V následujících řádcích se zaměříme na otázku zaměstnaneckých benefitů z oblasti rekreace, sportu a kultury a podáme si návod, jak zpracovat vnitřní předpis zaměstnavatele upravující tyto benefity. Než se k nim však dostaneme, tak si stručně připomeneme základní zásady tvorby FKSP a sociálního fondu.
Fond kulturních a sociálních potřeb
Zákonná úprava
Podle ustanovení § 225 ZP platí, že odborová organizace spolurozhoduje se zaměstnavatelem, který podle zvláštního právního předpisu (vyhlášky č. 114/2002 Sb.) vytváří FKSP, o přídělu do tohoto FKSP a o jeho čerpání.
O spolurozhodování odborové organizace se zaměstnavatelem o opatřeních v oblasti pracovněprávní se jedná tehdy, když opatření navrhovaná zaměstnavatelem může zaměstnavatel učinit pouze s předchozím souhlasem odborové organizace nebo v dohodě s ní. Jedná se o společné rozhodnutí zaměstnavatele a odborové organizace. Pokud si zaměstnavatel nevyžádá předchozí souhlas odborové organizace, nebo nejedná v dohodě s odborovou organizací, jedná se o postup v rozporu s právními předpisy. Právní úprava právo spolurozhodování odborové organizace u vytvářeného FKSP u některých zaměstnavatelů podle vyhlášky č. 114/2002 Sb. byla v podstatě beze změny převzata ze starého zákoníku práce.
Vyhláška č.114/2002 Sb. upravuje výši tvorby FKSP, další příjmy a hospodaření s FKSP v organizačních složkách státu a ve státních příspěvkových organizacích a příspěvkových organizacích zřízených územními samosprávnými celky.
Organizační složky státu definuje § 3 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích. Organizačními složkami státu jsou ministerstva a jiné správní úřady státu, Ústavní soud, soudy, státní zastupitelství, Nejvyšší kontrolní úřad, Kancelář prezidenta republiky, Úřad vlády České republiky, Kancelář Veřejného ochránce práv, Akademie věd České republiky, Grantová agentura České republiky a jiná zařízení, o kterých to stanoví zvláštní právní předpis anebo tento zákon; obdobné postavení jako organizační složka státu má Kancelář Poslanecké sněmovny a Kancelář Senátu.
Státní příspěvkové organizace definuje § 54 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích. Státní příspěvkové organizace zřízené, popřípadě řízené podle dosavadních předpisů ústředními orgány, okresními úřady a školskými úřady a dále Konsolidační banka Praha, státní peněžní ústav, a jiné státní organizace zřízené (založené) na základě zvláštního právního předpisu nebo zvláštním právním předpisem, které ve vztahu k majetku dosud vykonávaly právo hospodaření, popřípadě právo společného hospodaření podle dosavadních předpisů anebo které budou ještě obdobně zřízeny (založeny), (dále jen „organizace“), jsou právnickými osobami a hospodaří s majetkem. Při tom se řídí zvláštními právními předpisy a těmi ustanoveními tohoto zákona, která se vztahují na organizační složky příslušné hospodařit s majetkem, nejde-li o úkony vyhrazené pouze ministerstvům. Dosavadní pohledávky a jiná majetková práva organizací se pro účely tohoto zákona považují za majetek.
Příspěvkové organizace územních samosprávných celků jsou upraveny v § 27 a násl. zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Podle tohoto zákona platí, že územní samosprávný celek zřizuje příspěvkové organizace pro takové činnosti ve své působnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu. Zřizovatel vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu. Příspěvková organizace hospodaří se svěřeným majetkem v rozsahu stanoveném zřizovací listinou.
Výše tvorby fondu
Pro rok 2018 platí, že základní příděl, kterým je tvořen FKSP činí 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost.
Podle § 109 ZP je plat peněžité plnění poskytované za práci zaměstnanci zaměstnavatelem, kterým je:
- stát,
- územní samosprávný celek,
- státní fond,
- příspěvková organizace, jejíž náklady na platy a odměny za pracovní pohotovost jsou plně zabezpečovány z příspěvku na provoz poskytovaného z rozpočtu zřizovatele nebo z úhrad podle zvláštních právních předpisů,
- školská právnická osoba zřízená Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí podle školského zákona,
- regionální rada regionu soudružnosti.
Do ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy se zahrnují všechny složky platu v souladu se zákoníkem práce a nařízením vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Tím se tedy rozumí platový tarif, osobní příplatek, příplatky za vedení, příplatky za zastupování, příplatky za noční práci, příplatky za rozdělenou směnu, příplatky za práci v sobotu a neděli a ve svátek, plat a příplatek za práci přesčas, příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí, příplatek za přímou pedagogickou činnost, specializační příplatek pedagogického pracovníka, zvláštní příplatky a odměny, zejména odměny za pracovní pohotovost, a to bez ohledu z jakých zdrojů jsou hrazeny.
Základní příděl, kterým je tvořen fond, činí 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost a dále na odměny a ostatní plnění za práci vykonávanou v rámci odborného výcviku na produktivních činnostech žákům učilišť.
Další příjmy fondu tvoří:
- náhrada škod a pojistná plnění od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu,
- peněžní a jiné ...