Uzávěrka účetních knih a sestavení účetní závěrky

Koncem každého účetního období je třeba provést přípravné práce potřebné pro sestavení účetní závěrky. Před jejím sestavením je třeba uzavřít účetní knihy, tedy provést účetní uzávěrku.

Datum publikace:07.11.2019
Autor:Ing. František Louša
Právní stav od:01.01.2019

Koncem každého účetního období je třeba provést přípravné práce potřebné pro sestavení účetní závěrky. Před jejím sestavením je třeba uzavřít účetní knihy, tedy provést účetní uzávěrku. Ta je upravena v bodu 3.2. Českého účetního standardu č. 002 – Otevírání a uzavírání účetních knih:

„Uzavírání účetních knih je činnost, při níž se ve smyslu ustanovení § 17 zákona

  1. zjišťují obraty stran Má dáti a Dal jednotlivých syntetických účtů, popřípadě přivedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu obraty účtových skupin,
  2. zjišťují konečné zůstatky aktivních a pasivních účtů a konečné stavy účtů nákladů a výnosů, popřípadě při vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu zůstatky účtových skupin,
  3. zjistí se základ daně z příjmů a daňová povinnost splatná, popřípadě odložená, účetní jednotky za účetní období, případně se zaúčtuje rezerva na daň z příjmů ve smyslu § 26 odst. 3 zákona,
  4. zjistí se účetní výsledek hospodaření převodem nákladových účtů na vrub příslušného účtu účtové skupiny 71 – Účet zisků a ztrát a převodem výnosových účtů ve prospěch tohoto účtu,
  5. uzavře se účetnictví účetní jednotky převodem zůstatků rozvahových účtů a zůstatku příslušného účtu účtové skupiny 71 – Účet zisků a ztrát na konečný účet rozvažný.“

Co se rozumí účetní závěrkou je uvedeno v § 18 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen zákon). Na rozdíl od účetní uzávěrky, která představuje souhrn prací, které je třeba provést, účetní závěrka je soubor listin, které je třeba sestavit. Těmito listinami jsou:

  • Rozvaha,
  • Výkaz zisku a ztráty,
  • Příloha,
  • Přehled o peněžních tocích,
  • Přehled o změnách vlastního kapitálu.

Finanční ústavy, jako jsou například banky, pojišťovny nebo penzijní společnosti, dle § 18 odst. 2 zákona, přehled o peněžních tocích nesestavují. Mikro a malé účetní jednotky podle téhož paragrafu přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu nemusejí sestavovat. Těmito jednotkami jsou takové, které nepřekračují alespoň dvě z následujících hodnot:

  • aktiva celkem: 100 000 000 Kč,
  • roční úhrn čistého obratu: 200 000 000 Kč,
  • průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období: 50.

V uvedeném odstavci § 18 je ještě stanoveno pro vybrané účetní jednotky, že mají za povinnost sestavit tyto dva přehledy pouze tehdy, když k rozvahovému dni a za předcházející účetní období splní tyto hodnoty:

  • aktiva celkem: 40 000 000 Kč,
  • roční úhrn čistého obratu: 80 000 000 Kč.

Vybranou účetní jednotkou se dle § 1 odst. 3 zákona rozumí organizační složky státu, příspěvkové organizace, zdravotní pojišťovny a další zde vyjmenované instituce.

Dříve, než je přikročeno k uzávěrce a k sestavení účetní závěrky, je třeba provést inventarizaci a shromáždit všechny další potřebné podklady. Hlavní zásady k provedení inventarizace jsou obsaženy v § 29 a 30 zákona. Vybrané účetní jednotky se musí řídit vyhláškou č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, která stanoví požadavky na organizační zajištění a způsob provedení inventarizace. Ostatní účetní jednotky se touto vyhláškou řídit nemusí, mohou se ale nechat při organizaci vlastních inventarizací jejími ustanoveními inspirovat. Ve věcném záměru připravovaného nového zákona o účetnictví je v současné době navrhováno vydání vyhlášky o inventarizacích, kterou by musely dodržovat všechny účetní jednotky.

Účetní jednotky obvykle vydávají směrnici, v které stanoví jak termíny inventarizací, tak i osoby odpovědné za jejich provedení. Při sestavování těchto směrnic je třeba nezapomenout na to, že dle § 30 odst. 7 písm. b) zákona mají být určeny nejen osoby odpovědné za provedení inventury, ale i za zjišťování inventovaných skutečností, nebo je potřeba stanovit, že za obojí odpovídá tatáž osoba. Pokud jsou ustanovovány inventurní komise, pak je potřebné stanovit, zda mají kolektivní odpovědnost, nebo kdo ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Přílohy

  • Účetní závěrka.docx / 27 kB

Související videa

Související články

Související předpisy SZČR

  • 563/1991 Sb. Zákon o účetnictví
  • 593/1992 Sb. Zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů
  • 500/2002 Sb. Prováděcí vyhláška k podvojnému účetnictví pro podnikatele
  • 270/2010 Sb. Vyhláška o inventarizaci majetku a závazků

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.