Evidence tržeb ve zvláštním režimu

S účinností od 1. 5. 2020 umožnila novela č. 256/2019 Sb. k zákonu o evidenci tržeb nově některým právnickým a fyzickým osobám evidovat hotovostní tržby v tzv. zvláštním režimu, tj. s využitím papírových bloků účtenek.

Datum publikace:20.03.2020
Datum aktualizace:24.06.2022
Autor:Ing. Eva Nejmanová
Právní stav od:01.05.2020
Právní stav do:31.12.2022

S účinností od 1. 5. 2020 umožnila novela č. 256/2019 Sb. k zákonu o evidenci tržeb nově některým právnickým a fyzickým osobám evidovat hotovostní tržby v tzv. zvláštním režimu, tj. s využitím papírových bloků účtenek. V dnešním článku se na tento režim podíváme blíže a popíšeme si i postup, jak o něj na finančním úřadě zažádat.

Zvláštní režim obecně

Jádrem tohoto režimu je v části druhé zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb (dále jako “ZoET”), v hlavě IV. zcela nový oddíl 3, který upravuje evidenční povinnost poplatníka pro zvláštní režim. Tato úprava reflektuje závěr Ústavního soudu z 12. 12. 2017 sp. zn. Pl. ÚS 26/16 (publikovaný ve Sbírce listin dne 16. 1. 2018 jako nález č. 8/2018 Sb.) omezit nepřiměřenou zátěž elektronické evidence tržeb kladenou na podnikatele s malým rozsahem podnikatelské činnosti.

Podle § 23a odst. 1 ZoET je poplatník daně z příjmů fyzických nebo právnických osob, kterému bylo správcem daně vydáno povolení k evidenci tržeb ve zvláštním režimu, povinen vystavit účtenku z bloku účtenek nejpozději při uskutečnění evidované tržby, zaevidovat stejnopis této účtenky, zachovat jej pro případ kontroly až do uplynutí lhůty pro stanovení daně z příjmů za příslušné období a jednou za kalendářní čtvrtletí podat správci daně oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu. Na tohoto poplatníka se rovněž vztahují další klasické povinnosti např. oznámení údajů o provozovně správci daně, vyvěšení informačního oznámení o evidování tržeb v provozovně nebo pravidla k provádění storna a oprav.

Poznámka:

Upozorňujeme, že evidence tržeb uskutečňovaná ve zvláštním režimu se podstatně liší od ostatních režimů evidence. V případě běžného režimu poplatník vystavuje účtenku na pokladním zařízení a údaje o evidované tržbě odesílá okamžitě online správci daně datovou zprávou; u zjednodušeného režimu (off-line) je pouze lhůta na odeslání údajů správci daně posunuta na nejpozději do 5 dní od uskutečnění evidované tržby. Zvláštní režim je nejjednodušším způsobem evidence tržeb, pro poplatníka je bez nutnosti pořizovat si pokladní zařízení nebo internetové připojení či žádat o autentizační údaje a generovat certifikát pro ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související aktuality

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.