Tento článek byl zpracován jako jeden z výstupů výzkumného projektu Fakulty financí a účetnictví na VŠE v Praze, který je realizován v rámci institucionální podpory IP100040. Článek prošel recenzním řízením redakční rady. Doc. Ing. Jiřina Bokšová, Ph.D., působí na katedře finančního účetnictví a auditingu Vysoké školy ekonomické v Praze a současně jako vedoucí katedry financí a účetnictví na ŠKODA AUTO Vysoké škole, o. p. s. Je lektorkou Komory auditorů České republiky. Odborně se zaměřuje na výkaznictví komerčních pojišťoven.
Účetní jednotkou se dle § 1 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (ZoÚ), rozumí subjekt, který je povinen vést podvojné účetnictví zachycující veškerou jeho hospodářskou činnost.
Příspěvek vychází ze základní účetní normy zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále ZoÚ), a v dalším textu od kapitoly 4 pak z vyhlášky č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve zněních pozdějších předpisů, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále Vyhláška).
1. ČLENĚNÍ ÚČETNÍCH JEDNOTEK VE VAZBĚ NA ZÁKON O ÚČETNICTVÍ
Účetní jednotky vedoucí podvojné účetnictví (viz § 1 odst. 2 ZoÚ) lze rozdělit způsobem uvedeným v tabulce 1.
Tabulka 1: Členění účetních jednotek ve vazbě na zákon o účetnictví
Právnické osoby
| Obchodní korporace
|
Obchodní společnosti
| Akciové společnosti
|
Společnosti s ručením omezeným
|
Komanditní společnosti
|
Veřejné obchodní společnosti
|
Družstva
|
Vybrané účetní jednotky
(§ 1 odst. 3 ZoÚ)
| Organizační složky státu
|
Státní fondy podle rozpočtových pravidel
|
Územní samosprávné celky
|
Dobrovolné svazky obcí
|
Regionální rady regionů soudržnosti
|
Příspěvkové organizace
|
Zdravotní pojišťovny
|
Subjekty veřejného zájmu (§ 1a ZoÚ)
| Obchodní společnosti, které jsou emitentem investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu (použijí IFRS)
|
Banky
|
Pojišťovny nebo zajišťovny
|
Penzijní společnosti podle zákona upravujícího důchodové spoření nebo doplňkové penzijní spoření
|
Zdravotní pojišťovny
|
Zahraniční právnické osoby
|
Svěřenské fondy
|
Ostatní se sídlem na území ČR např. spolky, fundace (nadace, nadační fondy, ústavy)
|
Investiční fondy bez právní osobnosti podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy
|
Fyzické osoby včetně zahraničních fyzických osob
|
2. KATEGORIZACE ÚČETNÍCH JEDNOTEK
Nutnost kategorizace účetních jednotek souvisí:
- s rozsahem vedení účetnictví,
- s rozsahem sestavení účetní závěrky a
- s rozsahem zveřejnění účetní závěrky.
V prvním účetním období po svém vzniku nebo zahájení činnosti se musí účetní jednotka na základě odhadu stanovených kritérií (aktiva netto, roční úhrn obratu, průměrný počet zaměstnanců) zatřídit do jedné z kategorií mikro, malá, střední nebo velká účetní jednotka. Účetní jednotky, které již existovaly k 1. 1. 2016, se zatřídily do příslušné kategorie podle výše kritérií vykazovaných k 31. 12. 2015.
Pokud ve dvou po sobě následujících rozvahových dnech řádných účetních závěrek účetní jednotka překročí nebo přestane překračovat 2 hraniční hodnoty, změní od počátku bezprostředně následujícího účetního období kategorii účetní jednotky, podle které je stanoven rozsah a způsob sestavování účetní závěrky.
Tabulka 2: Kategorizace účetních jednotek (§ 1b, 1c, 1d, 1e) je definována v závislosti na výši bilanční sumy, obratu a průměrném počtu zaměstnanců:
Účetní jednotka
| Aktiva celkem
| Roční úhrn obratu
| Průměrný počet zaměstnanců
|
Mikro
| do 9 mil. Kč
| do 18 mil. Kč
| do 10
|
Malá
| do 100 mil. Kč
| do 200 mil. Kč
| do 50
|
Střední
| do 500 mil. Kč
| do 1 000 mil. Kč
| do 250
|
Velká *
| nad 500 mil. Kč
| nad 1 000 mil. Kč
| nad 250
|
* Mezi velké účetní jednotky jsou zahrnuty bez ohledu na limity účetní jednotky, které jsou subjekty veřejného zájmu dle § 1a ZoÚ, a vybrané účetní jednotky dle § 1 odst. 3 ZoÚ.
3. ROZSAH VEDENÍ ÚČETNICTVÍ
Účetní jednotky mohou vést účetnictví v plném nebo zjednodušeném rozsahu. Plný rozsah vedení účetnictví mají povinnost vést všechny účetní jednotky s výjimkou těch, které jsou popsány v § 9 odst. 3 a 4 ZoÚ.
Zjednodušený rozsah vedení účetnictví mohou použít pouze účetní jednotky (viz § 9 odst. 3 ZoÚ), které jsou:
- malou účetní jednotkou, bez povinnosti mít ověřenou účetní závěrku auditorem;
- mikro účetní jednotkou, bez povinnosti mít ověřenou účetní závěrku auditorem;
- příspěvková organizace, pokud tak rozhodne její zřizovatel;
- dále malé a mikro účetní jednotky uvedené v § 9 odst. 4 ZoÚ.
Tabulka 3: Rozdíly v rozsahu vedení účetnictví
| Zjednodušený rozsah vedení účetnictví
(viz § 9 odst. 3 a odst. 4 ZoÚ)
| Plný rozsah vedení účetnictví
(viz § 9 odst. 1 ZoÚ)
|
Vedení hlavní knihy a účetního deníku
| Hlavní kniha a účetní deník jsou spojeny v jednu účetní knihu, do které se provádějí účetní zápisy.
| Účetní jednotka musí mít zřízeny jak hlavní knihu, tak účetní deník.
|
Vedení analytických účtů
| Ne
| Ano
|
Vedení podrozvahových účtů
| Ne
| Ano
|
Tvorba účtového rozvrhu
| Používají se pouze skupinové účty uvedené ve směrné účtové osnově (příloha č. 4 Vyhlášky).
| Skupinové účty v rámci směrné účtové osnovy jsou dále členěny na syntetické a analytické účty za předpokladu, že pro ně účetní jednotka má obsahovou náplň, které účetní jednotka uvede ve svém účtovém rozvrhu.
|
Používání reálných hodnot u vybraných druhů majetku k rozvahovému dni
| Nepoužívá se.
| Reálnou hodnotu mohou využívat všechny kategorie účetních jednotek s výjimkou mikro účetních jednotek. Výše uvedené neplatí pro mikro účetní jednotky, které jsou:
- obchodníky s cennými papíry a pobočky zahraničních obchodníků s cennými papíry,
- platební instituce, pobočky zahraničních platebních institucí, instituce elektronických peněz a pobočky zahraničních institucí elektronických peněz,
- investiční společnosti a fondy podle zákona o investičních společnostech a investičních fondech a
- fondy podle zákona upravujícího důchodové spoření nebo doplňkové penzijní spoření (§ 27 odst. 7 ZoÚ)
|
Problematika opravných položek
| Účtuje se jen o daňových opravných položkách k pohledávkám v souladu se zákonem o rezervách.
| Účetní i zákonné opravné položky se tvoří podle vnitropodnikové směrnice týkající se této oblasti.
|
Problematika rezerv
| Účtuje se jen o zákonných rezervách v souladu se zákonem o rezervách.
| Účetní i zákonné rezervy se tvoří v závislosti na vnitropodnikové směrnici týkající se této oblasti.
|
Odpisování majetku
| Účtuje se jen o daňových odpisech v souladu se zákonem o daních z příjmů.
| Účetní odpisy se účtují podle vnitropodnikové směrnice týkající se této oblasti. O rozdíl mezi účetními a daňovými odpisy se upravuje hrubý účetní výsledek hospodaření na daňový základ a generuje odloženou daň z příjmů.
|
Problematika odložené daně
| Nepoužívá se.
| Dle § 59 Vyhlášky odloženou daň účtují a vykazují účetní jednotky, které tvoří konsolidační celek, a účetní jednotky, které sestavují účetní závěrku v plném rozsahu. Zároveň § 18 odst. 4 ZoÚ uvádí, že v plném rozsahu sestavují účetní závěrku účetní jednotky s povinným auditem.
|
4. ROZSAH SESTAVENÍ A ROZSAH ZVEŘEJNĚNÍ ÚČETNÍ ZÁVĚRKY
Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví tak, aby účetní závěrka byla sestavena srozumitelně a podávala věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky tak, aby na jejím základě mohla osoba, která tyto informace využívá, činit ekonomická rozhodnutí. Splnění tohoto účelu je vodítkem pro účetní jednotku při volbě účetních metod a postupů a je kritériem jejich „správnosti“.
Okamžikem sestavování účetní závěrky může být okamžik (§ 19 ZoÚ):
- k poslednímu dni účetního období (rozvahový den); k tomuto dni se sestavuje řádná účetní závěrka;
- k jinému okamžiku v průběhu účetního období (rozvahový den); k tomuto okamžiku účetní jednotka sestavuje mimořádnou účetní závěrku;
- jiný než rozvahový den, v průběhu účetního období; k takovému dni účetní jednotka sestavuje mezitímní účetní závěrku. Při mezitímní účetní závěrce se neuzavírají účetní knihy a inventarizace se provádějí jen pro vyjádření ocenění.
4.1 ROZSAH ÚČETNÍ ZÁVĚRKY
Rozsah a počet dokumentů, které tvoří účetní závěrku, je ovlivněn:
- velikostí účetní jednotky dle kritérií pro kategorizaci účetních jednotek,
- povinností auditu účetní závěrky.
4.1.1 SLOŽKY ÚČETNÍ ZÁVĚRKY DLE KATEGORIZACE ÚČETNÍ JEDNOTKY
Soubor dokumentů, které tvoří obsah účetní závěrky dle kategorizace účetních jednotek, zobrazuje schéma 1.
Schéma 1: Složky účetní závěrky dle kategorizace účetních jednotek

Mikro a malé účetní jednotky bez povinného auditu nemají povinnost zveřejňovat ve veřejném rejstříku výkaz zisku a ztráty, který povinně sestavily.
Velké a střední účetní jednotky mají automaticky povinnost nechat si ověřit účetní závěrku auditorem (viz § 20 odst. 2 ZoÚ). Malé účetní jednotky jsou povinně auditované, pokud splní stanovená kritéria (viz kapitola 4.1.2).
U velkých účetních jednotek musí být v rámci výroční zprávy ...