Uplatnění minimální a průměrné mzdy v rámci daně z příjmů fyzických osob v roce 2025

V zákonu o daních z příjmů nalezneme několik ustanovení, ve kterých jsou stanovené daňové ukazatele ovlivněny výší minimální mzdy a výší průměrné mzdy.

Datum publikace:20.01.2025
Autor:Ing. Ivan Macháček
Právní stav od:01.01.2025

zákonu o daních z příjmů nalezneme několik ustanovení, ve kterých jsou stanovené daňové ukazatele ovlivněny výší minimální mzdy a výší průměrné mzdy. V roce 2025 činí minimální mzda 20 800 Kč/měsíc na základě sdělení MPSV č. 286/2024 Sb. a průměrná mzda pro rok 2025 činí 46 557 Kč/měsíc a je odvozena z údajů nařízení vlády č. 282/2024 Sb. Ukážeme si, k jakým změnám při uplatnění daně z příjmů z výše uvedených důvodů dochází v roce 2025.

Vymezení minimální mzdy v zákoníku práce

Vymezení minimální mzdy nalezneme v § 111 zákoníku práce ve znění zákona č. 230/2024 Sb.§ 111 odst. 1 ZP se uvádí, že „minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci zaměstnance, který nemá právo na některou z nejnižších úrovní zaručeného platu podle § 112 odst. 2 ZP. Mzda nebo odměna z dohody nesmí být nižší než minimální mzda. Do mzdy nebo odměny z dohody se pro tento účel nezahrnuje mzda za práci přesčas, příplatek za práci ve svátek, za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí, za zvýšenou zátěž zaměstnance ve zdravotnictví a za práci v sobotu a v neděli“. Dle znění § 111 odst. 3 ZP platí, že „měsíční minimální mzda je součinem predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství na následující kalendářní rok a koeficientu pro výpočet minimální mzdy. Koeficient pro výpočet minimální mzdy se stanoví tak, aby výsledná výše minimální mzdy byla přiměřená zejména ve vztahu ke kupní síle minimální mzdy s ohledem na životní náklady, obecné úrovni mezd a jejich rozdělení, tempu růstu mezd, dlouhodobému vývoji a míře produktivity. K posouzení přiměřenosti minimální mzdy se použije rovněž orientační referenční hodnota 47% průměrné hrubé mzdy v národním hospodářství. Takto vypočtená výše měsíční minimální mzdy se zaokrouhluje na celé stokoruny nahoru“. Dle § 111 odst. 7 ZP Ministerstvo financí sdělením ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv vyhlásí pro následující kalendářní rok do 31. srpna predikci průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství a do 30. září Ministerstvo práce a sociálních věcí měsíční a hodinovou minimální mzdu.

Vývoj měsíční výše minimální mzdy od roku 2014 do roku 2025

Kalendářní rok

Výše minimální mzdy v Kč

2014

8 500

2015

9 200

2016

9 900

2017

11 000

2018

12 200

2019

13 350

2020

14 600

2021

15 200

2022

16 200

2023

17 300

2024

18 900

2025

20 800

Uplatnění minimální mzdy v zákoně o daních z příjmů

Minimální mzda je pro účely daně z příjmů definována v § 21g odst. 1 ZDP jako měsíční sazba minimální mzdy podle právních předpisů upravujících výši minimální mzdy, účinná k prvnímu dni příslušného zdaňovacího období a neupravená s ohledem na odpracovanou dobu a další okolnosti. V zákoně o daních z příjmů nalezneme následující ustanovení, ve kterých jsou daňové limity odvozeny z výše minimální mzdy.

1. Osvobození vyplácených důchodů a penzí od daně z příjmů

Dle ustanovení § 4 odst. 1 písm. g) ZDP je od daně z příjmů osvobozena za zdaňovací období (kalendářní rok) z úhrnu příjmů ve formě pravidelně vyplácených důchodů nebo penzí částka ve výši 36násobku minimální mzdy, která je platná k 1. lednu kalendářního roku; do této částky se však nezahrnuje výše příplatku nebo příspěvku k důchodu podle jiných právních předpisů.

Poznámka:

Zatímco za kalendářní rok 2024 byla osvobozena od daně z příjmů fyzických osob výše pravidelně vyplácených důchodů nebo penzí 18 900 Kč × 36 = 680 400 Kč, pak za kalendářní rok 2025 je osvobozena od daně z příjmů fyzických osob výše pravidelně vyplácených důchodů nebo penzí 20 800 Kč × 36 = 748 800 Kč.

S ohledem na tento limit je převážná většina vyplácených důchodů osvobozena od daně z příjmů. K překročení této výše pro osvobození od daně z příjmů může prakticky dojít pouze v případě souběhu vypláceného starobního důchodu a penze ze zahraničí v souvislosti s dřívějším zaměstnáním poplatníka v zahraničí.

Příklad č. 1:

Občan pobírá starobní důchod z českého důchodového pojištění a penzi z Rakouska. Za rok 2025 obě částky souhrnně (po přepočtu rakouské penze na českou měnu dle § 38 odst. 1 ZDP) dosáhnou výše 770 000 Kč. Jiné příjmy občan nemá.

Pro daňové řešení penze z Rakouska musíme vycházet ze smlouvy mezi ČR a Rakouskem o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmů a z majetku (č. 31/2007 Sb.m.s.). V článku 17 této smlouvy se uvádí, že penze a jiné podobné platy vyplácené rezidentu jednoho smluvního státu z důvodu dřívějšího zaměstnání podléhají s výhradou ustanovení článku 18 odstavce 2 zdanění jen v tomto státě. Z toho vyplývá, že penze vyplácená občanovi z Rakouska podléhá zdanění v ČR.

Výše důchodu a penze převyšující za rok 2025 hranici pro osvobození od daně z příjmů činí 21 200 Kč a tato částka přichází ke zdanění dle § 10 ZDP jako tzv. ostatní příjem. Vzhledem k tomu, že částka ke zdanění nedosáhne limitní výše 50 000 Kč stanovené v § 38g odst. 1 ZDP pro podání daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob, nemusí občan podávat daňové přiznání za rok 2025.

2. Uplatnění ročního daňového bonusu

Poplatník daně z příjmů fyzických osob má nárok na daňové zvýhodnění na vyživované dítě žijící s ním ve společně hospodařící domácnosti na území členského státu EU nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor v rozsahu a výši uvedeném v § 35c§ 35d ZDP. Toto daňové zvýhodnění může poplatník uplatnit formou slevy na dani, daňového bonusu nebo formou slevy na dani a daňového bonusu.

Je-li nárok poplatníka na daňové zvýhodnění na vyživované dítě vyšší než daňová povinnost vypočtená za příslušné zdaňovací období podle § 16 ZDP snížená o slevy na dani podle § 3535ba ZDP, je vzniklý rozdíl daňovým bonusem, který může poplatník uplatnit, pokud jeho výše činí alespoň 100 Kč.

Omezující podmínka pro uplatnění daňového bonusu v § 35c odst. 4 ZDP stanoví, že daňový bonus může uplatnit poplatník, který má ve zdaňovacím období příjem podle § 6 (příjem ze závislé činnosti) nebo § 7 (příjem ze samostatné činnosti) alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy. Do těchto příjmů se nezahrnují příjmy od daně osvobozené, příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně s výjimkou příjmů, u nichž se uplatní postup dle § 36 odst. 6 nebo 7 a příjmy, které jsou podle § 38f vyjmuty ze zdanění. Zatímco pro možnost výplaty daňového bonusu v roce 2024 musela činit výše příjmů podle § 6 nebo § 7 ZDP alespoň 18 900 Kč × 6 = 113 400 Kč, pak v roce 2025 musí činit výše příjmů podle § 6 nebo § 7 ZDP alespoň 20 800 Kč × 6 = 124 800 Kč.

Příklad č. 2:

Občan má příjmy pouze ze samostatné činnosti na základě živnostenského oprávnění. V roce 2025 je dlouhodobě nemocen a jeho příjmy z podnikání za zdaňovací období 2025 dosáhnou pouze 124 500 Kč, ke kterým uplatňuje paušální výdaje ve výši 60 %. Jiné příjmy občan nemá. Ve společně hospodařící domácnosti s ním žijí dvě nezletilé děti.

Poplatník vyčíslí v daňovém přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2025 základ daně 49 800 Kč a daň z příjmů 3 320 Kč. Poplatník si nemůže uplatnit ani plnou výši základní slevy na dani na poplatníka 30 840 Kč, takže zbytek této neuplatněné slevy na dani na poplatníka propadá. Jeho daňová povinnost za rok 2025 bude nulová. S ohledem na výši dosažených příjmů dle § 7 ZDP si poplatník nemůže uplatnit daňový bonus na vyživované dítě. Pokud by občan měl příjmy ze samostatné činnosti za ...

 

 

Přístup do této části mají jen registrovaní uživatelé 
s předplaceným přístupem na portál Mzdy pro lidi.

Přihlásit

 

 

 

Proč si pořídit portál Mzdy pro lidi?

Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám.

 Ideální pro profesionály - zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní a ekonomy
 Více než 1 500 aktuálních dokumentů
 40+ videoškolení s top lektory
 Odborníci pomáhají denně na e-mailu a online chatu
 Pravidelné online rozhovory
 Osobní profil a personalizované funkce
 Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy


Roční přístup:
3 980 Kč bez DPH (11 Kč / denně)

Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU

 

 

Poznámky pod čarou:

Související webináře

Související články

Související předpisy SZČR

  • 187/2006 Sb. Zákon o nemocenském pojištění
  • 589/1992 Sb. Zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
  • 262/2006 Sb. Zákoník práce
  • 155/1995 Sb. Zákon o důchodovém pojištění
  • 586/1992 Sb. Zákon o daních z příjmů
  • 592/1992 Sb. Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
  • 282/2024 Sb. Nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2023, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2023, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2025, základní výměry důchodu stanovené pro rok 2025 a částky zvýšení za vychované dítě pro rok 2025 a o zvýšení důchodů v roce 2025
  • 286/2024 Sb. Sdělení o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu a rozpětí výše příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí pro rok 2025
  • 470/2024 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

Partneři

cookies24x24  Souhlas s využíváním cookies

Tato webová stránka používá různé cookies pro poskytování online služeb, na účely přihlášení, poskytování obsahu prostřednictvím třetích stran, analýzu návštěvnosti a jiné. V souladu s platnou legislativou prosíme o potvrzení souhlasu, nebo nastavení Vašich preferencí.

Pamatujte, že soubory cookies jsou užitečné pro různá uživatelská nastavení a jejich odmítnutím se může snížit Váš uživatelský komfort.

Více informací.