V zákonu č. 163/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech a další související zákony (včetně zákona o daních z příjmů), je nad rámec původního znění vládního návrhu zákona obsažena řada změn ve vztahu ke změnám provedených zákonem č. 349/2023 Sb. (konsolidační balíček). Následně si blíže rozebereme změny v ZDP vyplývající ze zákona č. 163/2024 Sb. ve vztahu k fyzickým osobám (změny v § 4b a v § 6 ZDP).
Podmínky pro podmíněné osvobození příjmů dle § 4b odst. 2 a odst. 3 ZDP
Z ustanovení § 4b odst. 4 ZDP vyplývá, že nedojde-li ke splnění podmínky pro osvobození příjmu spočívající v použití získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby, je tento příjem příjmem podle § 10 ZDP ve zdaňovacím období bezprostředně následujícím po zdaňovacím období, ve kterém poplatník prostředky získal. Splnění podmínky použití získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby pro účely osvobození příjmu od daně se týká následujících situací:
- prodej rodinného domu či jednotky podle § 4 odst. 1 písm. a) ZDP, pokud v nich měl poplatník bydliště bezprostředně před prodejem po dobu kratší než 2 roky;
- prodej nemovitých věcí nebo vypořádání spoluvlastnictví k nemovitým věcem podle § 4 odst. 1 písm. b) ZDP, nepřesáhne-li doba mezi nabytím vlastnického práva k těmto nemovitým věcem a jejich prodejem nebo vypořádáním spoluvlastnictví k nim dobu 10 let;
- náhrada (odstupného) za uvolnění bytu nebo jednotky vyplacené uživateli této jednotky nebo bytu a příjmu z úplatného převodu práv a povinností spojených s členstvím v družstvu podle § 4 odst. 1 písm. s) ZDP.
Výše uvedené příjmy musí být za účelem jejich osvobození od daně z příjmů fyzických osob použité na obstarání vlastní bytové potřeby poplatníka, nikoliv bytové potřeby jiných osob, i když by šlo o členy rodiny (syn, dcera ad.). Přitom musí jít o bytové potřeby vymezené v § 4b odst. 1 ZDP. Nemusí se vždy jednat jen o koupi bytu nebo domu, např. v § 4b odst. 1 písm. e) ZDP je uvedena jako bytová potřeba i údržba a změna stavby bytového domu, rodinného domu, bytu v nájmu nebo v užívání nebo jednotky, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než garáž, sklep nebo komoru. Bytovou potřebou je tak i např. malování bytu, tapetování, výměna oken, výměna podlah, výměna rozvodů, nástavba, přístavba, jakékoliv stavební úpravy stávajícího bytového domu, rodinného domu nebo bytu.
V § 4b odst. 2 ZDP ve znění účinném do 30. 6. 2024 bylo uvedeno, že osvobození příjmu, které je podmíněné vynaložením z tohoto příjmu získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby, se použije, oznámí-li poplatník správci daně získání těchto prostředků do konce lhůty pro podání daňového přiznání za zdaňovacího období, ve kterém k jejich získání došlo. Důsledkem neučinění tohoto oznámení správci daně byla nemožnost využít příslušného osvobození tohoto příjmu od daně.
V pokynu D-59 se k tomu uvádí, že lhůta pro učinění oznámení je totožná se lhůtou pro podání daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob za dané zdaňovací období podle § 136 daňového řádu. I poplatník, kterému za dané zdaňovací období nevznikne povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, je povinen učinit oznámení podle § 4b odst. 2 zákona, a to ve lhůtě podle § 136 odst. 1 daňového řádu.
Pokud poplatník podává daňové přiznání ve lhůtě do 1. 4., respektive nemá vůbec povinnost podat daňové přiznání, je lhůta pro podání oznámení správci daně do 1. 4. Pokud poplatník podává daňové přiznání elektronicky s lhůtou pro podání 2. 5., má tuto lhůtu i pro podání oznámení správci daně. Pokud daňové přiznání poplatníkovi zpracovává daňový poradce nebo advokát s lhůtou pro podání 1. 7., platí tato lhůta i pro podání oznámení správci daně.
V § 4b odst. 3 ZDP ve znění účinném do 30. 6. 2024 bylo stanoveno, že učiní-li poplatník správci daně oznámení podle odstavce 2, je podmínka pro osvobození příjmu spočívající v použití získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby splněna, pokud poplatník daně z příjmů fyzických osob
- použije tyto prostředky na obstarání vlastní bytové potřeby do konce zdaňovacího období bezprostředně následujícího po zdaňovacím období, ve kterém poplatník tyto prostředky získal, nebo
- použil částku odpovídající získaným prostředkům na obstarání vlastní bytové potřeby před jejich získáním, nejdříve však ve zdaňovacím období bezprostředně předcházejícím zdaňovacímu období, ve kterém poplatník tyto prostředky získal.
GFŘ vydalo dne 26. 4. 2024 informaci k postupu správce daně k Prominutí příslušenství daně z příjmů fyzických osob stanovené z důvodu neoznámení splnění podmínky pro osvobození daně. Mimo jiné se zde uvádí: GFŘ se spolu s MF zabývalo negativními dopady právní úpravy osvobození poplatníka od daně z příjmů v případě obstarání vlastní bytové potřeby dle § 4 ZDP ve spojení s § 4b odst. 2 tohoto zákona. Ze správní praxe vyplynulo, že nezřídka je doměřována daň z příjmů v důsledku nesplnění zákonem stanovené oznamovací povinnosti o osvobození daně, třebaže materiální podmínky stanovené v § 4 ZDP byly naplněny. Na základě provedených analýz a právních rozborů, jakož i s ohledem na připravovanou novelu považuje GFŘ za žádoucí iniciovat a sjednotit postup v rámci finanční správy při projednávání žádostí o prominutí příslušenství, k jehož vzniku došlo právě v souvislosti s nesplněním oznamovací povinnosti o osvobození daně. Tato informace dopadá na fyzické osoby, kterým byla stanovena daň z příjmů z důvodu nesplnění povinnosti oznámit správci daně, že nastaly skutečnosti pro osvobození příjmu vynaloženého na obstarání vlastní bytové potřeby, ačkoliv faktické prokázání použití získaných prostředků nebylo rozporováno.
Souvisí-li vznik příslušenství daně výhradně s nesplněním oznamovací povinnosti ve smyslu shora uvedených ustanovení zákona o daních z příjmů, jedná se o ospravedlnitelný důvod nad rámec Pokynu GFŘ č. D-58, přičemž procentuální ohodnocení tohoto ospravedlnitelného důvodu může být až 100 %. Tato metodická instrukce se uplatní jak v dosud nezahájených řízeních, tak rovněž v těch, která nebyla dosud ukončena.
Zákonem č. 163/2024 Sb. došlo v obou ustanoveních § 4b odst. 2 a odst. 3 ZDP ke změně s účinností od 1.7.2024. Uvádí se zde nové následující znění:
Odstavec 2 – Je-li osvobození příjmu podmíněno použitím získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby, je tato podmínka splněna, pokud poplatník daně z příjmů fyzických osob
- použije tyto prostředky na obstarání vlastní bytové potřeby do konce zdaňovacího období bezprostředně následujícího po zdaňovacím období, ve kterém poplatník tyto prostředky získal, nebo
- použil částku odpovídající získaným prostředkům na obstarání vlastní bytové potřeby před jejich získáním, nejdříve však ve zdaňovacím období bezprostředně předcházejícím zdaňovacímu období, ve kterém poplatník tyto prostředky získal.
Odstavec 3 – Pokud poplatník daně z příjmů fyzických osob obdrží příjem, jehož osvobození je podmíněno použitím získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby, oznámí správci daně získání těchto prostředků do konce lhůty pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém k jejich získání došlo.
Ve smyslu znění bodu 2 přechodných ustanovení k novele ZDP obsažené v zákonu č. 163/2024 Sb. se na příjem, jehož osvobození je podmíněno použitím získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby, plynoucí ode dne 1. ledna 2023 nepoužije § 4b odst. 2 a 3 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, a použije se § 4b odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Ustanovení § 4b odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se použije na příjem, jehož osvobození je podmíněno použitím získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby a u něhož lhůta podle § 4b odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, uplyne po dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
Ve smyslu znění zákona č. 163/2024 Sb. tak oznamovací povinnost poplatníka o získání příjmu, jehož osvobození je podmíněno použitím získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby, zůstává zachována, ale splnění (nesplnění) této oznamovací povinnosti již nemá vliv na vlastní osvobození získaných příjmů.
Příklad č. 1:
Občan zakoupil v roce 2021 bytovou jednotku, ve které nebydlel, ale pronajímal ji. S ohledem na přestěhování se rodiny do jiné lokality, bytovou jednotku prodal nájemci v roce 2023 a získané prostředky z prodeje v plné výši použije v roce 2024 na obstarání vlastní bytové potřeby (koupě rodinného domu s přispěním daru od svých rodičů). Oznámení správci daně o získání příjmu podal až v srpnu 2024.
Ve smyslu bodu 2 přechodných ustanovení zákona č. 163/2024 Sb. se na příjem, jehož osvobození je podmíněno použitím získaných prostředků na obstarání vlastní bytové potřeby, plynoucí ode dne 1. ledna 2023 nepoužije § 4b odst. 2 a 3 zákona č. 586/1992 Sb., ve ...