Standardně (pokud to zákon nevylučuje) může v daňové oblasti podat daňový subjekt proti rozhodnutí odvolání. V praxi jsou často předmětem odvolacího řízení rozhodnutí o stanovení daně, tedy po daňové kontrole dodatečné platební výměry, kdy o odvolání rozhoduje Odvolací finanční ředitelství. Daňový subjekt se nejprve prokouše daňovou kontrolou, která může zabrat i řadu měsíců či několik let a poté může brojit podáním odvolání. Daňový subjekt by si měl být vědom, že i odvolací řízení může často trvat několik měsíců, a to i let. Pokud daň není uhrazena, tak po dobu odvolacího řízení nabíhá po celou dobu úrok z prodlení, jelikož daň musí povinně daňový subjekt uhradit až do 15 dnů od právní moci dodatečného platebního výměru, což nastává po skončení odvolacího řízení.
Článek popisuje délku odvolacího řízení a obsahuje také správní rozsudek Nejvyššího správního soudu ohledně aspektu promíjení s ohledem na délku odvolacího řízení.
1. Proces odvolacího řízení
Právní úprava pro odvolání je obsažena v rámci ustanovení § 109 až § 116 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „daňový řád“). Standardně platí, že se může příjemce rozhodnutí odvolat, pokud to zákon nevylučuje. Kupříkladu proti rozhodnutí ve věci prominutí daně nebo příslušenství daně nelze uplatnit opravné prostředky, tedy není možné podat odvolání. Odvolání se podává prvostupňovému správci daně, jehož rozhodnutí je odvoláním napadeno a lhůta pro podání odvolání je 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí.
Prvostupňový správce daně může o odvolání rozhodnout sám, a to tak že mu plně vyhoví, nebo mu vyhoví pouze částečně a ve zbytku je zamítne (s tím, že je pak možné podat znovu odvolání proti zbytku), nebo může odvolání zamítnout pro nepřípustnost nebo pozdní podání. V případě, že prvostupňový správce daně o odvolání nerozhodne sám, tak postoupí dané odvolání se správním spisem a se svým stanoviskem bez zbytečného odkladu odvolacímu orgánu.
Proces v rámci odvolání zahrnuje několik kroků a délka odvolacího řízení může také záležet na tom, zda je v průběhu odvolacího řízení odvolání měněno, doplňováno či jsou poskytovány další důkazní prostředky. Odvolací orgán přezkoumává odvoláním napadené rozhodnutí vždy v rozsahu požadovaném v odvolání, ale není vázán návrhy odvolatele, a to ani v případě, že v odvolání neuplatněné skutečnosti ovlivní rozhodnutí v neprospěch odvolatele. Odvolací orgán také prověřuje případné nesprávnosti nebo nezákonnosti odvolatelem neuplatněné, které však mohou mít vliv na výrok rozhodnutí o odvolání. Odvolací orgán také může v rámci odvolacího řízení provádět dokazování k doplnění podkladů pro rozhodnutí nebo k odstranění vad řízení, anebo může uložit provedení prvostupňovému správci daně. V případě, že odvolací orgán prováděl dokazování, tak zašle odvolateli před vydáním rozhodnutí o odvolání seznámení se zjištěnými skutečnostmi a důkazy, které je prokazují, a umožní odvolateli, aby se k nim ve stanovené lhůtě vyjádřil, popřípadě navrhl provedení dalších důkazních prostředků. Seznámení se také ...
Související předpisy SZČR