Při výkonu některých zaměstnání se může stát, že je po zaměstnanci vyžadována pracovní pohotovost. Co to je, jak se odměňuje a jaké povinnosti z výkonu pracovní pohotovosti plynou, si ukážeme podrobněji. Po teoretickém úvodu se podíváme také na praktické příklady.
Pojem pracovní pohotovost vymezuje zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce. Ten v § 78 odst. 1 písm. h) definuje pracovní pohotovost jako dobu, ve které je zaměstnanec v případě potřeby připraven k výkonu práce uvedeném ve své pracovní smlouvě. Tuto pracovní pohotovost zaměstnanec vykonává navíc mimo jeho klasický rozvrh pracovních směn.
Pracovní pohotovostí se zákoník práce zabývá v § 95. Na základě tohoto paragrafu je zřejmé, že zaměstnavatel nemůže vyžadovat pracovní pohotovost po zaměstnanci, se kterým se na této možnosti nedohodl. Z toho tedy plyne, že pracovní pohotovost je buď sjednána přímo v pracovní smlouvě, nebo je nutné ji sjednat dodatečně prostřednictvím dohody.
Výkon ...

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?
Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám. Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
Více než 1 500 aktuálních dokumentů
40+ videoškolení s top lektory
Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
Pravidelné online rozhovory
Osobní profil a personalizované funkce
Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy
Roční přístup: 3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)
Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU
Související příklady z praxe
Související předpisy SZČR