Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví tak, aby účetní závěrka sestavená na jeho základě podávala věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky (zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, § 7, odst. 1). Za vedení účetnictví je odpovědná účetní jednotka. Tato interpretace není právně závazným stanoviskem, pouze vyjadřuje odborný názor Národní účetní rady a může být aplikována pouze v kontextu s Předmluvou Národní účetní rady k interpretacím českých účetních předpisů. Postup popsaný v této interpretaci poskytuje účetní jednotce návod v případech, kdy má jejich aplikace významný dopad na informace uvedené v účetní závěrce a kdy informační přínosy jsou větší než náklady nutné na jejich získání.
Popis problému
1. Účetní jednotka v daném účetním období pořídila dlouhodobý majetek, v tomto období jej i zařadila do používání v pořizovací ceně snížené o dotaci a případně zahájila i jeho odepisování.
2. V důsledku porušení podmínek pro získání dotace, má účetní jednotka v některém z období následujícím po pořízení majetku povinnost dotaci vrátit (v souladu s I-14 Okamžik vykázání nároku na přijetí nebo vrácení dotace).
3. Tato interpretace upravuje pouze způsob účetního zachycení následného vrácení dotace na pořízení dlouhodobého majetku a nikoliv jiné následné úpravy pořizovací ceny dlouhodobého majetku, jako jsou opravy chyb, změny metod, reklamace, slevy, opravné položky apod. V těchto případech se postupuje odlišným způsobem například v souladu s I-26 Slevy z pořizovací ceny dlouhodobého hmotného majetku v následujících účetních obdobích po uvedení do užívání.
4. Podstatou problému je, a otázka zní, jak má účetní jednotka správně postupovat v situaci, kdy bude muset následně po zařazení aktiva do používání část nebo celou dotaci na takové aktivum vrátit?
Řešení
5. Pokud účetní jednotce vznikne (po sestavení účetní závěrky za minulé účetní období) povinnost vrátit část nebo celou dotaci, je důležité, aby účetní jednotka prokázala, kdy se o takové povinnosti dozvěděla, a to bez ohledu na to, kdy k vrácení dotace skutečně došlo:
- v případě, že účetní jednotka nemůže prokázat, že se o povinnosti vrátit dotaci dozvěděla až po sestavení účetní závěrky za období, ve kterém byla dotace obdržena (v souladu s postupy uvedenými v I-24 Události po rozvahovém dni), jedná se o účetní chybu a je třeba ji opravit retrospektivně proti minulému účetnímu období, tj. proúčtovat dopad proti vlastnímu kapitálu (do položky "Jiný výsledek hospodaření"), a při dodržení požadavků I-11 - Srovnatelnost informací za běžné a minulé účetní období v individuální účetní závěrce podnikatelů;
- v případě, že účetní jednotka může prokázat, že se o povinnosti vrátit dotaci dozvěděla až po sestavení účetní závěrky, ve kterém byla dotace obdržena (v souladu s postupy uvedenými v I-24 Události po rozvahovém dni), ...