V rámci zdanění příjmů fyzické osoby jsou uplatňovány dle § 16 odst. 1 ZDP dvě sazby daně, a to sazba daně 15 % a sazba daně 23 %. Ukážeme si, k jakým změnám v uplatnění progresivní daně dochází v roce 2024 na základě novely ZDP obsažené v zákonu č. 349/2023 Sb. (konsolidační balíček). Současně si s využitím příkladů uvedeme možnosti, jak se progresivní dani u poplatníka daně z příjmů fyzických osob s příjmy dle § 7 a § 9 ZDP lze vyhnout a uplatnit pouze sazbu daně 15 %. Závěrečná část je věnována uplatnění progresivní daně u poplatníka daně z příjmů fyzických osob výlučně s příjmy ze závislé činnosti dle § 6 ZDP v roce 2024.
1. Princip dvou sazeb daně z příjmů uplatněný u fyzických osob
Na základě § 16 odst. 1 ZDP ve znění do 31. prosince 2023 byl od 1. ledna 2021 při stanovení daně z příjmů fyzických osob uplatňován následující limit pro obě sazby daně:
- sazba daně 15 %, která se uplatní pro část základu daně do výše 48násobku průměrné mzdy
- sazba daně 23 %, která se uplatní pro část základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy.
Novela ZDP obsažená v zákonu č. 349/2023 Sb. upravuje v § 16 odst. 1 ZDP stanovení hranice pro uplatnění sazby daně 23 % v tom smyslu, že tato hranice s účinností od 1. ledna 2024 činí 36násobek průměrné mzdy.
Průměrná mzda je pro účely daní z příjmů definována v § 21g odst. 2 ZDP, a to jako průměrná mzda stanovená podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení.
Pro zdaňovací období 2023 se vycházelo z nařízení vlády č. 290/2022 Sb., kde je uveden všeobecný vyměřovací základ 38 294 Kč a přepočítací koeficient 1,0530 Kč. Průměrná mzda pro rok 2023 tedy činí 40 324 Kč a rozhraní výše základu daně pro uplatnění sazeb daně 15 % a 23 % činí 40 324 Kč × 48 = 1 935 552 Kč.
Pro zdaňovací období 2024 se vychází z nařízení vlády č. 286/2023 Sb., kde je uveden všeobecný vyměřovací základ 40 638 Kč a přepočítací koeficient 1,0819 Kč. Průměrná mzda pro rok 2024 tedy činí 43 967 Kč (po zaokrouhlení na celé koruny nahoru) a rozhraní výše základu daně pro uplatnění sazeb daně 15 % a 23 % činí 43 967 Kč × 36 = 1 582 812 Kč. Hranice pro uplatnění progresivní daně 23 % se v roce 2024 oproti roku 2023 tedy snížila o 18,22 %.
Vývoj výše základu daně v Kč pro uplatnění progresivní sazby daně z příjmů FO v letech 2021 až 2024
| Ukazatel
| Rok 2021
| Rok 2022
| Rok 2023
| Rok 2024
|
| Hranice pro uplatnění sazby 23 % v Kč
| 1 701 168
| 1 867 728
| 1 935 552
| 1 582 812
|
| Průměrná mzda v Kč
| 35 411
| 38 911
| 40 324
| 43 967
|
| Nařízení vlády č.
| 381/2020
| 356/2021
| 290/2022
| 286/2023
|
Do konce roku 2023 výše základu daně pro uplatnění progresivní daně odpovídá rovněž výši maximálního ročního vyměřovacího základu pro účely platby pojistného na sociální pojištění fyzickou osobou (zaměstnancem s příjmy dle § 6 ZDP i osobou samostatně výdělečně činnou s příjmy dle § 7 ZDP). Pro rok 2024 došlo k úpravě metody výpočtu hranice pro uplatnění progresivní sazby daně z příjmů fyzických osob, ale metodika výpočtu maximálního vyměřovacího základu pro odvod sociálního pojištění zůstala shodná jako v předchozích letech, takže maximální roční vyměřovací základ pro odvod pojistného na sociální pojištění činí 43 967 Kč × 48 měsíců = 2 110 416 Kč.
Z § 16 odstavec 2 ZDP vyplývá, že daň se vypočte ze základu daně sníženého o nezdanitelné části základu daně (§ 15 ZDP) a o odčitatelné položky od základu daně (§ 34 ZDP) zaokrouhleného na celá sta Kč dolů, a to jako součet součinů příslušné části takového základu daně a sazby pro tuto část základu daně.
Dle § 16ab odst. 1 ZDP se daň poplatníka vypočte jako součet daně podle § 16 snížené o slevy na dani a daně podle § 16a. Ustanovení § 16a se vztahuje na výpočet daně pro samostatný základ daně – stanoví se zde, že sazba daně pro samostatný základ daně činí 15 % a daň se vypočte jako součin samostatného základu daně zaokrouhleného na celá sta Kč dolů a sazby daně pro tento základ daně. V § 16ab odst. 2 a 3 ZDP se ve vazbě na uplatnění daňového bonusu souvisejícího s daňovým zvýhodněním na vyživované dítě uvádí, že pokud je daňový bonus podle § 35c odst. 3 ZDP vyšší nebo roven dani podle § 16a, sníží se o tuto daň daňový bonus a daň poplatníka se rovná nule. Pokud je daňový bonus podle § 35c odst. 3 nižší než daň podle § 16a, daňový bonus je roven nule a daň poplatníka se rovná dani podle § 16a snížené o daňový bonus podle § 35c odst. 3 ZDP.
Příklad č. 1:
Podnikatel dosáhne ze živnostenského podnikání zdanitelné příjmy ve výši 3 600 000 Kč. K těmto příjmům uplatňuje paušální výdaje ve výši 60 %, a to ve výši maximální limitní výše 2 mil. Kč × 60 % = 1 200 000 Kč. Poplatník uplatňuje pouze základní slevu na dani na poplatníka.
Uveďme si porovnání zdanění podnikatele v roce 2023 a 2024 při dosažení stejné výše zdanitelných příjmů.
Výpočet daně za rok 2023
Zdanění podnikatele z dosaženého základu daně za rok 2023 ve výši 2 400 000 Kč:
- (1 935 552 Kč × 0,15 + 464 448 Kč × 0,23) – 30 840 Kč = 366 316 Kč
Výpočet daně za rok 2024
Zdanění podnikatele z dosaženého základu daně za rok 2024 ve výši 2 400 000 Kč:
- (1 582 812 Kč × 0,15 + 817 188 Kč × 0,23) – 30 840 Kč = 394 536 Kč
Příklad č. 2:
Auditor dosáhne zdanitelné příjmy ve výši 2 700 000 Kč, ke kterým uplatňuje paušální výdaje ve výši 40 %, a to v maximální limitní výši 2 mil. Kč × 40 % = 800 000 Kč. Uplatňuje pouze základní slevu na dani na poplatníka.
Uveďme si porovnání zdanění v roce 2023 a 2024 při dosažení stejné výše zdanitelných příjmů.
Výpočet daně za rok 2023
Zdanění poplatníka z dosaženého základu daně za rok 2023 ve výši 1 900 000 Kč s uplatněním sazby daně 15 %:
- 1 900 000 Kč × 0,15 – 30 840 Kč = 254 160 Kč
Výpočet daně za rok 2024
Zdanění poplatníka z dosaženého základu daně za rok 2024 ve výši 1 900 000 Kč:
- (1 582 812 Kč × 0,15 + 317 188 Kč × 0,23) – 30 840 Kč = 279 536 Kč
2. Možnosti, jak se vyhnout uplatnění progresivní daně v roce 2024 u poplatníka s příjmy dle § 7 a § 9 ZDP
- Využití zrychleného odpisování u nově pořízeného hmotného majetku
Pokud poplatník daně z příjmů fyzických osob ve zdaňovacím období, kdy pořídil nový hmotný majetek a tento zařadil do svého obchodního majetku, dosáhne vyšší základ daně ze samostatné činnosti dle § 7 ZDP, je pro něho vhodné z důvodu daňové optimalizace v daňovém přiznání uplatnit u tohoto hmotného majetku zrychlené odpisování. Při zrychleném odpisování jsou totiž daňové odpisy v prvním roce výrazně vyšší než u odpisování rovnoměrným způsobem. Totéž platí pro poplatníka s příjmy z nájmu zdaňovanými dle § 9 ZDP (v tomto případě poplatník nemá obchodní majetek), nebo při kombinaci příjmů dle § 7 a § 9 ZDP.
Příklad č. 3:
Podnikatel zakoupil v roce 2024 nový osobní automobil (s konvenčním motorem) za pořizovací cenu 900 000 Kč, který vložil do svého obchodního majetku a používá jej výhradně ke svému podnikání. Za zdaňovací období 2024 dosáhne základ daně v rámci živnostenského podnikání dle § 7 ve výši 1 760 000 Kč (bez uplatněných odpisů z nově pořízeného osobního automobilu). Poplatník uplatňuje výdaje prokazatelným způsobem. Jiné zdanitelné příjmy poplatník nemá.
Odpisování nově pořízeného osobního automobilu rovnoměrným způsobem
| Zdaňovací období
| Výpočet daňových odpisů v Kč
|
| 2024
| 900 000 × 11 : 100 = 99 000
|
| 2025 a další
| 900 000 × 22,25 : 100 = 200 250
|
Odpisování nově pořízeného osobního automobilu zrychleným způsobem
| Zdaňovací období
| Výpočet daňových odpisů v Kč
|
| 2024
| 900 000 : 5 = 180 000
|
| 2025 atd.
| 2 × 720 000 : (6 – 1) = 288 000
|
Výpočet výše daně za rok 2024 při uplatnění rovnoměrných nebo zrychlených odpisů z nově pořízeného osobního automobilu v roce 2024:
Související předpisy SZČR
- 89/2012 Sb. Občanský zákoník (nový)
- 262/2006 Sb. Zákoník práce
- 356/2021 Sb. Nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2020, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2020, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2022 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2022 a o zvýšení důchodů v roce 2022
- 290/2022 Sb. Nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2021, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2021, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2023 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2023 a o zvýšení důchodů v roce 2023
- 286/2023 Sb. Nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2022, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2022, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2024, základní výměry důchodu stanovené pro rok 2024 a částky zvýšení za vychované dítě pro rok 2024 a o zvýšení důchodů v roce 2024
- 349/2023 Sb. Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů