HARMONOGRAM ÚČETNÍ ZÁVĚRKY
Označení účetní jednotky:………………………………………………….
Sídlo
| IČ
|
Zpracoval:
| Kontroloval:
|
Platnost:
| Závaznost:
|
Datum vydání:
| Vydává:
|
Nahrazuje:
| Doplňuje:
|
Počet stran:
| Přílohy:
|
Metodické vymezení: Postup prací na roční účetní závěrce:
1. Přípravné práce
1.1. Kontrola převodu zůstatků z minulého účetního období
1.2. Inventarizace
1.3. Účetní analýza
1.4. Daňová analýza
2. Účetní uzávěrka - uzavírání účetních knih
3. Účetní závěrka (včetně finanční analýzy)
4. Audit účetní závěrky
5. Schválení účetní závěrky
6. Zveřejňování účetní závěrky
Čl. 1
Podstata účetní závěrky
1.1.Cílem účetní závěrky je zjištění:
- stavu majetku a závazků k rozvahovému dni,
- nákladů, výnosů, výsledku hospodaření za účetní období,
- změny finanční pozice účetní jednotky.
1.2. Povinnost vedení účetnictví a sestavení účetní závěrky
Povinnost účetní závěrky obecně a závazně stanoví § 17 a § 18 - § 23 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění platných předpisů. Povinnosti včetně účetních metod stanovené v zákoně provádí vyhláška č. 500/2002 Sb., ve znění platných předpisů. Pro uzavírání a otevírání účtů podnikatelů platí Český účetní standard č. 002.
Čl. 2
Etapy prací (harmonogram)
2.1. Přípravné práce na provedení účetní závěrky
- Provedení kontroly průběžného evidování hospodářských operací, k nimž v účetním období došlo a které jsou významně odlišné od běžných účetních případů. Jedná se o prověření správnosti účetních postupů u neobvyklých účetních případů. Cílem tohoto postupu je ujištění, že účetní jednotka ve věcných i časových souvislostech postupovala podle platných právních předpisů a v souladu s akruálním principem.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
- Zkompletování potřebné dokumentace k jednotlivým hospodářským operacím a účetním případům, které budou dokumentovat, že zvolené postupy odpovídají charakteru účetního případu a platným právním předpisům a že účetní záznamy jsou průkazné a podávají věrný a poctivý obraz skutečností, které nastaly.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
- Zhodnocení celkové úrovně účetního systému v účetní jednotce z hlediska úplnosti, srozumitelnosti, přehlednosti a trvanlivosti účetních záznamů.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
- Zhodnocení úrovně vnitřního kontrolního systému, úrovně zpracování vnitřních směrnic, jejich aktuálnost a jejich správná aplikace.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
2.2. Kontrola převodu zůstatků z minulého účetního období
Ověření a zajištění bilanční kontinuity stavu majetku a závazků podle jednotlivých syntetických i analytických rozvahových a podrozvahových účtů.
Kontrola zúčtování rozdělení výsledku hospodaření ve schvalovacím řízení v souladu s rozhodnutím valné hromady, případně fyzické osoby.
Ověření skutečnosti, že v rámci účetního období nedošlo ke změně účetní metody.
Termín: prosinec běžného roku
Odpovídá: vedoucí finančního oddělení (hlavní účetní)
2.3. Provedení a vyhodnocení inventarizací a zúčtování inventarizačních rozdílů
Provedení řádné inventarizace majetku a závazků je jednou z hlavních podmínek zabezpečující průkaznost účetnictví.
Inventarizace je zajištěna vnitropodnikovou směrnicí o inventarizaci majetku a závazků ...
Související předpisy SZČR