Stížnost podle daňového řádu

Stížnost v daňovém řízení je prostředek ochrany daňového subjektu, který se použije v situaci, kdy není proti, z pohledu daňového subjektu, nežádoucí situaci zákonem poskytnut jiný právní institut.

Datum publikace:25.04.2022
Datum aktualizace:28.06.2025
Autor:Mgr. Filip Wágner
Právní stav od:01.01.2022

Stížnost v daňovém řízení je prostředek ochrany daňového subjektu, který se použije v situaci, kdy není proti, z pohledu daňového subjektu, nežádoucí situaci zákonem poskytnut jiný právní institut. Stížnost je tak subsidiárním prostředkem ochrany a podává se v situaci, kdy zákon jinou formu ochrany nenabízí. Stížnost se tedy podává proti nevhodnému chování úřední osoby či proti postupu správce daně, pokud není poskytnut jiný prostředek ochrany. Tento článek se zabývá institutem stížnosti a tato problematika je také vysvětlena na praktických příkladech.

1. Právní úpravy institutu stížnosti

Právní úprava týkající se stížnosti je obsažena v § 261 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „daňový řád“), na základě kterého platí tato základní pravidla:

  • Osoba zúčastněná na správě daní má právo podat správci daně stížnost proti nevhodnému chování jeho úředních osob nebo proti postupu tohoto správce daně, pokud daňový zákon neposkytuje jiný prostředek ochrany. Stížnost tedy mohou kromě daňového subjektu podat i třetí osoby (například může jít o svědka).
  • Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu a odpovědnost za trestný čin nebo správní delikt není tímto ustanovením dotčena.
  • Správce daně prošetří skutečnosti uvedené ve stížnosti, a pokud to považuje za vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě další osoby, jejichž výpověď může přispět k objasnění věci.
  • Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne, kdy byla podána, přičemž stanovenou lhůtu lze překročit, pouze pokud nelze v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.
  • Pokud byla stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, učiní správce daně bezodkladně nezbytná opatření k nápravě a o výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní úřední záznam a správce daně o tomto výsledku bezodkladně vyrozumí stěžovatele.
  • Pro podání stížnosti není stanovena žádná lhůta a lze ji prakticky podat kdykoliv. V praxi mohou však nastat situace, kdy již stížnost nemusí být přípustná.

Jinými prostředky ochrany, které jsou poskytnuty podle daňového řádu, a mají se tedy použít namísto stížnosti, mohou být například tyto instituty:

K problematice stížnosti existuje také dokument Finanční správy ČR s názvem „Metodická pomůcka k institutu stížnosti podle § 261 daňového řádu“ č. j.: ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem.

Přihlásit

 

 

 

Proč využívat portál Daně pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
 Více než 35 000 aktuálních dokumentů
 100+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
 Pravidelné online a video rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
12 950 Kč bez DPH (1079 Kč / měsíčně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související příklady z praxe

Související články

Související předpisy SZČR

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.