INTERPRETACE IFRIC 12
Ujednání o poskytování licencovaných služeb
Publikováno:
Interpretace byla publikována v Úředním věstníku Evropské unie v NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 254/2009 ze dne ze dne 25. března 2009
Platnost a účinnost:
Uvedené nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Interpretace je účinná pro účetní období počínající 1.1.2008 nebo později.
Novely:
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 2016/1905
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 2016/2067
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 2017/1986
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 2019/2075
INTERPRETACE IFRIC 12
Ujednání o poskytování licencovaných služeb
ODKAZY
- Koncepční rámec pro sestavování a předkládání účetní závěrky Odkazuje se na dokument IASC Koncepční rámec pro sestavování a předkládání účetní závěrky, který IASB přijala v roce 2001 a který byl v době vypracování této interpretace účinný.
- IFRS 1 První přijetí mezinárodních standardů účetního výkaznictví
- IFRS 7 Finanční nástroje: zveřejňování informací
- IFRS 15 Výnosy ze smluv se zákazníky
- IFRS 16 Leasingy
- IAS 8 Účetní pravidla, změny v účetních odhadech a chyby
- [zrušuje se]
- IAS 16 Pozemky, budovy a zařízení
- IAS 17 Leasingy
- [zrušuje se]
- IAS 20 Vykazování státních dotací a zveřejnění státní podpory
- IAS 23 Výpůjční náklady
- IAS 32 Finanční nástroje: zveřejňování
- IAS 36 Snížení hodnoty aktiv
- IAS 37 Rezervy, podmíněné závazky a podmíněná aktiva
- IAS 38 Nehmotná aktiva
- IFRS 9 Finanční nástroje
- IFRIC 4 Posouzení, zda smlouva obsahuje leasing
- SIC-29 Zveřejňování - ujednání o poskytování licencovaných služeb
SOUVISLOSTI
1 V mnoha zemích je infrastruktura pro poskytování veřejných služeb (např. silnice, mosty, tunely, věznice, nemocnice, letiště, rozvody vody, energetické a telekomunikační sítě) tradičně budována, provozována a udržována veřejným sektorem a financována prostřednictvím přidělených částek z veřejných rozpočtů.
2 Vněkterých zemích vlády zavedly smluvní ujednání o poskytování služeb s cílem zajistit účast soukromého sektoru na budování, financování, provozování a údržbě takovéto infrastruktury. Tato infrastruktura může během doby platnosti ujednání o poskytování služeb již existovat nebo být teprve budována. Ujednání, na něž se vztahuje tato interpretace, typicky zahrnují subjekt soukromého sektoru (provozovatele), který infrastrukturu používanou k poskytování veřejných služeb buduje či modernizuje (např. zvyšuje její kapacitu) a který tuto infrastrukturu po určitou stanovenou dobu provozuje a udržuje. Po dobu platnosti ujednání je provozovatel za své služby placen. Ujednání se řídí smlouvou, která stanoví normy výkonu, mechanismy úpravy cen a ustanovení o rozhodování sporů. Tato ujednání jsou často popisována jako ujednání o poskytování licencovaných služeb v souvislosti s "dočasným komerčním provozováním stavebního díla", "dočasným komerčním provozováním rekonstruovaného stavebního díla" nebo "přenesením odpovědnosti z veřejného sektoru na soukromý sektor".
3 Charakteristickým znakem těchto ujednání o poskytování služeb je povaha veřejné služby, co se týká závazku, jenž provozovatel přijímá. Služby spojené s infrastrukturou mají být poskytovány veřejnosti bez ohledu na totožnost strany, která služby poskytuje. Ujednání o poskytování služeb ...