Datum publikace:18.03.2020

Práce z domova (home office) se stává v současné době významným zaměstnaneckým benefitem a stoupá počet profesí, ve kterých je možné vykonávat částečně (jeden nebo několik dnů v týdnu) nebo plně práci z domova. Přitom v ČR je dosud tento benefit málo využíván – z členských zemí EU pracuje z domova nejvíce zaměstnanců v Nizozemí a Švédsku (33–36 %), zatímco v ČR se jedná dle statistických údajů o cca 9 %.
Na mimořádném jednání vlády v neděli 15. března 2020 vláda rozhodla v rámci preventivních kroků proti šíření koronaviru SARS CoV-2 o dalších mimořádných opatřeních. Mimo jiné vláda vyzvala zaměstnavatele, aby v maximální možné míře u svých zaměstnanců využili práci z domova.
Při práci z domova zaměstnanec pracuje podle pokynů zaměstnavatele, ale zaměstnanec si určuje sám rozvrh pracovní doby a ovlivňuje si tak svůj pracovní režim. To klade na zaměstnance mnohem větší nároky, co se týče jeho zodpovědnosti, ale současně mu to dává mnohem větší prostor pro skloubení pracovního a soukromého života. Tento způsob výkonu práce je vhodný zejména pro činnosti, které může zaměstnanec vykonávat sám bez přispění dalších zaměstnanců, anebo kdy může k vlastnímu řešení komunikovat s ostatními přes telefon nebo internet.
K výhodám práce z domova hlavně patří:
- možnost vlastního rozvrhu pracovní doby,
- úspora času a cestovních nákladů, protože odpadá každodenní cesta na pracoviště,
- sladění pracovních povinností s rodinným a osobním životem,
- zajištění péče o děti (výhodné v případě jejich nuceného volna po uzavření škol z důvodu koronaviru).
Práce z domova však přináší i jisté nevýhody, především:
- nezbytné vybavení vymezeného pracoviště doma, a dále nezbytné vybavení nářadím, nástroji, počítačem, tiskárnou, výkonným internetem a dalšími potřebnými předměty dle druhu výkonu práce z domova,
- náročnost na kontrolu své práce a nutná vlastní sebekázeň,
- ztráta kontaktu s kolegy v zaměstnání (s nadřízenými a spoluzaměstnanci).
V dalším textu se zaměříme na řešení práce z domova v zákoníku práce a hlavně si zodpovíme otázky, týkající se daňového řešení práce z domova jak u zaměstnance, tak u zaměstnavatele.
Článek je uveden ve zkráceném znění. Celý článek naleznete na : Využití práce z domova v současné době

Proč si pořídit portál Daně pro lidi?
Prémiový přístup k celému obsahu, funkcím a službám. Ideální pro profesionály - daňaře, auditory a účetní
Více než 30 000 aktuálních dokumentů
100+ videoškolení s top lektory
Odborníci pomáhají denně na e-mailu, online chatu a telefonu
Pravidelné online a video rozhovory
Osobní profil a personalizované funkce
Zákony pro lidi PLUS zdarma, slevy a bonusy
Roční přístup: 11 950 Kč bez DPH (33 Kč / denně)
Výhody předplaceného přístupu naleznete v části O PORTÁLU
Poznámky pod čarou:
Související příklady z praxe
Související předpisy SZČR