Datum publikace:02.07.2024
V oblasti procesu kontroly, myšleno kontroly vnější, vykonávané ze strany kontrolních orgánů vůči zejména právnickým a podnikajícím fyzickým osobám, dodržování povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů, lze identifikovat několik základních předpisů, který jsou pro její výkon ze strany orgánů inspekce práce stěžejní, přičemž níže uvedená posloupnost pro kontrolní činnost je stanovena od předpisu speciálního k předpisu neobecnějšímu, přičemž v obecné rovině platí zásada „lex secialis derogat legi generali“ (zvláštní úprava má přednost před normou obecnější, která se uplatní jen tam, kde zvláštní právní předpis věc sám neupravuje). V případě kontroly orgánů inspekce práce se spíše jedná o skutečnost, že několik speciálních oprávnění je obsaženo v právních předpisech uvedených jako první.
Uvedené zákony zakládají orgánům inspekce práce kompetence pro kontrolu v jednotlivých oblastech. Některá speciální ustanovení upravující proces kontroly oproti kontrolnímu řádu obsahuje § 7 až § 9 ZIP a v oblasti zaměstnanosti § 129 až § 138 ZZ.
Kontrolní řád je obecným předpisem pro oblast kontroly, a použije se tedy v rámci kontrolního procesu, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak. Použije se za předpokladu, že jiný právní předpis svěří některému orgánu působnost (veřejnou moc) v oblasti veřejné správy spočívající ve výkonu kontroly. U této kontroly se předpokládá formalizovaný postup kontrolních orgánů vůči kontrolovaným subjektům, který je zakončen protokolem o kontrole obsahujícím výsledky kontroly s možností podání námitek proti protokolu.
V oblasti kontroly se zásadně vychází z principu, že veškerá činnosti, kde vystupuje ve vrchnostenském postavení správní orgán, je regulována správním řádem. Nejinak tomu bude i v případech kontroly, jak ostatně vyplývá z § 28 ZK. V případě kontrol jako výkonu vrchnostenské veřejné správy vůči právnickým a fyzickým osobám mimo veřejnou správu i vůči subjektům s právem na samosprávu plyne subsidiární použití správního řádu při kontrole již ze samotného § 1 odst. 1 a § 2 SŘ. Bez dalšího musí tedy kontrolní orgán ctít zásady obsažené v § 2 až § 8 SŘ.
Zákon o inspekci práce stanovuje orgánům inspekce práce kompetence v § 3 ZIP, podle kterého tyto orgány kontrolují například, zjednodušeně řečeno, dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů, z nichž vznikají práva a povinnosti v pracovněprávních vztazích včetně právních předpisů o odměňování zaměstnanců, náhradě mzdy nebo platu a náhradě výdajů zaměstnancům, právních předpisů stanovících pracovní dobu a dobu odpočinku, právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce.
Zákon o zaměstnanosti stanoví kompetence orgánům inspekce práce v § 125 a § 126 ZZ.
Z pohledu obsahu kontroly, tedy toho, co všechno mohou orgány inspekce práce kontrolovat, je možné konstatovat, že v obecné rovině kontrolují orgány inspekce práce v rámci svých kompetencí podle § 3 ZIP dodržování povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů, včetně předpisů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, předpisů o zaměstnanosti a dalších předpisů, které mají založenou svoji působnost, přičemž z pohledu procesního postupují zásadně podle kontrolního řádu, kde je tento proces upraven.
Odborný článek je uveden pouze ve zkráceném znění. Celý článek jako součást našeho produktu Mzdy pro lidi nabízíme ke čtení zde: Několik poznámek k zákonu o inspekci práce

Proč si pořídit portál Daně pro lidi?
Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám. Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
Více než 30 000 aktuálních dokumentů
100+ videoškolení s top lektory
Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
Pravidelné online a video rozhovory
Osobní profil a personalizované funkce
Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy
Roční přístup: 11 950 Kč bez DPH (33 Kč / denně)
Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU
Poznámky pod čarou:
Související předpisy SZČR
- 65/1965 Sb. Zákoník práce (starý)
- 174/1968 Sb. Zákon o státním odborném dozoru nad bezpečností práce
- 141/1961 Sb. Trestní řád
- 221/1999 Sb. Zákon o vojácích z povolání
- 500/2004 Sb. Správní řád
- 552/1991 Sb. Zákon o státní kontrole
- 250/2016 Sb. Zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
- 435/2004 Sb. Zákon o zaměstnanosti
- 255/2012 Sb. Kontrolní řád
- 361/2003 Sb. Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
- 251/2005 Sb. Zákon o inspekci práce
- 65/2017 Sb. Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek
- 309/2006 Sb. Zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- 418/2011 Sb. Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim
- 247/2014 Sb. Zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů
- 118/2020 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění pozdějších předpisů
- 250/2021 Sb. Zákon o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů
- 171/2023 Sb. Zákon o ochraně oznamovatelů