nad výdělkem. To by se již tento velice populární marketingový nástroj nemusel vyplatit.
Žádná oficiální definice skonta či bonusu neexistuje, což ztěžuje jejich účetní a daňové zařazení a v některých situacích to může působit problémy. Podnikatelé, kteří uvažují o zavedení určitých forem pobídek pro své zákazníky, by tak před jejich samotnou realizací měli důsledně zvážit veškeré dopady. A právě o dopadech bonusů a skont z pohledu daně z příjmů a DPH bude tento článek.
Co jsou skonta a bonusy?
Skonto je nástroj, kterým se firmy snaží získat co nejrychleji úhradu od svých odběratelů a tím zlepšit své cash-flow. Jedná se tedy o nástroj, kdy zákazník získá slevu z odebraného zboží či služeb v případě, kdy danou službu či zboží uhradí před dohodnutou lhůtou splatnosti. Skonto tak někdy bývá označováno jako sleva za včasnou platbu.
Například je-li stanovena splatnost faktury na 14 dní a zákazník provede úhradu již do 7 dnů, získá slevu např. ve výši 2 % z celkové fakturované částky.
Bonusem se naopak rozumí cenové zvýhodnění, které dodavatel poskytne zejména v situaci, kdy je odebráno větší množství zboží nebo při překročení určité hodnoty fakturace.
Účetní pohled skont a bonusů
Účtování skonta bonusů je upraveno v ČÚS 019 – Náklady a výnosy, který stanoví, že ...
Související příklady z praxe
Související předpisy SZČR