Výdaje na marketing a reklamu z pohledu daně z příjmů a DPH

Daňové zákony výslovné vymezení reklamy neobsahují.

Datum publikace:16.07.2024
Autor:Ing. Zdeněk Burda

Výdaje na marketing a reklamu z pohledu daně z příjmů a DPHI. Reklama a daň z příjmů

I.1 Reklama vs. reprezentace
Co to je reklama?

Daňové zákony výslovné vymezení reklamy neobsahují. Pokud bychom např. vyšli z její definice na wikipedii, dozvíme se, že: „Reklama je placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky, mající obvykle za cíl zvýšení prodeje. Podle použitého média se rozlišuje televizní, novinová, internetová, rozhlasová, plakátová nebo jiná.“

Reklama se řídí zákonem č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.

Obecně lze výdaje na reklamu považovat za výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů, tedy za výdaje daňově uznatelné.

Od výdajů na reklamu je nutno odlišit výdaje na reprezentaci, které zákon o daních z příjmů neuznává. V §25 odst. 1 písm. t) označuje jako daňově neuznatelné výdaje na reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary.

I.2 Vzorky a dárky

V předchozím textu jsme se dozvěděli, že daňově neuznatelné jsou výdaje na dary. Z tohoto pravidla však existuje výjimka:

Za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není předmětem spotřební daně.

Příklad č. 1:

Firma HHH, a.s., poskytne svému obchodnímu partnerovi diář v hodnotě 500 Kč bez DPH. Na diáři bude uvedena obchodní firma, tedy HHH, a.s. Jde o daňově uznatelný výdaj.

Příklad č. 2:

Firma FFF, s.r.o. zabývající se vedením účetnictví poskytne svému obchodnímu partnerovi láhev tichého vína (zjednodušeně řečeno, tiché víno je opakem šumivého) v hodnotě 200 Kč bez DPH. Na láhvi bude nálepka „účetní služby“. Takový dar bylo možno uznat do daňových výdajů naposledy v roce 2023, protože zákon u alkoholických nápojů obsahoval výjimku pro tiché víno. Otázka, zda má mít víno nějaké výhody oproti jiným alkoholickým nápojům, je častým předmětem politických diskusí, které stále nejsou ukončeny. Jejich prozatímním výsledkem bylo zrušení výjimky pro tiché víno u reklamních dárků do 500 Kč. Od roku 2024 tedy jde o nedaňový výdaj i v případě, že by láhev byla označena názvem firmy, obchodní známkou nebo názvem propagovaného zboží či služby. Jde tedy o nedaňový výdaj.

Příklad č. 3

Firma RRR, s.r.o. poskytla svému zákazníkovi krabičku cigaret, na které bude samolepka s názvem firmy.

V tomto případě není možno uznat i při ceně pod 500 Kč, protože cigarety podléhají spotřební dani.

Stejná situace by byla např. při daru pohonných hmot či šumivého vína.

Jak je to se vzorky?

Poskytnutí vzorků zákon přímo neřeší, jde tedy o jeho obhájení jako výdaje v rámci obecných nákladů na podnikání. V praxi se řeší případ od případu, protože např. rozdávání malých balení výrobků při ochutnávkových a podobných akcích není v zásadě důvod neuznat. Vždy však záleží na odpovídající dokumentaci prokazující uskutečnění a rozsah takových akcí. Obavou finančních orgánů pak pochopitelně možnost tímto způsobem realizovat případné zatajování tržeb a reálného prodeje zboží maskovaného právě „údajnou“ ochutnávkovou či obdobnou akcí. Vhodným postupem pro lepší důkazní pozici před správcem daně je např. vytváření malých reklamních balení, tedy skutečných „vzorků“ daného výrobku namísto plošného rozdávání „plných verzí“ odpovídajících běžnému obchodnímu balení výrobku. Vhodné je též vytvoření dokumentace obsahující údaje o místu a datu takové akce, specifikace předaných vzorků a jejich počet apod. Na jedné straně je zřejmé, že je nesmysl požadovat např. od náhodných kolemjdoucích potenciálních zákazníků podpis o převzetí reklamního vzorku včetně případných osobních údajů, na straně druhé tíží důkazní břemeno firmu, která si chce poskytování takových vzorků obhájit v daňových nákladech. Je také logické, že pochybnosti správce daně mohou vzrůstat v závislosti na objemu takovýchto výdajů ve vztahu k velikosti firmy či jejím tržbám apod.

Článek uvádíme ve zkráceném znění. Celý odborný příspěvek nabízíme ke čtení zde: Výdaje na marketing a reklamu z pohledu daně z příjmů a DPH

 

 

 

 

Proč si pořídit portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 30 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
11 950 Kč bez DPH (33 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

 

 

Poznámky pod čarou:

Související příklady z praxe

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.