Minimální mzda v roce 2024

Právo na nejméně minimální mzdu vzniká v každém pracovním poměru zcela samostatně, a to i v případě, když má zaměstnanec u jednoho zaměstnavatele uzavřeno několik pracovních poměrů nebo několik pracovněprávních vztahů (např. pracovní poměr a vedle něj dohodu o pracovní činnosti).

Datum publikace:08.01.2024
Autor:JUDr. Eva Dandová
Právní stav od:01.01.2024
Právní stav do:31.12.2024

Stejná práce – stejná odměna

Jednou ze základních zásad odměňování je zásada obsažená v § 110 ZP – ze stejnou práci nebo práci stejné hodnoty přísluší všem zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzdy, plat nebo odměna z dohody.

Článek 28 Listiny základních práv a svobod zaručuje právo zaměstnance na odměnu za práci, ale i právo na spravedlivou odměnu. Tím stanoví spolu s čl. 3 odst. 1 Listiny základních práv a svobod ústavní základ pro vyloučení diskriminace při odměňování závislé práce. V návaznosti na Listinu základních práv a svobod, předpisy EU a mezinárodní smlouvy, které jsou součástí právního řádu, blíže vymezuje právo na rovné zacházení zákon č. 198/2000 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon), který definuje pojem diskriminace (přímá a nepřímá), stanoví taxativním výčtem nepřípustné diskriminační důvody a upravuje právní prostředky ochrany před diskriminací. Zákoník práce návazně řadí v § 1a ZP spravedlivé odměňování a rovné zacházení se zaměstnanci a zákaz jejich diskriminace mezi základní zásady pracovněprávních vztahů. Zásada spravedlivého odměňování, rovného zacházení se zaměstnanci a zákaz jejich diskriminace jsou navíc zásadami vyjadřujícími hodnoty, které jsou chráněny veřejným pořádkem (§ 1a odst. 2 ZP) ve vazbě na § 588 OZ je vymezení „veřejného pořádku“ významné pro posouzení případné absolutní neplatnosti právního jednání (soud přihlédne i bez návrhu k neplatnosti právního jednání, které se zjevně příčí dobrým mravům anebo které odporuje zákonu a zjevně narušuje veřejný pořádek).

Podle zákoníku práce lze za spravedlivou odměnu za práci považovat pouze takovou odměnu, která je poskytována na základě rovného zacházení se zaměstnanci. Rovné zacházení však nelze aplikovat mechanicky formou rovnostářského přístupu k odměňování, ale je třeba je chápat jako uplatnění shodných zásad pro posouzení hodnoty práce. K naplnění tohoto principu je nezbytné vyloučit taková hlediska odměňování, která nesouvisejí s výkonem práce, zejména ta, která se vztahují ke konkrétním zaměstnancům a některým jejich fyzickým (například pohlaví, barva pleti) nebo osobnostním znakům (světový názor, víra, sexuální orientace).

Zákoník práce garantuje právo na stejnou odměnu za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty pro všechny zaměstnance téhož zaměstnavatele, ať už konají práci v pracovním poměru, nebo na základě některé z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr.

Stejnou prací nebo prací stejné hodnoty se rozumí práce stejné nebo srovnatelné složitosti, odpovědnosti a namáhavosti, která se koná ve stejných nebo srovnatelných pracovních podmínkách, při stejné nebo srovnatelné pracovní výkonosti a výsledcích práce. A contrario lze dovodit, že není-li práce konaná různými zaměstnanci shodná ve všech komparačních hlediscích stanovených v § 110 odst. 3 až 5 ZP, nemůže zaměstnavatel za tuto práci poskytovat zaměstnancům stejnou mzdu, plat nebo odměnu z dohody, protože by tím diskriminoval zaměstnance, který podle zákonem stanovených kritérií koná práci vyšší hodnoty.

U zaměstnanců odměňovaných platem je rovnost při odměňování do jisté míry garantována vymezením jednotných kritérií pro určení platového tarifu pro všechny zaměstnance přímo v zákoníku práce a v prováděcích nařízeních vlády. Zásadní význam má z tohoto pohledu systém hodnocení prací, který zařazením jednotlivých prací do platových tříd stanoví jejich závaznou hierarchii. Dalším kritériem je pak míra odborných a pracovních zkušeností (praxe). Protože platový tarif může ve skutečnosti vyjádřit pouze relativní hodnotu práce, zahrnuje plat další složky, které mají sloužit k přesnějšímu ocenění práce jednotlivých zaměstnanců. Při poskytování těch složek platu, jejichž výši svým rozhodnutím zaměstnavatel přímo ovlivňuje, je proto zaměstnavatel povinen dodržet vedle dodržení podmínek pro poskytování příslušné složky platu uplatnit i kritéria stanovená pro zajištění rovnosti při odměňování. Zvláště náročné je pak pro zaměstnavatele dodržení povinnosti uložené v § 110 ZP při uplatnění zvláštního způsobu určení platového tarifu, kde zaměstnavatel opouští při určení platového tarifu jednoznačný postup stanovený právním předpisem a volí vlastní hlediska a podmínky. Zajištění poskytování stejné mzdy za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty je vzhledem k liberální úpravě poskytování mzdy složitější než u platu. Zaměstnavatel odpovídá za uplatnění hledisek pro poskytování stejné mzdy za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty a podmínek pro jejich posouzení stanovených v § 110 odst. 3 až 5 ZP při všech formách utváření mezd uvedených v § 113 odst. 1 ZP.

Zaměstnanec, který se cítí diskriminován při poskytování mzdy, platu nebo odměny z dohody, se může obrátit na příslušný oblastní inspektorát práce se stížností, popřípadě se obrátit se žalobou na soud. Je-li diskriminace zaměstnance motivována některým z důvodů uvedených v § 133a písm. a) OSŘ, je zaměstnanec v případném soudním sporu oproti zaměstnavateli zvýhodněn, protože podle tohoto ustanovení pokud žalobce uvede před soudem skutečnosti, ze kterých lze dovodit, že ze strany žalovaného došlo k přímé nebo nepřímé diskriminaci na základě pohlaví, rasového nebo etnického původu, náboženství, víry, světového názoru, zdravotního postižení, věku anebo sexuální orientace, v oblasti pracovní doby nebo jiné závislé činnosti, je žalovaný povinen dokázat, že nedošlo k porušení zásady rovného zacházení. Důkazní břemeno se touto úpravou přenáší v poměrně časné fázi soudního řízení na zaměstnavatele, který pak v soudním sporu prokazuje odůvodněnost výše mzdy, platu nebo odměny z dohody. Metodickou pomoc obětem diskriminace při podávání návrhu na zahájení řízení z důvodu diskriminace má podle zákona o Veřejném ochránci práv Veřejný ochránce práv.

Význam úpravy uvedené v § 110 odst. 1 ZP zdůrazňuje skutečnost, že se jedná o ustanovení, od kterého se nemohou strany pracovněprávního vztahu dohodou odchýlit. Patří mezi ustanovení uvedená v § 363 ZP, kterým se do zákoníku práce zapracovávají předpisy EU, a odchýlení by proto bylo podle § 4a odst. 3 ZP možné jen ve prospěch zaměstnance. Z povahy ustanovení je však zřejmé, že se od něj ve prospěch zaměstnance odchýlit nelze.

Minimální mzda

V doktríně pracovního práva je minimální mzda chápána jako nejnižší peněžité plnění, které je povinen poskytovat zaměstnavatel zaměstnancům zpravidla vykonávajícím práci nejnižší kvalifikace a výkonnosti. Je to nejnižší cena práce zajišťující zaměstnancům průměrný životní standard na minimální společensky uznatelné hranici.

Historicky je doloženo, že poprvé se minimální mzda používala v Japonsku kolem roku 1865, kdy zajišťovala životní minimum pro dělníky a ostatní zaměstnance. Jinak první právní úpravu minimální mzdy formou ústavního zákona provedlo v roce 1917 Mexiko.

Česká republika patřila k prvním zemím Evropy, kde se minimální mzda používala pro některé velmi nízko placené profese. Dne 16. 4. 1919 vydalo ministerstvo sociální péče vyhlášku č. 232 o mzdách pro švadleny v konfekci textilního zboží objednaného vojenskou správou. Jiná obecně závazná právní úprava minimální mzdy pro ostatní kategorie zaměstnanců v předmnichovské republice provedena nebyla.

V socialistickém ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související příklady z praxe

Související články

Související předpisy SZČR

  • 3/1991 Sb. Zákon, kterým se mění a doplňuje zákoník práce
  • 262/2006 Sb. Zákoník práce
  • 439/1990 Sb. Úmluva o zavedení metod stanovení minimálních mezd
  • 450/1990 Sb. Úmluva o stejném odměňování pracujících mužů a žen za práci stejné hodnoty
  • 470/1990 Sb. Úmluva o provádění zásad práva organizovat se a kolektivně vyjednávat a Úmluva o metodách stanovení minimálních mezd v zemědělství
  • 99/1991 Sb. Nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky o stanovení minimální mzdy
  • 53/1992 Sb. Nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky o minimální mzdě
  • 303/1995 Sb. Nařízení vlády o minimální mzdě
  • 2/1993 Sb. Listina základních práv a svobod
  • 320/1997 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě
  • 317/1998 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění nařízení vlády č. 320/1997 Sb.
  • 131/1999 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů
  • 313/1999 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů
  • 162/2000 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů
  • 198/2000 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o náležitostech návrhu na uzavření smlouvy o propojení a přístupu k síti a o technických a provozních podmínkách přístupu k síti a propojení sítí a připojení neveřejných telekomunikačních sítí k veřejným telekomunikačním sítím
  • 429/2000 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů
  • 436/2001 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů
  • 559/2002 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů
  • 463/2003 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů
  • 699/2004 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů
  • 513/2005 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě, ve znění pozdějších předpisů
  • 567/2006 Sb. Nařízení vlády o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí
  • 249/2007 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí
  • 452/2009 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění nařízení vlády č. 249/2007 Sb.
  • 246/2012 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 210/2013 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 204/2014 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 233/2015 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 336/2016 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 286/2017 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 273/2018 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 347/2019 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 487/2020 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 405/2021 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 465/2022 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
  • 396/2023 Sb. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.