Směrnice DAC v EU I.

Diskuse o globálních nástrojích boje proti daňovým únikům se v odborných kruzích v posledních letech značně zintenzivňují a otázka mezinárodní spolupráce států v této oblasti nabyla značného významu.

Datum publikace:07.12.2022
Datum aktualizace:09.01.2024
Autor:Ing. Eva Nejmanová
Právní stav od:01.01.2022
Právní stav do:31.12.2023

Diskuse o globálních nástrojích boje proti daňovým únikům se v odborných kruzích v posledních letech značně zintenzivňují a otázka mezinárodní spolupráce států v této oblasti nabyla značného významu. Jedním ze základních pilířů snahy o zamezení daňovým únikům je spolupráce států při správě daní s důrazem kladeným na vzájemnou výměnu informací o daňových subjektech a jejich aktivitách.

Na evropské úrovni, resp. na úrovni Evropské unie tuto úlohu v současné době plní tzv. směrnice DAC, tj. směrnice Rady 2011/16/EU ze dne 15. února 2011 o správní spolupráci v oblasti daní (Council Directive on Administrative Cooperation in the field of taxation), publikovaná v Úředním věstníku EU dne 11. 3. 2011, jejíž novely jsou průběžně implementovány do legislativy členských zemí. Vzhledem k poměrně častým novelizacím jsme se rozhodli věnovat několik článků bližšímu seznámení se směrnicí DAC jako takovou, rekapitulaci jejích novel na úrovni Evropské unie a implementaci těchto novel do právního řádu České republiky.

Historie vzniku směrnice

Problematika mezinárodních daňových úniků a vyhýbání se daňovým povinnostem byla počátkem 70. let 20. století mezi členy Evropského hospodářského společenství (dále jako „EHS“) hojně diskutovanou. V důsledku neochoty členských států EHS omezit svůj politický vliv na oblast přímých daní se do té doby tato problematika řešila prostřednictvím bilaterálních smluv o zamezení dvojímu zdanění. Avšak po sdělení Komise EHS z 22. 11. 1974 vydala Rada EHS Usnesení Rady z 10. února 1975 o opatřeních Společenství k potírání mezinárodních daňových úniků a vyhýbání se daňovým povinnostem, v němž konstatovala závažnost tohoto problému a nedostatečnost jeho řešení v rámci vnitrostátních opatření jednotlivých členů. A dále v něm vyjádřila své přesvědčení, že „je vhodné prozkoumat možnosti harmonizace právních a správních prostředků, které mají správci daně k dispozici ke shromažďování údajů a výkonu své kontrolní pravomoci“, a přijmout opatření v oblasti vzájemného poskytování všech údajů, jež jim mohou být „užitečné pro správné vyměření daní z příjmů nebo ze zisku, mezi členskými státy na žádost nebo i bez ní, zejména pak údajů v případech, kdy se zdá, že dochází k umělému přesunu zisku mezi podniky v různých zemích, nebo kdy jsou prováděny operace mezi podniky ve dvou členských státech přes třetí zemi za účelem dosažení daňových výhod anebo kdy daň byla nebo mohla být ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.