Záruční opravy v praxi provádí buď přímo prodávající, nebo ji provede třetí strana, dohodnutá servisní firma. Pro aplikaci zákona o DPH č. 235/2004 Sb. v platném znění je zejména důležité, zda záruční opravu provede v rámci záruční lhůty na základě uznané reklamace pro kupujícího přímo prodávající, nebo servisní firma. Pokud by si opravu v záruční době provedl sám kupující na základě smluvních podmínek, úhrada nákladů na opravu může být chápána jako náhrada škody, která není zdanitelným plněním.
V některých případech může být reklamace v rámci záruční lhůty řešena dohodou o snížení původně sjednané ceny, a tedy opravou základu daně podle § 42 zákona o DPH.
V tomto článku si nejprve vymezíme záruky za jakost a záruční doby podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, dále uvedeme pravidla pro uplatnění daně při poskytnutí záruky ze strany dodavatele zboží, a též uplatnění daně ze strany servisních firem, které provádějí obvykle záruční opravy pro kupujícího jménem prodávajícího. Neopomeneme ani pravidla pro opravy výměnným způsobem.
Záruky za jakost a záruční doba podle občanského zákoníku
Podle § 2161 občanského zákoníku prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady.
Zárukou za jakost se podle § 2113 občanského zákoníku prodávající zavazuje, že věc bude po určitou dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti. Tyto účinky má i uvedení záruční doby nebo doby použitelnosti věci na obalu nebo v reklamě. Záruka může být poskytnuta i na jednotlivou součást věci. Ujednají-li však strany jinou záruční dobu než uvedenou na obalu, platí dojednaná záruční doba. Záruční doba dle § 2115 občanského zákoníku běží od odevzdání věci kupujícímu. V případě uvedení zboží do provozu třetí osobou, běží záruční doba ode dne uvedení do provozu. Projeví-li se vada v průběhu 6 měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.
Délka záruční doby podle § 2165 občanského zákoníku trvá po dobu 24 měsíců od převzetí.
Občanský zákoník dále v § 2169 uvádí, že nemá-li věc požadované vlastnosti dle § 2161, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad, avšak pokud lze vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady, tedy provedení bezplatné záruční opravy věci. Pokud by se vady opakovaly, může kupující od smlouvy odstoupit.
Reklamace zboží a provedení záruční opravy prodávajícím
Pokud poskytovatel plnění na vlastní náklady opraví jím původně dodané plnění, nedochází k uskutečnění nového plnění. Jde o plnění v rámci původní dodávky, ve které již je zakalkulována případná oprava. Opravou poskytovatel teprve naplňuje účel původní transakce. Provedení záruční opravy proto nepodléhá DPH na výstupu. Nutno vzít v úvahu, že základem daně podle § 36 odst. 1 zákona o DPH je vše, co jako úplatu obdržel nebo má obdržet plátce za uskutečněná zdanitelná plnění od osoby, pro kterou je zdanitelné plnění uskutečněno, nebo případně od třetí osoby, a to bez daně. Následně v § 36 odst. 3 je stanoveno, že základ daně zahrnuje také vedlejší výdaje, které jsou účtované osobě, pro kterou je uskutečňováno zdanitelné plnění, při jeho uskutečnění. Vedlejší výdaje nejsou účtovány samostatně a tvoří celkový základ daně dodávaného zboží nebo poskytované služby. Za tyto vedlejší výdaje lze bezpochyby považovat i předpokládané záruční opravy v dohodnuté záruční době.
Pokud by byla dodavatelem provedena oprava nepodléhající záruce, tj. nad rámec odpovědnosti za vady, o zdanitelné plnění půjde. Dodavatel musí odvést DPH na výstupu. To platí i v případě, že je oprava z nějakého důvodu provedena bezúplatně. Základ daně se stanoví na základě ustanovení § 36 odst. 6 písm. b) zákona o DPH dle celkových nákladů vynaložených na poskytnutí služby.
Příklad č. 1:
Záruční oprava provedena prodávajícím ve vazbě na DPH
Plátce zakoupil frézu do své dílny za 50 000 Kč plus 21 % DPH ve výši 10 500 Kč, celkem zaplatil 60 500 Kč. Na zboží byla poskytnuta dodavatelem dvouletá záruční doba. Dodavatel odvedl daň ve výši 10 500 Kč a kupující plátce si uplatnil nárok na odpočet 10 500 Kč.
V rámci záruční doby zákazník reklamoval na fréze závadu, kterou dodavatel uznal a přijal frézu k provedení záruční opravy ve své firmě.
Odpověď:
Prodávající provedl záruční opravu bezúplatně, náklady na opravu činily 7 000 Kč. Prodávajícímu v souvislosti s touto opravou nevznikla povinnost přiznat daň, protože náklady na případnou záruční opravu prodaného zboží již promítl do jeho celkové ceny při prodeji. V případě, že by vynaložil na opravu frézy náklad na nákup určitého náhradního dílu, pak by měl u tohoto nákladu nárok na odpočet, protože toto ...
Související předpisy SZČR