Základní pravidla pro uplatnění paušálních výdajů u poplatníků s příjmy ze samostatné činnosti (§ 7 zákona o daních z příjmů):
- paušální výdaje muže poplatník uplatnit namísto prokazatelně vynaložených výdajů na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů,
- při využití paušálních výdajů vzniká povinnost vést pouze záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s činností, ze které plyne příjem ze samostatné činnosti,
- způsob uplatnění výdajů nelze zpětně měnit,
- v paušálních výdajích jsou zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů ze samostatné činnosti.
Procentuální sazby výdajových paušálů z příjmů ze samostatné činnosti jsou shrnuty v následující tabulce.
Tabulka č. 1: Výše sazeb výdajových paušálů u příjmů ze samostatné činnosti
Druh příjmů
| Rok 2016
| Rok 2017
| Rok 2018
|
Příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství, příjmy z živnostenského podnikání řemeslného
| 80 % nejvýše do částky 1 600 000 Kč
| 80 % nejvýše do částky 1 600 000 Kč nebo 800 000 Kč
| 80 % nejvýše do částky 800 000 Kč
|
Příjmy ze živnostenského podnikání jiného než řemeslného
| 60 % nejvýše do částky 1 200 000 Kč
| 60 % nejvýše do částky 1 200 000 Kč nebo 600 000 Kč
| 60 % nejvýše do částky 600 000 Kč
|
Příjmy z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku
| 30 % nejvýše do částky 600 000 Kč
| 30 % nejvýše do částky 600 000 Kč nebo 300 000 Kč
| 30 % nejvýše do částky 300 000 Kč
|
Jiné příjmy ze samostatné činnosti
| 40 % nejvýše do částky 800 000 Kč
| 40 % nejvýše do částky 800 000 Kč nebo 400 000 Kč
| 40 % nejvýše do částky 400 000 Kč
|
Z tabulky vyplývá, že pro rok 2017 platí poněkud netradiční režim, kdy má poplatník možnost volit výši stropu výdajového paušálu. Tato možnost však není bezbřehá, neboť snížení stropů paušálních výdajů souvisí se zrušením restrikce, podle které byla poplatníkům s dílčím základem daně z příjmů ze samostatné činnosti nebo s dílčím základem daně z příjmů z nájmu, kteří uplatňovali u těchto příjmů paušální výdaje, přičemž součet těchto dílčích základů daně byl vyšší než 50 % celkového základu daně, odepřena sleva na dani na druhého z manželů a daňové zvýhodnění na vyživované děti.
Podle přechodného ustanovení k uvedenému snížení výdajových paušálů tedy volba funguje tak, že si za rok 2017 poplatník zvolí buď vyšší stropy výdajových paušálů s tím, že ani za rok 2017 neuplatní slevu na dani na druhého z manželů a daňové zvýhodnění na vyživované děti, nebo zvolí nižší stropy výdajových paušálů s tím, že za rok 2017 může uplatnit slevu na dani na druhého z manželů a daňové zvýhodnění na děti.
Upozornění
Od roku 2018 již žádná možnost volby není a pro všechny poplatníky budou platit snížené stropy paušálních výdajů s možností uplatnit slevu na dani na druhého z manželů a daňové zvýhodnění na vyživované děti.
Zaměřme se tedy na situaci poplatníků s vyživovanými dětmi a s druhým z manželů bez zdanitelných příjmů (např. z důvodu péče o děti). Na několika příkladech si ukážeme, jak ...