Personální informační systém je software, který obsahuje všechny důležité personální informace o zaměstnancích, pracovních místech i jednotlivých personálních činnostech. Je to důležitý nástroj k plánování a řízení lidských zdrojů. Takový systém může fungovat jako samostatný software, ale častěji používán jako jeden z modulů, který je součástí firemního ERP systému. Zavedení personálního informačního systému do firmy pomáhá snižovat náklady a administrativní zátěž, zrychluje personální procesy a slouží i k lepší personální komunikaci se zaměstnanci.
Dnes už si snad žádná firma nedokáže představit svůj provoz bez kvalitního informačního systému, ať už se jedná o systém objednávek, databázi dodavatelů, zákazníků, skladový systém, nebo účetní systém. Moderní IT softwary bývají modulové, a tak si manažer firmy může tento systém přizpůsobit na míru potřebám jeho podnikání. Výhodou těchto softwarů je schopnost propojit jednotlivé dílčí systémy do jediné platformy. Právě centrální řízení těchto systémů výrazně snižuje administrativní zátěž a dává ucelený přehled o dění ve firmě. Jedním z takových modulů je i personální informační systém, který se věnuje řízení lidských zdrojů.
Co to je personální informační systém?
Personální informační systém (Human Resources Information System – HRIS) je většinou jen jednou součástí firemního informačního systému. Obsahuje důležité informace o zaměstnancích, ale je třeba ho chápat jako něco víc, než jen databázi zaměstnanců.
V odborné literatuře se objevuje mnoho definic, pro všechny je ale jedno společné, a to že personální informační systém je integrovaný počítačový systém, který slouží pro uchovávání, zpracovávání, evidenci informací a analýzu dat o lidských zdrojích v podniku. Je to přehledný a důležitý nástroj personální práce.
Současná legislativa stále ještě požaduje mít mnoho dokumentů v písemné podobě, a proto mnoho firem přemýšlí, zda je zavedení HRISu potřebné. Přece jen ve Wordu vytvoří všechny tyto potřebné dokumenty, jako jsou pracovní smlouva, vnitřní směrnice a různé dodatky. Ty pak ale musí vždy vyplňovat a upravovat dle konkrétních zaměstnanců. Rovněž komunikace se zaměstnanci prostřednictvím e-mailu je méně efektivní v porovnání s komunikací (sdílením dokumentů) a personální ...