Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví tak, aby účetní závěrka sestavená na jeho základě podávala věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky (zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, §7 odst. 1). Za vedení účetnictví je odpovědná účetní jednotka. Tato interpretace vyjadřuje odborný názor Národní účetní rady. Tato interpretace proto může být aplikována pouze v kontextu s Předmluvou Národní účetní rady k interpretacím českých účetních předpisů.
Odkaz: Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, § 3 odst. 1, §19 odst. 2 a §25 odst. 2. ČÚS pro podnikatele č. 013 - Dlouhodobý nehmotný a hmotný majetek a č. 017 -Zúčtovací vztahy
Popis problému
1. Účetní jednotka může být příjemcem různých forem dotací poskytovaných různým způsobem z různých zdrojů, a to na základě různých právních předpisů. Těmito předpisy jsou například zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zákon č. 252/1997 o zemědělství, zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti a další. Kromě právních předpisů mohou být poskytovány dotace i podle jiných pravidel například z evropských programů nebo i soukromých prostředků.
2. Pro získání dotace je obvykle potřebné podat žádost. V některých případech je na základě této žádosti vydán příslib jejího poskytnutí. Příslib nemusí znamenat definitivní schválení žádosti o dotaci, a proto nelze na jeho základě účtovat.
3. Žádost a případný příslib jsou podávány velmi často v době, kdy je dotační titul teprve plánován, nebo není ukončen, takže není známá skutečná výše nákladů (resp. výdajů), na nichž je výše dotace závislá. Kromě toho mezi výší přislíbené dotace a schválenou (finančně vypořádanou) dotací může být rozdíl. Na dotace poskytované ze státního rozpočtu není, dle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech právní nárok. Podmínky pro dotace poskytované z jiných zdrojů se řídí předpisy a pravidly, na základě kterých jsou poskytovány.
4. Žádosti o přidělení dotací prochází schvalovacím řízením. Po jeho skončení, pokud je poskytnutí dotace schváleno, uplyne nějaká doba než je dotace skutečně finančně vypořádána.
5. O dotaci může být žádáno jak v průběhu období, na které má být poskytnuta, tak i po jeho skončení a dotace tak může být finančně vypořádána v jiném období, než v kterém byly vynaloženy náklady, na které byla dotace poskytnuta. V praxi též dochází k tomu, že dotace je přiznána na úhradu nákladů vynaložených ve více účetních obdobích nebo na náklady, které budou vynaloženy až v budoucnu.
6. Dotace jsou vázány i na splnění podmínek, z nichž některé mohou být plněny až v budoucnu (např. zákaz prodeje aktiva, které bylo pořízeno za přispění dotace). Nesplnění těchto podmínek může mít za následek povinnost vrácení dotace.
7. Z výše uvedeného popisu problému je zřejmé, že na straně příjemce dotace mohou vznikat následující otázky a pochybnosti:
- zda a kdy se má vykazovat pohledávka z titulu nároku na přijetí dotace;
- zda a kdy se má vykázat závazek z titulu povinnosti vrátit dotaci.
Řešení ...