Nepeněžní benefity a návrh na zrušení jejich osvobození – dopady daňového řešení 2023 vs. 2024

V článku si uvedeme vhodnost uplatnění zdravotních a volnočasových benefitů poskytnutých zaměstnavatelem (velkým či malým) formou nepeněžního plnění zaměstnanci v druhé polovině roku 2023, a to vzhledem k tomu, že novela zákona o daních z příjmů obsahuje zrušení § 6 odst. 9 písm. d) ZDP.

Datum publikace:25.07.2023
Autor:Ing. Ivan Macháček
Právní stav od:01.07.2023
Právní stav do:11.12.2023

S předpokládanou účinností od 1. 1. 2024 je projednáván vládní návrh zákona ke konsolidaci veřejných rozpočtů (sněmovní tisk č. 488), který zahrnuje novelu 63 zákonů a včetně důvodové zprávy má 723 stran. Projednávaná novela zákona o daních z příjmů obsažená v konsolidačním balíčku mimo jiné obsahuje razantní zásah do zaměstnaneckých benefitů. V článku si uvedeme vhodnost uplatnění zdravotních a volnočasových benefitů poskytnutých zaměstnavatelem (velkým či malým) formou nepeněžního plnění zaměstnanci v druhé polovině roku 2023, a to vzhledem k tomu, že novela zákona o daních z příjmů obsahuje zrušení § 6 odst. 9 písm. d) ZDP. Současně si porovnáme daňové řešení nepeněžních zdravotních a volnočasových benefitů poskytnutých zaměstnavatelem zaměstnancům v roce 2023 a 2024.

Navrhované řešení v novele ZDP obsažené v zákonu ke konsolidaci veřejných rozpočtů

1) Zrušení § 6 odst. 9 písm. d)

K tomuto rozhodnutí se v důvodové zprávě návrhu zákona uvádí: „Tato plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci představují určitou formu benefitu v podobě péče o zaměstnance za účelem jejich motivace. Daňová podpora těchto benefitů ve formě jejich osvobození od daně však ve svém důsledku prohlubuje nerovné postavení jednotlivých zaměstnavatelů, neboť tyto benefity častěji poskytují zaměstnavatelé, kteří jsou velkými subjekty disponujícími dostatečnými finančními prostředky pro tyto účely. V případě menších zaměstnavatelů s malým počtem zaměstnanců není vždy efektivní administrovat tyto daňové benefity tak, aby mohl být využit jejich plný potenciál. Takto koncipované daňové zvýhodnění tak zvětšuje konkurenční výhodu velkých zaměstnavatelů na trhu práce. Skutečnost, že osvobození některých forem těchto nepeněžitých plnění není limitováno maximální částkou (např. sportovní či kulturní akce) současně vytváří prostor pro poskytování nepeněžních plnění vysoké hodnoty, které je vždy od daně osvobozeno. Samotné poskytování zaměstnaneckých výhod není tímto nijak dotčeno. I nadále budou zaměstnavatelé rozhodovat o rozsahu a formě benefitů, které chtějí poskytovat svým zaměstnancům, přičemž právě odstraněním daňového osvobození vybraných benefitů bude odstraněno odlišování benefitů na fiskálně výhodné [tj. benefity splňující podmínky podle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP] a nevýhodné“.

Poznámka:

K výše uvedenému zrušení osvobození benefitů u zaměstnance od daně z příjmů si dovoluji uvést, že právě toto ustanovení ZDP bylo zaměřeno na aktivní podporu zaměstnanců související se zdravotními benefity a na podporu využití volnočasových benefitů zaměstnanci s jejich rodinou. Tyto benefity (formou nepeněžního plnění) jsou přitom uplatňovány nejen velkými zaměstnavateli, ale i drobnými podnikateli při získávání potřebných zaměstnanců různých (i nedostatkových) profesí na trhu práce.

2) Zrušení stávajícího § 24 odst. 2 písm. j) bodu 4 ZDP a jeho nové znění

Navrhuje se zrušit dosavadní § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP a pod tímto ustanovením je uveden stávající § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP s příslušným doplněním. Daňovými výdaji (náklady) jsou dle navrhovaného nového znění § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 výdaje (náklady) na pracovní a sociální podmínky, péči o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku zaměstnanců vynaložené na práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy; to platí i pro výdaje vynaložené na sociální podmínky nebo péči o zdraví rodinného příslušníka zaměstnance, jedná-li se o práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy.

3) Zrušení § 25 odst. 1 písm. h) a k) ZDP

V souvislosti se zrušením osvobození benefitů na straně zaměstnance dle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP se na straně zaměstnavatele rovněž navrhuje vypustit ustanovení § 25 odst. 1 písm. h)k) ZDP, podle kterého byly výdaje zaměstnavatele na tato nepeněžitá plnění daňově neuznatelnými výdaji. Uznatelnost těchto výdajů na straně zaměstnavatele má být nově posuzována podle nového znění § 24 odst. 2 písm. j) bodu 4 ZDP.

4) Znění bodu 3 přechodných ustanovení k novele zákona o daních z příjmů

Zde se uvádí, že na nepeněžní plnění ve formě ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související interní směrnice

Související příklady z praxe

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.