1. Práva z vadného plnění
Práva z vadného plnění v případě koupě movité věci upravují § 2099 – § 2112 zákona č. 89/2012 Sb., nového občanského zákoníku (dále také jen „ObčZ“), jejichž myšlenky navázaly na původní úpravu zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, účinného do 31. 12. 2013. Od 1. 1. 2014 došlo však v důsledku rekodifikace občanského zákoníku (dále také jen „rekodifikace“) k významnému posílení postavení kupujícího, jemuž bylo dodáno vadné plnění.
Do 31. 12. 2013 bylo pro účely určení práv kupujícího za jedno ze základních hledisek považováno rozlišení vad na vady opravitelné a neopravitelné. Po rekodifikaci, tj. od 1. 1. 2014, je stěžejním parametrem stupeň rozsahu porušení práv vyplývajících ze smlouvy. V situaci, kdy dojde k podstatnému porušení smluvních podmínek, dochází k rozšíření práv kupujícího.
Za podstatnou změnu v oblasti práv kupujícího je ve znění ObčZ považováno nové chápání, resp. opuštění původní koncepce ztráty práva pro jeho neuplatnění v určené lhůtě (prekluze). Od 1. 1. 2014 není kupující ohrožen tím, že vadu reklamuje opožděně, a v případě soudních sporů soud přihlédne k opoždění reklamace pouze v případě, vznese-li prodávající z uvedeného důvodu námitku. Takto hovoří důvodová zpráva k ObčZ.
Za vady v dodání věci jsou dle § 2099 ObčZ považovány
- faktické vady (vady ve vlastnostech, kvalitě, množství, provedení aj.), ať už se jedná o vady zjevné či skryté,
- dodání jiné věci,
- vady v dokladech či dokumentech, které jsou nutné pro užívání věci (neúplnost dokladů, nesprávnost údajů v dokumentech uvedených).
Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy kupujícího, má podle § 2106 ObčZ kupující právo
- na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci,
- na odstranění vady opravou věci,
- na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo
- odstoupit od smlouvy.
Za podstatné porušení povinnosti vyplývající ze smlouvy je považováno takové porušení, u něhož je zřejmé, že strana porušující smlouvu věděla, anebo vědět musela, že by strana druhá, při vědomí takového porušení, smlouvu neuzavřela. Za podstatné porušení povinnosti prodávajícího může být kvalifikováno i zjištění závažných nedostatků v dokumentech, které jsou nutné pro užívání věci.
Kupující, jehož právo bylo porušeno, má na výběr ze šesti možných variant řešení.
Reklamaci vady je podle § 2106 odst. 2 ObčZ možno v takových případech řešit formou
- výměny věci samotné,
- opravy vadné věci,
- doplnění chybějící dodávky,
- poskytnutí slevy z kupní ceny,
- vrácení peněz (tj. odstoupení od smlouvy) a
- náhrady škody,
přičemž kupující sdělí prodávajícímu, jaké právo si zvolil, a to hned při oznámení vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady.
Kupující je tedy v pozici, kdy sám určí formu řešení, a to způsobem sdělení své volby prodávajícímu. Právo kupujícího je tedy často označováno jako „nárok“.
2. Reklamace a DPH
2.1. Reklamace a daňové doklady
Zjistí-li kupující vady v dodání, přistoupí k reklamaci a sdělí prodávajícímu svou volbu způsobu řešení reklamace.
Bude-li reklamace řešena formou výměny věci samotné, není třeba vystavovat opravný daňový doklad v souladu s požadavky zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále také jen „ZDPH“), nejedná-li se o dodávky identifikované rozlišovacím znakem, jejichž identitu (a pohyb) je nutno z různých důvodů rozlišovat, sledovat a ověřovat.
Takovým rozlišovacím znakem může být například výrobní číslo, číslo šarže, číslo série, nebo nějaký jiný druh evidenčního čísla uvedený na štítku pravosti atp.
Lze odvodit, že v případě výměny jedné věci za druhou, z nichž každá z nich je charakteristická nezaměnitelným rozlišovacím znakem, nejedná se ve své podstatě o výměnu, ale o vrácení věci původní a dodání věci nové.
Příklad
Případ
| Číslo identifikačního štítku
| Cena bez DPH (Kč)
|
Nákup protipožárních půdních schodů
| DBER 8 EBWB V518 E
| 125 000
|
Reklamace vad věci (vrácení)
| DBER 8 EBWB V518 E
| - 125 000
|
Nákup protipožárních půdních schodů (náhradní dodávka za původní věc)
| E2E1 5 8B5E 18AB 1
| 125 000
|
Daňový doklad nebude vystavován ani v případě reklamace řešené opravou vadné věci, a také doplněním chybějící dodávky či její části.
Reklamace může být však řešena mj. způsobem, který má dopad do ceny dodávky, ať už se jedná o dodatečné poskytnutí slevy, anebo vrácení části, případně celé dodávky. Ke zrušení zdanitelného plnění, vrácení dodávky, resp. odstoupení od smlouvy může dojít například z důvodu špatné kvality zboží či služeb, nedodržení smluvních podmínek atp.
Je-li taková reklamace vyhodnocena jako oprávněná, prodávající vystaví opravný daňový doklad, který bude vystaven v souladu s požadavky zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty.
2.2. Kdy opravit základ daně
Plátce (prodávající) opraví základ daně, nastane-li zrušení nebo vrácení celého nebo části zdanitelného plnění, dojde-li k vrácení spotřební daně podle § 40 odst. 2 ZDPH, nedojde-li k převodu vlastnického práva ke zboží na jeho uživatele podle § 13 odst. 3 písm. c) ZDPH.
Plátce daně opraví základ daně také v případě vrácení úplaty, ze které vznikla plátci ke dni jejího přijetí povinnost přiznat daň a jestliže se zdanitelné plnění neuskutečnilo, v případě použití úplaty, za které vznikla plátci ke dni jejího přijetí povinnost přiznat daň, na úhradu jiného plnění, nebo nastaly-li další skutečnosti, na jejichž ...