Předkládají: Ing. Bc. Jiří Nesrovnal, daňový poradce, číslo osv. 1757
Ing. Lucie Wadurová, daňový poradce, číslo osv. 4038
Prof. Ing. Danuše Nerudová, Ph.D.
1. Úvod
V souvislosti s vystoupením Velké Británie z Evropské unie budou mimo jiné vznikat otázky daňových konsekvencí této skutečnosti. Jelikož Velká Británie vystoupila z EU na základě dohody (DOHODA o vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii (2019/C 384 I/01) publikovaná v Ústředním věstníku EU C 384 I/1 ze dne 12.11.2019 (dále jen „Dohoda“)), není v tuto chvíli relevantní zákon č. 74/2019 Sb., který řeší dopady tzv. „tvrdého Brexitu“ bez dohody. V příloze tohoto materiálu pak předkládáme materiály, které k této věci KDP ČR získala a které však byly poskytnuty v době, kdy nebylo zřejmé, jakým způsobem Velká Británie z EU vystoupí. Nicméně tyto materiály mohou být podpůrným argumentem pro některé závěry tohoto příspěvku. Tento přípěvek se zabývá řešením některých daňových dopadů Brexitu z hlediska daně z příjmů. Nezabýváme se řešením specifické situace bývalých poslanců Evropského parlamentu a zaměstnanců EU (Čl. 108 a Čl. 111 a 112 Dohody). Chtěli bychom také zdůraznit, že nemůžeme vyloučit některé další možné daňové konsekvence vystoupení VB z EU, které nejsou rozebrány v tomto příspěvku.
2. Měkký „Brexit“ na základě Dohody
Základním východiskem pro řešení daňových konsekvencí je, že je stanoveno přechodné období do 31.12.2020 (Čl.126 Dohody), kdy se na Spojené království a ve Spojeném království použije právo EU (Čl. 127 Dohody). Domníváme se, že v tomto případě z hlediska daně z příjmů z pohledu věcí řešených v tomto přípěvku (to je nezabýváme se specifickými situacemi popsanými v Čl. 108, 111 a 112 Dohody) nestanoví dohoda něco jiného, a proto je možné vyjít z toho, že po dobu přechodného období bude z hlediska daně z příjmu považována Velká Británie za členský stát EU. Uvedené přechodné období je možné prodlužovat. Dále uvedené závěry budou tedy platit z hlediska ať již základního či prodlouženého přechodného období.
2.1. Daňoví rezidenti ČR a jiného členského státu EU.
Z výše uvedeného vyplývá, že v případě českých daňových rezidentů a rezidentů jiného členského státu EU má být z hlediska jejich daňových povinností v ČR považována Velká Británie v přechodném období za členský stát Evropské unie. Tuto skutečnost je nutné zohlednit i z hlediska ...
Související předpisy SZČR