Reklamace v účetnictví

Práva z vadného plnění v případě koupě movité věci upravuje od 1. 1. 2014 nový občanský zákoník. Pokud kupující zjistí vady v dodání, přistoupí k reklamaci a prodávajícímu sdělí způsob řešení reklamace, který zvolil. Jak se reklamační řízení promítá do oblasti DPH a do účetnictví si vysvětlíme v následujícím článku.

Datum publikace:29.05.2020
Datum aktualizace:18.02.2024
Autor:Ing. Lenka Dvořáková
Právní stav od:01.01.2020
Právní stav do:31.12.2024
Zpracováno v Účetním poradci:29.05.2020

1. Práva z vadného plnění

Práva z vadného plnění v případě koupě movité věci upravují § 2099 – § 2112 zákona č. 89/2012 Sb., nového občanského zákoníku (dále také jen „ObčZ“), jejichž myšlenky navázaly na původní úpravu zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, účinného do 31. 12. 2013. Od 1. 1. 2014 došlo však v důsledku rekodifikace občanského zákoníku (dále také jen „rekodifikace“) k významnému posílení postavení kupujícího, jemuž bylo dodáno vadné plnění.

Do 31. 12. 2013 bylo pro účely určení práv kupujícího za jedno ze základních hledisek považováno rozlišení vad na vady opravitelné a neopravitelné. Po rekodifikaci, tj. od 1. 1. 2014, je stěžejním parametrem stupeň rozsahu porušení práv vyplývajících ze smlouvy. V situaci, kdy dojde k podstatnému porušení smluvních podmínek, dochází k rozšíření práv kupujícího.

Za podstatnou změnu v oblasti práv kupujícího je ve znění ObčZ považováno nové chápání, resp. opuštění původní koncepce ztráty práva pro jeho neuplatnění v určené lhůtě (prekluze). Od 1. 1. 2014 není kupující ohrožen tím, že vadu reklamuje opožděně, a v případě soudních sporů soud přihlédne k opoždění reklamace pouze v případě, vznese-li prodávající z uvedeného důvodu námitku. Takto hovoří důvodová zpráva k ObčZ.

Za vady v dodání věci jsou dle § 2099 ObčZ považovány

  • faktické vady (vady ve vlastnostech, kvalitě, množství, provedení aj.), ať už se jedná o vady zjevné či skryté,
  • dodání jiné věci,
  • vady v dokladech či dokumentech, které jsou nutné pro užívání věci (neúplnost dokladů, nesprávnost údajů v dokumentech uvedených).

Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy kupujícího, má podle § 2106 ObčZ kupující právo

  1. na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci,
  2. na odstranění vady opravou věci,
  3. na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo
  4. odstoupit od smlouvy.

Za podstatné porušení povinnosti vyplývající ze smlouvy je považováno takové porušení, u něhož je zřejmé, že strana porušující smlouvu věděla, anebo vědět musela, že by strana druhá, při vědomí takového porušení, smlouvu neuzavřela. Za podstatné porušení povinnosti prodávajícího může být kvalifikováno i zjištění závažných nedostatků v dokumentech, které jsou nutné pro užívání věci.

Kupující, jehož právo bylo porušeno, má na výběr ze šesti možných variant řešení.

Reklamaci vady je podle § 2106 odst. 2 ObčZ možno v takových případech řešit formou

  • výměny věci samotné,
  • opravy vadné věci,
  • doplnění chybějící dodávky,
  • poskytnutí slevy z kupní ceny,
  • vrácení peněz (tj. odstoupení od smlouvy) a
  • náhrady škody,

přičemž kupující sdělí prodávajícímu, jaké právo si zvolil, a to hned při oznámení vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady.

Kupující je tedy v pozici, kdy sám určí formu řešení, a to způsobem sdělení své volby prodávajícímu. Právo kupujícího je tedy často označováno jako „nárok“.

2. Reklamace a DPH

2.1. Reklamace a daňové doklady

Zjistí-li kupující vady v dodání, přistoupí k reklamaci a sdělí prodávajícímu svou volbu způsobu řešení reklamace.

Bude-li reklamace řešena formou výměny věci samotné, není třeba vystavovat opravný daňový doklad v souladu s požadavky zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále také jen „ZDPH“), nejedná-li se o dodávky identifikované rozlišovacím znakem, jejichž identitu (a pohyb) je nutno z různých důvodů rozlišovat, sledovat a ověřovat.

Takovým rozlišovacím znakem může být například výrobní číslo, číslo šarže, číslo série, nebo nějaký jiný druh evidenčního čísla uvedený na štítku pravosti atp.

Lze odvodit, že v případě výměny jedné věci za druhou, z nichž každá z nich je charakteristická nezaměnitelným rozlišovacím znakem, nejedná se ve své podstatě o výměnu, ale o vrácení věci původní a dodání věci nové.

Příklad

Případ

Číslo identifikačního štítku

Cena bez DPH (Kč)

Nákup protipožárních půdních schodů

DBER 8 EBWB V518 E

125 000

Reklamace vad věci (vrácení)

DBER 8 EBWB V518 E

- 125 000

Nákup protipožárních půdních schodů (náhradní dodávka za původní věc)

E2E1 5 8B5E 18AB 1

125 000

 

Daňový doklad nebude vystavován ani v případě reklamace řešené opravou vadné věci, a také doplněním chybějící dodávky či její části.

Reklamace může být však řešena mj. způsobem, který má dopad do ceny dodávky, ať už se jedná o dodatečné poskytnutí slevy, anebo vrácení části, případně celé dodávky. Ke zrušení zdanitelného plnění, vrácení dodávky, resp. odstoupení od smlouvy může dojít například z důvodu špatné kvality zboží či služeb, nedodržení smluvních podmínek atp.

Je-li taková reklamace vyhodnocena jako oprávněná, prodávající vystaví opravný daňový doklad, který bude vystaven v souladu s požadavky zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty.

2.2. Kdy opravit základ daně

Plátce (prodávající) opraví základ daně, nastane-li zrušení nebo vrácení celého nebo části zdanitelného plnění, dojde-li k vrácení spotřební daně podle § 40 odst. 2 ZDPH, nedojde-li k převodu vlastnického práva ke zboží na jeho uživatele podle § 13 odst. 3 písm. c) ZDPH.

Plátce daně opraví základ daně také v případě vrácení úplaty, ze které vznikla plátci ke dni jejího přijetí povinnost přiznat daň a jestliže se zdanitelné plnění neuskutečnilo, v případě použití úplaty, za které vznikla plátci ke dni jejího přijetí povinnost přiznat daň, na úhradu jiného plnění, nebo nastaly-li další skutečnosti, na jejichž ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.