V rámci zdanění příjmů fyzické osoby jsou uplatňovány dle § 16 odst. 1 ZDP dvě sazby daně, a to sazba daně 15 % a sazba daně 23 %. Ukážeme si, k jakým změnám v uplatnění progresivní daně dochází v roce 2025 na základě nové výše průměrné mzdy dle nařízení vlády č. 282/2024 Sb. Současně si s využitím příkladů uvedeme možnosti, jak se progresivní dani u poplatníka daně z příjmů fyzických osob s příjmy dle § 7 a § 9 ZDP lze vyhnout a uplatnit pouze sazbu daně 15 %. Závěrečná část je věnována uplatnění progresivní daně u poplatníka daně z příjmů fyzických osob výlučně s příjmy ze závislé činnosti dle § 6 ZDP v roce 2025.
1. Princip dvou sazeb daně z příjmů uplatněný u fyzických osob
Na základě § 16 odst. 1 ZDP ve znění do 31. prosince 2023 byl od 1. ledna 2021 při stanovení daně z příjmů fyzických osob uplatňován následující limit pro obě sazby daně:
- sazba daně 15 %, která se uplatnila pro část základu daně do výše 48násobku průměrné mzdy,
- sazba daně 23 %, která se uplatnila pro část základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy.
Poznámka:
Novela ZDP obsažená v zákoně č. 349/2023 Sb. upravuje v § 16 odst. 1 ZDP stanovení hranice pro uplatnění sazby daně 23 % v tom smyslu, že tato hranice s účinností od 1. ledna 2024 činí 36násobek průměrné mzdy. Tato skutečnost zůstává i pro rok 2025.
Průměrná mzda pro účely daní z příjmů je definována v § 21g odst. 2 ZDP, a to jako průměrná mzda stanovená podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení. Za průměrnou mzdu se podle § 23b odst. 4 zákona č. 589/1992 Sb. považuje částka, která se vypočte jako součin všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok, který o dva roky předchází kalendářnímu roku, pro který se průměrná mzda zjišťuje, a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu; vypočtená částka se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
Pro zdaňovací období 2023 se vycházelo z nařízení vlády č. 290/2022 Sb., ve kterém je uveden všeobecný vyměřovací základ 38 294 Kč a přepočítací koeficient 1,0530 Kč. Průměrná mzda pro rok 2023 tedy činila 40 324 Kč a rozhraní výše základu daně pro uplatnění sazeb daně 15 % a 23 % činilo 40 324 Kč × 48 = 1 935 552 Kč.
Pro zdaňovací období 2024 se vycházelo z nařízení vlády č. 286/2023 Sb., ve kterém je uveden všeobecný vyměřovací základ 40 638 Kč a přepočítací koeficient 1,0819 Kč. Průměrná mzda pro rok 2024 tedy činila 43 967 Kč (po zaokrouhlení na celé koruny nahoru) a rozhraní výše základu daně pro uplatnění sazeb daně 15 % a 23 % činilo 43 967 Kč × 36 = 1 582 812 Kč. Hranice základu daně pro uplatnění progresivní daně 23 % se v roce 2024 oproti roku 2023 tedy snížila o 18,22 %.
Pro zdaňovací období 2025 se vychází z nařízení vlády č. 282/2024 Sb. Zde je uveden všeobecný vyměřovací základ 43 682 Kč a přepočítací koeficient 1,0658 Kč. Průměrná mzda pro rok 2025 tedy činí 46 557 Kč a rozhraní výše základu daně pro uplatnění sazeb daně 15 % a 23 % činí 46 557 Kč × 36 = 1 676 052 Kč.
Z uvedené výše stanoveného rozhraní pro uplatnění 15%/23% sazby daně v letech 2024 a 2025 vyplývá, že zatímco poplatník s vyšším základem daně platil sazbu daně 23 % v roce 2024 již od výše základu daně 1 582 812 Kč, pak v roce 2025 dochází k posunu hranice základu daně pro uplatnění 23% sazby daně na částku 1 676 052 Kč, tedy došlo k navýšení této limitní hranice o 93 240 Kč (tj. o 5,9 %).
Uplatnění sazby daně v rámci daňového přiznání nebo ročního zúčtování za rok 2024
Sazba daně
| Základ daně v rámci daňového přiznání nebo roční hrubá mzda zaměstnance
|
15 %
| do výše 1 582 812 Kč (včetně)
|
23 %
| přesahující výši 1 582 812 Kč
|
Uplatnění sazby daně v rámci daňového přiznání nebo ročního zúčtování za rok 2025
Sazba daně
| Základ daně v rámci daňového přiznání nebo roční hrubá mzda zaměstnance
|
15 %
| do výše 1 676 052 Kč (včetně)
|
23 %
| přesahující výši 1 676 052 Kč
|
Vývoj výše základu daně v Kč pro uplatnění progresivní sazby daně z příjmů FO v letech 2021 až 2024
Ukazatel
| Rok 2021
| Rok 2022
| Rok 2023
| Rok 2024
| Rok 2025
|
hranice pro uplatnění sazby 23 %
| 1 701 168
| 1 867 728
| 1 935 552
| 1 582 812
| 1 676 052
|
průměrná mzda
| 35 411
| 38 911
| 40 324
| 43 967
| 46 557
|
nařízení vlády č.
| 381/2020
| 356/2021
| 290/2022
| 286/2023
| 282/2024
|
Do konce roku 2023 výše základu daně pro uplatnění progresivní daně odpovídá rovněž výši maximálního ročního vyměřovacího základu pro účely platby pojistného na sociální pojištění fyzickou osobou (zaměstnancem s příjmy dle § 6 ZDP i osobou samostatně výdělečně činnou s příjmy dle § 7 ZDP). Pro rok 2024 došlo k úpravě metody výpočtu hranice pro uplatnění progresivní sazby daně z příjmů fyzických osob, ale metodika výpočtu maximálního vyměřovacího základu pro odvod sociálního pojištění zůstala shodná jako v předchozích letech, takže maximální roční vyměřovací základ pro odvod pojistného na sociální pojištění v roce 2024 činila 43 967 Kč × 48 měsíců = 2 110 416 Kč a v roce 2025 činí 46 557 Kč × 48 měsíců = 2 234 736 Kč.
Z § 16 odstavce 2 ZDP vyplývá, že daň se vypočte ze základu daně sníženého o nezdanitelné části základu daně (§ 15 ZDP) a o odčitatelné položky od základu daně (§ 34 ZDP) zaokrouhleného na celá sta Kč dolů, a to jako součet součinů příslušné části takového základu daně a sazby pro tuto část základu daně.
Dle § 16ab odst. 1 ZDP se daň poplatníka vypočte jako součet daně podle § 16 snížené o slevy na dani a daně podle § 16a. Ustanovení § 16a se vztahuje na výpočet daně pro samostatný základ daně – stanoví se zde, že sazba daně pro samostatný základ daně činí 15 % a daň se vypočte jako součin samostatného základu daně zaokrouhleného na celá sta Kč dolů a sazby daně pro tento základ daně. V § 16ab odst. 2 a 3 ZDP se ve vazbě na uplatnění daňového bonusu souvisejícího s daňovým zvýhodněním na vyživované dítě uvádí, že pokud je daňový bonus podle § 35c odst. 3 ZDP vyšší nebo roven dani podle § 16a, sníží se o tuto daň daňový bonus a daň poplatníka se rovná nule. Pokud je daňový bonus podle § 35c odst. 3 nižší než daň podle § 16a, daňový bonus je roven nule a daň poplatníka se rovná dani podle § 16a snížené o daňový bonus podle § 35c odst. 3 ZDP.
Příklad č. 1:
Podnikatel dosáhne ze živnostenského podnikání zdanitelné příjmy ve výši 3 600 000 Kč. K těmto příjmům uplatňuje paušální výdaje ve výši 60 %, a to ve výši maximální limitní výše 2 mil. Kč × 60 % = 1 200 000 Kč. Poplatník uplatňuje pouze základní slevu na dani na poplatníka.
Uveďme si porovnání zdanění podnikatele v letech 2023 až 2025 při dosažení stejné výše zdanitelných příjmů.
Výpočet daně za rok 2023
Zdanění podnikatele z dosaženého základu daně za rok 2023 ve výši 2 400 000 Kč:
- (1 935 552 Kč × 0,15 + 464 448 Kč × 0,23) – 30 840 Kč = 366 316 Kč.
Výpočet daně za rok 2024
Zdanění podnikatele z dosaženého základu daně za rok 2024 ve výši 2 400 000 Kč:
- (1 582 812 Kč × 0,15 + 817 188 Kč × 0,23) – 30 840 Kč = 394 536 Kč.
Výpočet daně za rok 2025
Zdanění podnikatele z dosaženého základu daně za rok 2025 ve výši 2 400 000 Kč:
- (1 676 052 Kč × 0,15 + 723 948 Kč × 0,23) – 30 840 Kč = 387 076 Kč.
Příklad č. 2:
Auditor dosáhne zdanitelné příjmy ve výši 2 700 000 Kč, ke kterým uplatňuje paušální výdaje ve výši 40 %, a to v maximální limitní výši 2 mil. Kč × 40 % = 800 000 Kč. Uplatňuje pouze základní slevu na dani na poplatníka.
Uveďme si porovnání zdanění v letech 2023 až 2025 při dosažení stejné výše zdanitelných příjmů.
Výpočet daně za rok 2023
Zdanění poplatníka z dosaženého základu daně za rok 2023 ve výši 1 900 000 Kč s uplatněním sazby daně 15 %:
- 1 900 000 Kč × 0,15 – 30 840 Kč = 254 160 Kč.
Výpočet daně za rok 2024
Zdanění poplatníka z dosaženého základu daně za rok 2024 ve výši 1 900 000 Kč:
- (1 582 812 Kč × 0,15 + 317 188 Kč × 0,23) – 30 840 Kč = 279 536 Kč.
Výpočet daně za rok 2025
Zdanění poplatníka z dosaženého základu daně za rok 2025 ve výši 1 900 000 Kč:
- (1 676 052 Kč × 0,15 + 223 948 Kč × 0,23) – 30 840 Kč = 272 076 Kč.
2. Možnosti, jak se vyhnout uplatnění progresivní daně v roce 2025 u poplatníka s příjmy dle § 7 a § 9 ZDP
- Využití zrychleného odpisování u nově pořízeného hmotného majetku
Pokud poplatník daně z příjmů fyzických osob ve zdaňovacím období, kdy pořídil nový hmotný majetek a tento zařadil do svého obchodního majetku, dosáhne vyšší základ daně ze samostatné činnosti dle § 7 ZDP, je pro něho vhodné z důvodu daňové optimalizace v daňovém přiznání uplatnit u tohoto hmotného majetku zrychlené odpisování. Při zrychleném odpisování jsou totiž daňové odpisy v prvním roce výrazně vyšší ...