Reklama, sponzoring, reprezentace, dary, dotace, státní podpora a daň z příjmů

V první části si ukážeme, jak je z hlediska daňové uznatelnosti nutno rozlišovat mezi třemi druhy výdajů (nákladů), které mají zcela odlišný daňový režim dle ZDP. Jedná se o:

  • výdaje (náklady) na reklamu a propagaci, resp. sponzoring,
  • výdaje (náklady) na reprezentaci (pohoštění, občerstvení a dary),
  • výdaje (náklady) na reklamní a propagační prostředky.

V druhé části si zodpovíme na otázku související s daňovým řešením přijatých dotací z veřejných zdrojů a státní podpory v souvislosti s epidemií COVID-19 u jejich příjemce.

Datum publikace:09.07.2021
Datum aktualizace:09.10.2023
Autor:Ing. Ivan Macháček
Právní stav od:04.03.2021
Právní stav do:31.12.2023

V první části si ukážeme, jak je z hlediska daňové uznatelnosti nutno rozlišovat mezi třemi druhy výdajů (nákladů), které mají zcela odlišný daňový režim dle ZDP. Jedná se o:

  • výdaje (náklady) na reklamu a propagaci, resp. sponzoring,
  • výdaje (náklady) na reprezentaci (pohoštění, občerstvení a dary),
  • výdaje (náklady) na reklamní a propagační prostředky.

V druhé části si zodpovíme na otázku související s daňovým řešením přijatých dotací z veřejných zdrojů a státní podpory v souvislosti s epidemií COVID-19 u jejich příjemce.

1. Výdaje na reklamu

S reklamou se setkáváme na každém kroku, ať je to v periodickém tisku, ve vysílání všech televizí, v rozhlasovém vysílání, na sportovních stadionech, na billboardech, v letácích supermarketů, denně nám chodí na počítač řada reklamních e-mailů apod. Dokonce se kvůli reklamě přeruší na chvíli i sportovní zápasy přenášené televizí.

Reklama se dnes posouvá od pouhého informování a motivování směrem k naprostému ovlivňování zákazníka, manipulaci s jeho myšlením, cítěním a následně i s jeho chováním.

Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, v § 1 odst. 2 stanoví, že reklamou se rozumí oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky. Reklamou je taková obchodně-propagační a přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo ji­ných výkonů či hodnot především prostřednictvím komunikačních médií za účelem dosažení hlavního cíle, tj. zlepšení hospodářské situace firmy. Komunikačními médii, kterými je reklama šířena, se rozumí prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk a neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální mediální služby na vyžádání, audiovizuální produkce, počítačové sítě, nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky.

Pokud lze prokázat, že výdaje (náklady) na reklamu a propagaci jsou vynaloženy na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, jsou tyto výdaje daňově uznatelné. Přitom výše výdajů (nákladů) na reklamu není zákonem nikterak omezena. Pokud poplatník účtuje v soustavě podvojného účetnictví, musí být zohledněno hledisko časového rozlišení u nákladů v případě, že se reklama dotýká více zdaňovacích období – náklady na reklamu jsou účtovány na účet 518 (s použitím účtu časového rozlišení 381). V případě, že jde o fyzickou osobu, která vede daňovou evidenci, budou výdaje na reklamu daňovým výdajem v tom zdaňovacím období, kdy byly vynaloženy.

Přijatý příjem za poskytnuté reklamní služby je vždy zdanitelným příjmem podléhající zdanění daní z příjmů.

Příklad č. 1:

Společnost s r. o. uzavře smlouvu s hokejovým klubem na umístění reklamy s logem své firmy a svých výrobků na mantinelu stadionu v ceně 120 000 Kč na hokejovou sezonu od 1. 10. 2021 do 31. 5. 2022. Splatnost za poskytnutí těchto služeb je do 15. 10. 2021.

Společnost s r. o. účtuje v soustavě podvojného účetnictví, a proto musí výdaje na reklamu časově rozlišit do dvou účetních období a do nákladů roku 2021 může účetně zaúčtovat alikvotní část, tj. 120 000 Kč : 8 měsíců × 3 měsíce = 45 000 Kč, která je i daňovým výdajem.

Příklad č. 2:

Dodavatel zboží do supermarketu zaplatí obchodníkovi příspěvky na reklamní letáky (slevové akce jeho dodávaného zboží), za umístění dodávaného zboží v regálech a rovněž za vstup do obchodního řetězce.

Veškeré tyto výdaje souvisejí s reklamou a lze je považovat ve smyslu § 24 odst. 1 ZDP za daňově uznatelné výdaje dodavatele zboží. V případě daňové kontroly musí poplatník prokázat správci daně, že vynaložené výdaje souvisejí s jeho dosaženými příjmy.

Za reklamu (propagaci) považujeme rovněž poskytování vzorků zboží buď v rámci jejich rozdávání, nebo uskutečnění různých ochutnávek v obchodních řetězcích, popř. při jiných příležitostech. V daném případě nejde o dar, protože cílem je podpora prodejnosti vlastního zboží. Poskytování vzorku zboží je motivováno snahou vyvolat zájem zákazníků o nový druh zboží (bližší seznámení s vlastnostmi tohoto výrobku) nebo zvýšit poptávku zákazníků o stávající druh zboží. Důvodem pro poskytnutí zboží na reklamní akci může být i propagace konkrétního dodavatele, obchodní značky apod. Ve srovnání s reklamními a propagačními předměty neplatí pro poskytování vzorků v rámci reklamní akce žádné finanční limity ani podmínka pro označení zboží jménem (firmou dodavatele) nebo ochrannou známkou [§ 25 odst. 1 písm. t) ZDP].

2. Výdaje na sponzoring

Definici sponzoringu nalezneme v § 1 odst. 4 zákona o regulaci reklamy. Sponzorováním se rozumí příspěvek poskytnutý s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony sponzora. Sponzorem rozumíme právnickou nebo fyzickou osobu, která takový příspěvek k tomuto účelu poskytne. Sponzorovat lze sportovní týmy, sportovce, pořady v televizi, koncerty vážné i taneční hudby, natáčené filmy, divadla apod. Bez sponzora by mnohdy nevznikl natáčený film, koncert nebo pořad v televizi.

Vlastní sponzorování je na rozhraní reklamy a daru, blíže však má k reklamě. Rozdíl mezi reklamou a sponzoringem spočívá v tom, že zatímco reklama se snaží přimět příjemce sdělení ke změně chování, pak sponzoring jen spojuje značku s hodnotami sponzorovaného subjektu. Sponzorovaný subjekt za získanou podporu pro jeho činnost, událost nebo projekt zajistí sponzorovi předem definované protiplnění, které je smluvně ošetřeno. Nejčastější formou protiplnění u sponzoringu je představení a propagace obchodní značky sponzora na veřejnosti. Cílem sponzoringu je pozitivní povědomí o značce a image společnosti.

Sponzorování je nutno odlišit od darů, které jsou poskytovány s cílem podporovat činnosti druhého subjektu, ale na rozdíl od reklamy nebo sponzoringu za poskytnutý dar neobdrží dárce žádnou protihodnotu (žádnou protislužbu), přičemž hodnotu daru může poskytovatel daru uplatnit jako odpočet od základu daně z příjmů za podmínek dle § 15 odst. 1 ZDP (poplatník daně z příjmů fyzických osob) a dle § 20 odst. 8 ZDP (poplatník daně z příjmů právnických osob). Částka na sponzoring je u poplatníků, kteří vedou účetnictví, účtována na účet 518 a jedná se o daňově uznatelný náklad. U poplatníků, kteří vedou daňovou evidenci, je částka na sponzoring daňovým výdajem v tom zdaňovacím období, kdy byla vynaložena.

3. Výdaje na reprezentaci

Dle ustanovení § 25 odst. 1 písm. t) ZDP nelze za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů uznat výdaje ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související aktuality

Související články

Související příklady z praxe

Související předpisy SZČR

  • 89/2012 Sb. Občanský zákoník (nový)
  • 435/2004 Sb. Zákon o zaměstnanosti
  • 586/1992 Sb. Zákon o daních z příjmů
  • 40/1995 Sb. Zákon o regulaci reklamy
  • 500/2002 Sb. Prováděcí vyhláška k podvojnému účetnictví pro podnikatele
  • 461/2020 Sb. Zákon o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2
  • 469/2020 Sb. Zákon o jednorázovém příspěvku důchodci v roce 2020 a o změně zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
  • 609/2020 Sb. Zákon, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony
  • 95/2021 Sb. Zákon o kompenzačním bonusu pro rok 2021

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.